Rondreis Nicaragua + Costa Rica vragen

Hola!
Ik ben ondertussen en dikke maand terug van een jongerenproject in Nicaragua.
We hebben daar de tijd van ons leven gehad en zouden nu graag van midden augustus tot midden september 2018 terugkeren, gecombineerd met Costa Rica.
Maar ik heb een paar vragen:

1.We zijn met 2 meisjes van 17 jaar op dat moment. Is dit een probleem omdat we minderjarig zijn, en is dit veilig? We zullen wel enkele nachten bij Nicaraguaanse vrienden verblijven maar het is niet de bedoeling dat ze met ons meereizen.

2.We zouden van San José naar Nicaragua willen reizen maar vanaf Managua terugvliegen. Ik heb gemerkt dat vluchten van Amsterdam naar Managua + een vlucht van Managua naar San José vaak best nog meevalt in prijs. Een andere optie is met de bus maar aangezien dit wat tijd inneemt hebben we liever de vlucht. Iemand ervaring mee?

3.We zouden graag willen paardrijden (in Costa Rica of eventueel Nicaragua), we willen niet een halfuurtje op een paard zitten maar echt een tocht van enkele uren. Echter is ons budget een beetje beperkt. Iemand tips?

4.De laatste week willen we graag naar Little Corn Island maar het vliegtuig nemen vinden we vrij duur. Tips & prijzen van de boot & bus zijn altijd welkom

5.Verder hebben we al een beetje een reisplanning:

Dag 1: vlucht
Dag 2: San José
Dag 3 + 4: Tortuguero
Dag 5 + 6 + 7: La fortuna
Dag 8 + 9: Monteverde
Dag 10 + 11 + 12: San Juan del Sur
Dag 13 + 14 + 15 + 16: Granada & Masaya
Dag 17 + 18: León
Dag 19-26: Ciudad Darío (vrienden)
Dag 27-34: Little Corn Island & Big corn Island
Dag 35: terug naar Amsterdam

Zijn er dingen die meteen opvallen die niet haalbaar zijn?

6.Verder iemand nog tips van hostels of plaatsen of dingen die aan te raden zijn?

Sent from my SUPER using Wereldwijzer mobile app

Niemand tips?

Sent from my SUPER using Wereldwijzer mobile app

Hallo,
Ik heb begin dit jaar een maand rondgetrokken in Nicaragua en heb mij overal veilig gevoeld. Doen dus!
Jullie planning voor Nicaragua is zeker haalbaar.
Een taxi nemen binnen een stad kost minder dan een euro voor een rit, dus mocht je je ergens minder op jouw gemak voelen dan kan je altijd een taxi nemen. Er rijden er daar constant rond.
Ik vraag altijd aan locals of er buurten zijn die minder veilig zijn. Als je geen Spaans spreekt gewoon in de hostel :wink:
Ik ben nog niet in Costa Rica geweest maar heb wel met veel mensen gesproken die in de buurt van de grens een bus namen ipv een vlucht. Je moet dus afwegen of je er liever snel wil zijn of op jouw budget wil letten. Wel een paar verhalen gehoord van mensen die overvallen zijn op de nachtbus naar Nicaragua. De kans is klein dat het je overkomt maar toch iets om rekening mee te houden.
Ik heb geen tips voor paardtochten maar meestal komt het goedkoper uit als je bij de mensen rechtstreeks boekt ipv via een hostel of reisbureau.
Ik ben van Managua naar Big Corn gevlogen voor 90$ H/T via Costena. Over land en met de boot is een lange tocht. Via Bluefields kan je wel een rechtstreeks boot nemen.
Eens op Big corn kan je 2x dag een panga nemen naar Big Corn die er 20min over doet. Vertrek is afgestemd op de vluchten en aan de luchthaven wachten taxi’s die je kan delen. Ik herinner mij de prijs niet maar was echt niet duur.

Aanrader is om misschien na Suan Juan del Sur naar Ometepe te gaan, is van San Jorge een boottocht van een uur. Als je bijvb een dag of 2 minder lang op the corn islands blijft en een dag minder in Granada kan je Ometepe doen. Granada is een must maar echt klein dus je bent vlug rond.
Masaya kan je bijvb doen met de chickenbus vanuit Granada, is een rit van 30min. Je moet wel “parada”, het woord voor bushalte roepen als die er aan komt, anders stopt de chauffeur niet.

Hier de plekken waar ik gelogeerd heb:
Managua : La Bicicleta hostel
Managua airport : Airport X : hotel dat met de taxi op 3min rijden vd luchthaven is. 45$ dollar per nacht en je kan bij hen de dag zelf taxi boeken voor 5$ naar de luchthaven. Op wandelafstand zijn ook 2 hotels (Best Western & Camino real met zwembad en ik ben toen in één binnengewandeld om te gaan zwemmen en iets te drinken op hun terras)
Leon : El Posada del doctor (hotel)
Granada : La Siesta (aanrader prijs/kwaliteit)
Ometepe : Hospedaje Soma

Sorry voor de late reactie, pas sinds gisteren lid. Ik heb hier gisteren ook geantwoord op de post ivm een 3 weken planning. kijk daar ook eens :wink:

In elk geval fijne vakantie!
Trudy

Heel erg bedankt voor de tips!

Sent from my SUPER using Wereldwijzer mobile app

Ik heb goede ervaringen met Ticabus. Ik logeerde in Aldea Hostel in San José, je kunt lopend naar het busstation. Vertrek in de ochtend (6:00) en je bent aan het eind van de dag in Managua (of je stapt uit in Rivas voor Ometepe/San Juan Del Sur of in Granada). Je kunt volgens mij ook in Liberia instappen.

Altijd je gezond verstand gebruiken, dan kom je een heel eind.