Op 31 december komen wij aan in Nicaragua. We landen in Managua om 21.20 uur. Dat is natuurlijk oud-en nieuw tijd. Wie kan ons vertellen hoe lang het duurt voordat je je bagage hebt? En hoe wordt oud-en nieuw gevierd in Managua? Wij houden er rekening mee dat we er niet veel mee kunnen, gezien de aankomsttijd en de behoefte om te slapen na een lange vlucht. Wel willen we graag veilig naar een hotel kunnen. Iemand tips? De volgende dag willen we meteen doorreizen naar Leon. Dat zal op de 31e niet meteen kunnen, hadden wij zo gedacht.
Wie wil met ons meedenken?
Verder willen we Leon, Granada, Ometepe + omgeving en vulkanen aandoen. We zoeken nog naar de beste / mooiste plek om de jungle in te gaan. Iemand tips? We willen natuurlijk vooral groene kikkertjes zien, vogels, apen etc. Ook willen we graag slapen in de jungle, in een boomhut ofzo.
Is daar een mooie plek voor in Nicaragua? Matalgalpa / selva negra? Rio San Juan? Kom er op internet niet echt uit.
Of moeten we dan doorreizen naar Costa Rica? En zo ja, hoe lang ben je onderweg met bus of huurauto?
We hebben helaas helaas maar tot 15 januari de tijd. Veel te kort, maar het kon niet anders.
Normaal gesproken heb je je bagage al vrij snel op het vliegveld. Ik denk dat je max. 30 minuten moet rekenen en de douane stelt ook niks voor, daar was ik al binnen 5 minuten doorheen. Op het vliegveld zit INTUR (tourist information) 8.00-22.00 die je precies kan vertellen wat er die avond op 31 dec. te doen is in Managua en waar je kan overnachten, maaaarrrr ik weet niet of ze op 31 dec. open zullen zijn. Ik kan wel even navragen waar je eventueel heen kan gaan en wat er te doen is, dus daar kom ik nog op terug.
Idd goed plan om als je aankomt niet meteen door te reizen naar León. Niet dat het super gevaarlijk is, maar geen onnodig risico nemen door 's avonds lange afstanden te reizen! Bovendien moet je rekening houden dat er op 31 dec. en 1 jan. minder ov of geen ov zal rijden.
Nicaragua heeft alleen jungle in Río San Juan. In de Caribbean zijn de mangroven en in het noorden van Nicaragua (o.a. Selva Negra (Matagalpa)) zijn allemaal cloud-forests: bossen met watervallen, laaghangede wolken/mist, evenals de beste koffie- en tabaksplantages. Maar de groene kikkertjes en apen zijn alleen in de jungle. Als je de jungle wilt zien, moet je naar Reserva Biológica Indio-Maíz gaan. Met een gids kun je dan een hike maken en eventueel ook overnachten in een boomhut of lodge. De jungle is absoluut super, daartegenover staat dat het je extra geld en veel reistijd kost. Van Managua naar Río San Juan, naar Indio Maíz, een trektocht en weer terug naar Managua moet je een week voor uittrekken. Dan heb je dus nog een week over voor León, Granada, Ometepe + omgeving en vulkanen. Vrij krapjes.
Costa Rica heeft veel regenwoud en nationale parken, maar dan moet je er ook minstens een week voor uittrekken.
Als laatste:
Bij de vulkaan Mombacho (Granada) is een hostel wat uit boomhutten bestaat http://www.posterojo.com/
En howler monkeys kun je ook tegenkomen bij vulkaan Mombacho en Isla de Ometepe
Bedankt voor deze snelle en gedetailleerde reactie! Hier hebben we echt heel veel aan! Het is goed te weten dat het openbaar vervoer op 1 januari ook wel eens stil kan liggen. Ik ga dat nog eens beter bekijken. Anders wordt het een taxi naar Leon of Granada, want langer in Managua blijven willen we echt niet.
Wat betreft de jungle… moeilijke keus. Het lijkt ons echt heel tof. Extra geld maakt niet uit, tijd wel. Ik las op internet dat de meeste mensen over de rivier per boot naar Reserva Biológica Indio-Maíz gaan. De jungle in bij San Juan del Norte of in El Castillo. Heb je nog tips wat het beste te doen is en hoe daar te komen? Is het mogelijk om met een huurauto te doen en scheelt dat dan tijd? Gaat er uberhaupt een weg naar San Juan del Norte?
En anders toch maar overslaan…
Nogmaals heel erg bedankt!
Om vanuit het westen van Nicaragua naar Reserva Biológica Indio-Maíz te gaan, moet je eerst naar San Carlos in Río San Juan reizen. Dit kan per vliegtuig (Managua-San Carlos met airline La Costeña, 45min. $58 pp voor retour) of per bus vanuit Managua (6 uur, $7,50 pp enkeltje). Omdat in Río San Juan de rivieren de wegen zijn, kun je hier alleen per boot reizen. Vanuit San Carlos kun je de boot nemen naar El Castillo en San Juan del Norte (deze gaat ook altijd via El Castillo).
