Half november vertrekken wij naar Nicaragua en Costa Rica.
In Nicaragua willen wij de volgende plaatsen aan doen met OV:
Corn Islands, Granada, Isla de Ometepe, San Juan del Sur (alleen voor schilpadden).
Is dit de meest efficiente volgorde als je 's avonds half tien in Managua landt en van de laatste plaats in 1 dag wilt reizen naar San Jose, Costa Rica?
Is er een pinautomaat op de luchthaven?
Welk hotel raden jullie aan in Managua (hoeft niet low budget na de vlucht)?
Als we de dag na aankomst doorvliegen naar Corn Islands moeten we dan nog inkopen doen (bijv. pinnen/water kopen) of is dit op de Corn Islands verkrijgbaar? Met andere woorden we zijn van plan de vlucht van 6.30 uur ipv 14.00 uur te nemen, maar als we inkopen moeten doen kan dat niet. Wat raden jullie aan? Hoe lang van te voren moet je op de luchthaven zijn en zijn er 's morgens vroeg taxi’s naar de luchthaven te krijgen? Terug willen we de vlucht van 8.10 uur nemen. Is dat mogelijk als je van Little Corn komt?
Alvast bedankt voor de moeite! Ik heb al veel aan eerdere topics gehad.
De vier plekken in Nicaragua (Corn Islands, Granada, Isla de Ometepe, San Juan del Sur) zijn goed te bereiken qua openbaar vervoer. Wat ik me afvraag is alleen hoeveel tijd jullie hiervoor uittrekken. Isla de Ometepe is alleen per boot te bereiken en op het eiland zelf is er minder ov beschikbaar, dus houdt hier rekening mee. (bijv. van land met bus/taxi naar de haven, met boot naar Isla de Ometepe en per taxi/bus naar overnachting op Ometepe zoeken, moet je een dag voor uittrekken.) Ook altijd ter plekke de vertrektijden van de boten checken! Ook naar Corn Islands zou ik een dag reistijd uittrekken. Ik zou gewoon de middagvlucht nemen om 14.00, is prima te doen. Je moet geloof ik een uur van te voren op de luchthaven van Managua zijn en ja in Managua rijden taxi’s ook 's nachts en dus ook 's ochtends al heel vroeg. Als je per taxi reist, zou ik altijd je hotel/hostel vragen er een voor je te regelen. Taxi’s van het vliegveld zelf zijn altijd betrouwbaar.
Je landt op Big Corn Island. Tussen Big Corn Island en Little Corn Island vaart een pangaboot (55min, $6 enkeltje pp) Deze gaat maar 2x of 3x per dag. Je moet dus goed de vertrektijden van deze boten en je reistijd in de gaten houden naar het vliegveld en je kunt dus niet vanaf Little Corn Island vliegen. Als je de vlucht van 8.10 wilt nemen, moet je al een dag eerder op Big Corn Island zijn anders red je de vlucht niet.
Je hoeft van te voren geen inkopen te doen. Zorg wel dat je een zaklamp hebt als je naar de Corn Islands gaat. Op Little Corn is er overdag tussen 6.00-14.00 geen elektriciteit en rond 18.00 is het op beide eilanden stikdonker. Op beide eilanden zijn een aantal barretjes, restaurantjes en een paar winkeltjes waar je al het nodige kunt vinden. Alleen op Big Corn Island is een bank en een pinautomaat. Het is wel verstandig om zelf altijd extra geld (córdoba’s) mee te nemen in het geval de bank buiten werking is. Voor Little Corn Island moet je dus voldoende geld meenemen. Ook zijn er op beide eilanden een duikschool en kun je duiken Neem dus genoeg geld mee!
Verder zou ik de volgorde omgooien van jullie reisschema. Ik raad het volgende aan:
Aankomst in Managua, meteen doorreizen naar Granada. Hier zijn genoeg overnachtings mogelijkheden en veel backpacker hostels. Ik zou Granada als uitvalsbasis maken en hier even bijkomen van je reis, klimaat, etc. Zo kun je Granada verkennen en vanuit Granada kun je leuke (halve) dag tripjes maken naar de vulkaan en markt van Masaya, laguna de Apoyo, tokkelen van Mombacho, etc. Daarna zou ik een paar dagen San Juan del Sur doen en een bezoek brengen aan het natuurreservaat La Flor waar je schildpadden kunt zien. Daarna via San Jorge de boot pakken naar Isla de Ometepe. Hier weer een paar dagen verblijven. Dan terug naar Managua (eventueel nog via Granada). In Managua het vliegtuig pakken naar Corn Islands waar je even op Big Corn Island verblijft en langer op Little Corn Island. En dan vanaf Big Corn Island vliegt naar San Carlos (ligt tegen de grens van Costa Rica aan.) En vanuit hier de bus naar Costa Rica pakken. Ik zal nog even navragen hoe je dit het makkelijkste doet. Dit scheelt je veel reistijd en kosten in je vlieg- en busticket. Bovendien is San Carlos een echt leuk Nica plaatsje om even te zijn. Mocht je dit niet willen zou ik terugvliegen op Managua en vandaar de Tica bus of TransNica nemen naar San Jose.
Als jullie nog meer vragen hebben, hoor ik het wel!
En ja, er is een pinautomaat op het vliegveld in Managua (toeristen visum is $10 pp en moet je contant betalen)