Combinatiereis Nicaragua en klein stukje Costa Rica

Ola reizigers,

Zoals ik hier al meer lees zijn er veel mensen die vliegen op San Jose en daarna doorreizen naar Nicaragua. Dit gaan mijn vriend en ik van de zomer ook doen. Ik loop tijdens het opzetten van een planning tegen een aantal dingen aan, waarvan ik hoop dat ervaren reizigers hier mij van fantastische tips kunnen voorzien :cheer2:

We landen op de dag van aankomst om 10.30 op San Jose, na een vlucht van een paar uurtjes vanuit Miami. Ik wil graag dan direct San Jose uit en richting Zuid-Oost Nicaragua. We willen graag 2 plaatsen in Costa Rica aandoen voordat we de grens over gaan. Dit schijnt het beste te kunnen gebeuren bij de Rio San Juan. Wie heeft er tips voor 2 mooie plaatsen op weg naar Nicaragua met bijbehorende accommodaties en mogelijke activiteiten?

In Nicaragua willen we door naar de Corn Islands, wat is de beste manier om hier te komen? Hoeveel dagen is het leuk om hier te besteden, we kunnen heel goed 1 dag op het strand liggen, daarna willen we wel iets te doen hebben. Water activiteiten zijn ook leuk :slight_smile:

Daarna ziet het er eigenlijk een beetje zo uit:

[TABLE=“width: 635”]

dinsdag
28-7-2015

Leon

woensdag
29-7-2015

Leon

donderdag
30-7-2015

Masaya

vrijdag
31-7-2015

Masaya

zaterdag
1-8-2015

Granada

zondag
2-8-2015

Granada

maandag
3-8-2015

Granada poste rojo

dinsdag
4-8-2015

Granada poste rojo

woensdag
5-8-2015

Ometepe

donderdag
6-8-2015

Ometepe

vrijdag
7-8-2015

San Juan del Sur

zaterdag
8-8-2015

San Juan del Sur

zondag
9-8-2015

San Juan del Sur

maandag
10-8-2015

San Jose

dinsdag
11-8-2015

7.00 vertrek San Jose 18.40 Philadelphia arrival 8.45 woe A’dam

[/TABLE]

Tips over activiteiten, accommodaties en busverbindingen zijn welkom.

Groetjes Esther

Hoi Esther,

Leuk dat je die kant op gaat! Je vliegt met de maatschappij La Costena naar Corn Islands, is online te boeken.
Er gaan vluchten vanaf Managua airport naar Big Corn. Van daar kun je de boot pakken naar Little Corn.
Ik zou je aanraden zeker 3 of 4 dagen op Little Corn te blijven.
Corn Islands zijn met name geschikt om te relaxen, maar je kunt er bijv. ook duiken, snorkelen en vissen.

In Costa Rica zou je naar Arenal en Monteverde kunnen gaan. In Arenal kun je o.a. raften en naar de hotsprings, in Monteverde ziplijnen en jungle tours.
Je kunt vanuit Monteverde een bus pakken naar de grens. Daar loop je zelf de grens over en pak je de eerste de beste bus naar Granada/Manaqua.

In Leon moet je gaan vulkaanboarden, erg gave tour!

Hola,

Leuk dat jullie naar Nicaragua gaan! De grensovergang is het snelste en makkelijkste via Ticabus. Ben het helemaal met Pim eens dat Monteverde en Arenal aanraders zijn. Mocht je Arenal bezoeken, kun je eventueel ook doorreizen naar La Fortuna en dan de grens oversteken per lancha van Los Chiles naar San Carlos en vandaar de bus pakken naar Managua. Zo zie je een hoop lokale en authentieke plekken, tijdens de bootreis heb je kans om apen te zien en andere dieren, en de busreis dwars door Nicaragua is ook echt heel mooi, echter is het reizen wel vermoeiender en kost het meer reistijd, maar zeker de moeite waard!

Wat betreft je reisschema hieronder mijn tips:
[ul]
[li]Masaya kun je prima in 1 dag bezoeken (vulkaan en markt/stad), het is aan te raden om in Granada te overnachten en vandaar uit een uitstap te maken naar Masaya. Ook moet je zeker 1 dag vanuit Granada een uitstap maken naar Laguna de Apoyo![/li][/ul][ul]
[li]Voor Ometepe is 2 dagen vrij kort, omdat het een groot eiland is met diverse highlights/activiteiten en vervoer beperkt is, moet je of heel goed plannen en weten wat je wilt doen/zien of iets meer tijd uittrekken voor dit eiland.[/li][/ul][ul]
[li]Mijn ervaring met Granada Poste Rojo is negatief op basis van wat ik van toeristen heb gehoord, het is vrij afgelegen en de omgeving niet heel veilig, er zijn ook wel eens spullen gestolen van toeristen. Er komt vooral een bepaald soort publiek op af, “onverzorgde backpackers”, drugsgebruik heb ik van horen zeggen (wat je echt niet moet doen in Nicaragua want je zit jaren vast als ze je pakken), dronken gasten, etc. Leuk misschien om even te kijken en misschien als je er komt valt het publiek mee en kun je prima overnachten, maar let op je spullen en veiligheid![/li][/ul][ul]
[li]De beste manier om naar de Corn Islands te reizen is per vliegtuig van Managua met La Costeña. Je moet zeker gaan duiken op de Corn Islands![/li][/ul]

Saludos,
Sole

Hoi Pim en Solo,

Bedankt voor jullie reacties! Goeie tips. Heeft een van jullie ook een idee hoe lang het reizen is van la fortuin, via los chiles naar managua? Is vliegen vanaf Managua ook de enige optie om op de eilanden te komen?

Ja, de enige comfortabele optie. Je kunt ook per bus naar Bluefields en vanaf daar de boot/vliegtuig pakken.
Gezien de enorme afstand en tijd die je kwijt bent, is dit niet aan te raden.

Reizen van La Fortuna naar Managua kost je vrij veel tijd. Weet het niet precies, maar denk zeker een uur of acht (excl. tijd nodig bij grens). Weet jij dat Sole?

Hola,

Het is zeker aan te raden om te vliegen vanaf Managua naar de Corn Islands, dit is het snelste en comfortabelste.

Van La Fortuna naar Los Chiles met overstap in El Muelle met de bus is zo’n 2,5 uur
Van Los Chiles naar San Carlos inclusief grensovergang met de boot is zo’n 1,5 uur
Van San Carlos naar Managua is zo’n 6 uur

Saludos,
Sole