Ervaringen Panama/Nigaragua/Costa Rica?

Vooruiblikkend op 2012, ben ik alvast aan het nadenken over een volgende reis :wink:

Mogelijk door bovenstaande landen.
Heb echter een paar vragen:

-is dit ongeorganiseerd te doen? (dus backpack mee en gaan)
-veilig?
-duur (qua accomodatie/levensonderhoud etc)?

Of zouden jullie toch voor Azië gaan?
Bv Maleisie, Borneo en nog een land als Laos/Cambodia/Vietnam…

Reisduur is een week 0f 6.

In panama ben ik niet geweest dus kan ik geen informatie over geven.

Je kunt in costa rica als in Nicaragua goed backpacken. In beide landen voelde ik me veilig,al heb ik de hoofdstad van Nicaragua overgeslagen, omdat dit geen veilige stad zou zijn. Wel lette ik extra op, en pakte niet zomaar mijn (dure) camera uit mijn tas om even een foto te maken.

Costa rica vind ik nogal overpriced. De entrees voor de parken zijn echt duur! Ook tours vond ik prijzig. maar je kunt makkelijk alleen naar een park gaan. De paden zijn goed aangegeven. Een gids is handig omdat die vele dieren ziet die wij niet zo snel zullen zien. Overnachten was rond de 15 dollar voor een prive kamer, zonder badkamer.

Nicaragua is een mooi land, ik vond het leuker dan Costa rica. Er zijn genoeg tours, maar een nadeel was dat ze voor die tours meestal minimaal 2 mensen tellen. Als je dus alleen reist zoals ik, dan kan het zijn dat je niet de tour die je wilt maken kunt doen omdat er niet genoeg mensen zijn. Dat vond ik een groot nadeel! De tours zijn rond de 30 dollar voor een dag tour.
Overnachten kost rond de 7 dollar voor een slaapzaal, 15 dollar voor een eigen kamer zonder badkamer.
De hoofdstad schijnt niet veilig te zijn en heb ik geskiped. Granada en Leon vond ik leuk en voelde me er veilig.
het eten in beide landen kan goedkoop langs de straat voor ongeveer 1,5 dollar. Wanneer je in een restaurant zit betaal je rond de 5 euro voor een maaltijd.

Kennis van spaans is wel noodzakelijk. Het is anders moeilijk je verstaanbaar te maken.

Tja of je beter naar azie kunt gaan is een keuze die je zelf moet maken. Het zijn totaal verschillende werelddelen. Azie is goedkoper met reizen. En ook als je op tijd bent met zoeken van vliegtickets is het goedkoper om te vliegen.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Azie omdat ik het prettiger vind reizen. Het voelt veiliger aan. En ik vind de sfeer die daar is altijd leuk.
Azie is goedkoper. En ik vind het eten lekkerder, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.
In midden amerika is de kans op het zien van dieren wel een stuk groter. In de vele parken in costa rica zie je overal aapjes en hagedissen. Ook kun je in het juiste seizoen schildpadden zien.

Je zou maleisie makkelijk kunnen combineren met Thailand. Als je liever niet naar Thailand gaat zou ik zeker gaan voor Laos. Ook een heel mooi land.
Slapen kost 5 euro voor een prive kamer vaak met eigen badkamer. Eten kost rond 70 cent langs de straat en 2 a 3 euro in simpele restaurants. Overnachten in Laos is iets duurder, ongeveer 10 euro voor prive kamer.
Je kunt goedkoop vluchten in azie maken met Air asia.

Heel veel plezier!

Oja wanneer je je vragen plaatst bij een bepaald land krijg je meer reacties!