Er gaan langzame en snelle boten. Het is aan te raden om de snelle boot te nemen. Ook is het aan te raden om van te voren te reserveren en vroeg bij de boot te zijn, zodat je nog een redelijke plek kunt krijgen.
Je kunt via beide plekken het Reserva Biológica Indio-Maíz in. Er zijn verschillende korte en lange trails/routes. Aguas Frescas schijnt het mooiste stukje jungle te zijn. Vraag in El Castillo naar gidsen en bespreek met hen de mogelijkheden. (Ook duidelijke afspraak maken over de kosten en wat je mee moet nemen). Er zit ook een intur (tourist information) in El Castillo.
Als je het geld hebt en goed je (reis)tijd inplant, moet een week wel lukken
We hebben nu ongeveer het volgende schema in gedachten: dag 1 t/m 4 Granada, Masaya, Mombacho. Dag 4 reis naar Ometepe, daar 1 nacht overnachten en kayakken. Dag 5 boot naar San Carlos (is op een donderdag en dat kan), dag 6 boot van San Carlos naar El Castillo. Dag 7 en 8 jungle, hiken en paardrijden. Dag 9 boot terug en vliegen naar Managua. Eventueel kan dat dag 10 worden, of dag 10 wordt nog een andere bestemming. Dag 11 Leon, dag 12 Leon (en cerro negro) en dag 13 Leon.
Zou dit haalbaar zijn? Iemand ideeen voor een andere planning?
Boot vanaf Ometepe naar San Carlos is zo’n 11 uur. Boek 1e klas, maar verwacht geen enkel comfort. Je bent de hele nacht onderweg, maar je kunt er niet slapen. Je zou daarom eventueel bij aankomst in San Carlos een paar uurtjes in een hostel kunnen slapen en dan ’s middags naar El Castillo gaan.
Btw: met het vliegtuig is een enkeltje altijd duurder! San Carlos - Managua per vliegtuig kost $75 en een retourtje $58, maar in jullie geval is reizen per boot en een enkeltje terug de beste optie. https://www.lacostena.com.ni/Default.aspx
Met oud & nieuw rijden er sowieso taxi’s en enkele bussen. Je kunt dus vanaf het vliegveld met een taxi naar Granada of Managua. Verder is er op 31 dec. waarschijnlijk in het Central Park van Granada vuurwerk, muziek, etc. Daaraan gelegen ligt Calle La Calzada, waar waarschijnlijk ook wel het een en ander gevierd wordt. Wil je meer discotheek-achtig, wordt het Managua of probeer anders El Club in Granada.
Ik richt me tot jou, omdat je steeds reageert op mijn berichten: dank je !!! Maar andere reacties zijn welkom!
We zijn een eind verder met het plannen van de reis. Hostel Siesta bijvoorbeeld wil ons komen halen van het vliegveld, tegen vergoeding. Dus prima!
Je geeft een link om vliegtickets te regelen. Kun je dat het beste in Nederland vast regelen via internet? Of moeten we dat in San Carlos doen? Hoe lang van te voren denk je dat dat nodig is?
En hoe lang van te voren moet je de boot reserveren? Kun je in Granada ook kaartjes kopen voor de boot vanaf Ometepe? We weten nog niet goed van waar we precies gaan…
Ik open even een nieuw topic over onze planning. We zullen toch keuzes moeten maken in waar we heen gaan, en ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Maar hoort denk ik niet meer in dit topic thuis. Hoop natuurlijk dat je je mening daar ook wilt geven ;-).
Fijn dat je zoveel ervaring hebt daar. We hebben te kort tijd om alles daar uit te zoeken, dus alles wat we nu al gedaan hebben, scheelt tijd.
Hotel Siesta is een heel goede accommodatie met vriendelijk personeel en heel dichtbij het centrum, dus goeie keus
Meestal vlieg je in een 12-persoons vliegtuig tussen Managua en San Carlos. Nu is dit niet een veelgebruikte toeristische route, maar als je een super strak reisschema hebt, kun je maar beter zeker zijn van een plek. Je zou het eventueel vanuit Nederland kunnen doen, je kan het ook doen als je in Granada bent. (via een touroperator of via internet).
Of je kaartjes in Granada voor de boot vanaf Ometepe kunt kopen, weet ik niet. Zal ik even navragen. Over je planning, zie mijn reactie in je nieuwe topic
Zover ik weet, moet je je ticket Altagracia - San Carlos op Ometepe kopen en kan dat niet in Granada. Misschien dat touroperators in Granada wel een ticket voor je kunnen regelen, maar dan ben je ook duurder uit. Als je in Granada bent, moet je het anders even aan je hostel vragen.