Reizen van Panama naar Mexico

Op 31-12 vertrekken mijn vriend en ik naar Panama om vanuit daar door te trekken naar Mexico. Hiervoor trekken we een half jaar uit met een budget van 20.000 voor twee personen. We zullen ongeveer eind februari in Nicaragua aankomen via Costa Rica. Graag krijg ik antwoord op de volgende vragen:

• aan welk budget moet ik denken als we ongeveer een maand in dit land verblijven? We hoeven geen luxe, maar willen bv ook geen slaapzalen. En we willen graag alles doen aan activiteiten

• wat moeten we echt zien/doen in dit land?

• hoe staat het met de veiligheid van dit land?

• heb je nog andere tips?

Alvast bedankt!

Hola,

Budget in Nicaragua is ongeveer 25 euro per dag met ruimte voor wat meer luxe. http://www.aroundtheglobe.nl/reizen/nicaragua/geld-budget-nicaragua-si531.html
Prijzen van activiteiten/tours verschillen heel erg, maar is relatief gezien met andere Midden-Amerikaanse landen goedkoop. Zoveel mogelijk zelf regelen en niet via touroperators. Gebruik Lonely Planet of andere reisgids om beetje inzicht wat je wilt doen en hoeveel dit kost.

Wat je echt moet zien:
Het ligt eraan hoeveel tijd je voor Nicaragua wilt uittrekken. De meeste bezoeken vaak alleen het Pacifische gedeelte, dat is dan San Juan del Sur, Granada (met uitstapjes in omgeving), Isla de Ometepe en León. Sommigen doen dit ook in combinatie met de Corn Islands. Degene die iets langer blijven, bezoeken ook het noorden, zoals Matagalpa, Estelí en canyon Somoto. Heb je bijv. specifieke interesse in de Caribe, dan moet je zeker weten naar Pearl Lagoon, Pearl Keys en de Corn Islands. Meer off the beaten track, dan naar Río San Juan, zoals Islas Solentiname, El Castillo en Natuur Reservaat Indio Maíz. Naar plekken waar (bijna) geen toeristen komen, dan naar R.A.A.N. zoals Puerto Cabezas en naar inheemse communities zoals de Miskito Cays.

Ik kan je alle bovengenoemde plekken aanraden, ze zijn het allemaal waard!!! (Al ben ik zelf nog niet in R.A.A.N. geweest) Hier meer info over verschillende bestemmingen:

Nicaragua is relatief gezien het veiligste land van heel Midden-Amerika. In Nicaragua kun je veilig reizen en verblijven, mits je een aantal veiligheidsregels in acht neemt: Waar je ook bent, houd je spullen altijd in de gaten. Dit geldt voor openbaarvervoer, met name als je je koffers/tassen in de bagagerekken legt, maar ook voor accommodaties (ramen/deuren op slot), uitgaansgelegenheden, drukke plaatsen (bijv. markten, busstations), stranden, etc. Draag zo min mogelijk sieraden en stop alle elektronica (camera, telefoon, laptop, etc.) in een tas, zodat deze niet makkelijk gezien worden. Reis per taxi zodra het schemerig/donker wordt en lees het reisadvies van Minbuza om te weten in welke gebieden je extra alert moet zijn en hoe de actuele veiligheidssituatie is. Als je zeker van je zaak wilt zijn, vraag het aan de locals. Kun je veilig reizen in Nicaragua?

Voor meer info:

Opmerkingen:

• Mexico, Belize, Costa Rica en Panama zijn dure landen
  • Guatemala, El Salvador en Honduras zijn op dit moment erg onveilig
  • Als je nog geen/weinig Spaans spreekt is het leuk en handig om een week of langer ergens of op verschillende plekken een taalcursus te doen

Ja, voor ongeveer 20-25 euro per persoon per dag kun je prima reizen met de bus in Nicaragua, met eigen kamers met privébadkamer, en vrijwel altijd uit eten, af en toe een georganiseerd tourtje, en wat souvenirtjes kopen op de markten.

Ik heb zojuist eindelijk mijn blog afgerond (na al een paar jaar terug te zijn ha ha), dus lees het eens door om inspiratie op te doen! Vooral León en het vulkaan-boarden vond ik superleuk, maar ook de homestay in het Miraflor gebied.
http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/7/tpod.html

Ik had graag de vulkaan bij Masaya gezien en daar getokkeld (tussen boomtoppen). Ik dacht te gaan tokkelen op Isla de Ometepe, maar daar bestond dat niet meer. Gelukkig hebben we daar wel een erg toffe kayak-trip gedaan.
Wij hadden minder tijd dan jullie dus zijn niet aan alles toe gekomen.

Ik hoorde van veel reizigers dat Costa Rica twee keer zo duur is als Nicaragua. Van andere landen weet ik het niet maar destijds heb ik wel over alle landen in Midden-America gelezen en Nicaragua leek mij toen het goedkoopst, veiligst, meest divers, en nog niet zoveel toeristen als bijvoorbeeld in Belize, Guatemala of Costa Rica.

Ik ben het eens met de veiligheidstips van Sole. Let ook op dat échte taxi’s altijd een nummerbord hebben (dus auto’s zonder nummerbord sowieso vermijden!) en dan met een rode rand om het nummerbord heen. Kijk ook altijd even naar het nummer en onthoud dat; mocht er toch iets gebeuren dan weet je dat nummer nog voor de politie.

Van mijn reismaatje is haar fotocameraatje uit haar hand gegrist door een voorbijgaande fietser, op klaarlichte dag in het centrum van León. Maar vergeet niet dat zulke dingen ook in Amsterdam gebeuren.

Ik vond het een superleuk land! Geen domme dingen doen en dan is het prima te bereizen.

En zorg zeker dat je al voor je reis, of direct aan het begin van je reis, Spaans leert. Dat maakt het reizen vele, vele malen makkelijker en leuker. Want je kunt dan tenminste kletsen met die aardige mensen! En de weg vragen, het menu beter snappen, etc.

Veel plezier!