Wij (een stel van 34 en 31 jaar) gaan in december 3 weken backpacken in Nicaragua, tijdens Kerst zijn we ook in Nicaragua. Qua overnachtingen hebben hostels en B&B’s onze voorkeur.
Nu hebben we al meerdere topics gezien over de highlights en routes, maar we hebben wat specifieke vragen:
Welke plaats is een aanrader om Kerst te vieren? Reserveren vooraf noodzakelijk?
We zijn grote liefhebbers van natuur. Nu is het door een blessure helaas niet mogelijk om meerdaagse hike tochten te gaan doen in de natuur. Dagtochten hiken zijn wel mogelijk, maar bij voorkeur ontdekken we de natuur bijvoorbeeld op de mountainbike (ook graag meerdaagse tripjes). Bovendien zien we dan in korte tijd meer doordat je grotere afstanden kunt afleggen. In welke natuurgebieden is het mogelijk om meerdaagse tochten te doen op de mountainbike? En welke natuurgebieden raad je dan aan?
Is het vooraf reserveren van hostels en B&B’s in de maand december aan te raden?
Vanaf welke plaats kunnen we het beste vliegen naar Corn Islands?
Kerst is meer een familie feest, dus leuk om met een gastgezin te vieren. Met Oud & Nieuw raad ik San Juan del Sur aan. Accommodatie rondom de feestdagen altijd ruim op tijd van te voren boeken! Dit is echt nodig. De rest valt wel mee, maar mocht je graag op een bepaalde plek zitten of specifieke accommodatie willen, dan is het wel handig om te boeken.
Je kunt het beste vliegen vanaf Managua naar Corn Islands, omdat Managua goed bereikbaar is en hiervan ook dagelijks 2 vluchten gaan. Maar je kunt ook vliegen vanaf Isla de Ometepe (niet alle dagen) of vanaf Bluefields. Voor meer info: https://lacostena.online.com.ni/
Meerdaagse hiketochten zijn niet nodig, je kunt heel makkelijk een aantal uur of een dagtocht maken door verschillende natuurgebieden. Soms te voet, per mountainbike, per paard (of soms per ezel), etc. Een meerdaagse hiketocht is alleen aan te raden als je naar de Río San Juan gaat, naar de jungle. Mooie natuurgebieden die ik aanraad:
San José de los Remates (totaal niet toeristisch, maar schitterend!)
Full moon hike vulkaan Telica (wel pittig als blessure hebt, maar je kunt de tocht ook in 2 dagen doen en dan is het rustiger)
Cañon Somoto
Cascada San Ramón op Isla de Ometepe
Vulkaan Mombacho (de tocht naar boven met de auto, want dat is niet zo bijzonder, maar bovenop de krater kun je mooie tochten maken)
UCA Miraflor, Estelí
Selva Negra, Matagalpa
El Chocoyero, Managua (ook rondom het park is de natuur prachtig)
Vulkaan Masaya (het natuurpark is niet heel bijzonder, maar de vulkaan zelf is echt een bezoek waard)
Laguna de Apoyo (om een dag/weekend lekker te zwemmen en in de vroege ochtend en namiddag zie je vaak apen)
Río San Juan, Indío Maíz. (hier ben ik zelf nog niet geweest, maar zeker de moeite waard)
Momenteel zou ik graag in december vertrekken voor 3 weken. Maar heb me nog over niets ingelicht.
Nu gewoon voor de tickets : ik vind er meestal via Amerika (delta en united)
Rond de 900 à 1000 euro , is dit de prijs ? En iemand misschien een voorstel van andere maatschappijen ?
Momenteel kijk ik om te vertrekken uit Brussel.
Trouwens alle tips voor Nicaragua zijn welkom
Zoals prijzen taxi’s , eten en drinken, hotels of hostels of slapen bij families ? Alsook ‘must see’ plaatsen.
Zelf heb ik de intentie om in januari naar Nicaragua te gaan en bij Skyscanner laat ik mij constant informeren over de prijs van de vliegtuigtickets en momenteel liggen die voor mij aan € 720 heen en terug .
Ik vertrek zelf binnen enkele weken. Wij vliegen met American Airlines en betaalden 702 EUR bij een boeking tijdens augustus. Via delta airlines zagen we op een andere data betere vluchten (qua uren en slechts 1 tussenlanding vanuit Brussel) voor slechts 622 EUR. Maar deze hebben we links moeten laten liggen, ik denk wel dat dit een bodemprijs is en dat 700 EUR ook nog een mooie prijs is en 850 EUR eerder de standaardprijs is.
Thobias , wat doe ik verkeerd ?
Als ik bij Delta Airlines Brussel Managua in geef , vertrekdatum en terugkeer datum krijg ik alleen maar de terugvlucht te zien .
@noliko :
Van BRU naar MGA (round trip) :
als je op Delta.com onder de datum keuzevakjes het vakje ‘flexible dates’ aanvinkt, bekom je een rooster of ‘calender view’ met links (verticaal) datums van heenvlucht en bovenaan (horizontaal) datums van terugvlucht …
Op sommige schermen zit het woordje ‘depart’ deels verscholen ;).
Ik heb gisteren een vliegticket geboekt naar nicaragua voor 540 euro. Heen weg 15 uur terug 18 uur. Dit via momondo.nl. Als je specifieke data’s geeft kan ik eventueel met je meezoeken. Het is gewoon een week elke dag zoeken en dan vind je hem echt wel een keer (doordat de prijzen per uur tientallen euros kunnen verschillen .
Wij hebben geboekt van 16 nov tm 6 dec.
Nu kan het puzzelen beginnen voor de reisroute…erg pittige klus lijkt het tot nu toe in vergelijk met andere landen
Aansluitend hierop heb ik ook een aantal vragen :
Enig idee wat de beste reisgids is voor dit land? Toch de lonely planet?
qua reisroute willen we bij aankomst direct door naar Granada
Vanaf dan hebben we 13 netto dagen voor het vaste land. Dag 14 tm 18 gaan we naar corn islands. Wil daar PADI gaan halen en lekker zonnen/snorkelen/relaxen/wandelen. ( hiervoor heeft een van de 2 eilanden niet perce een voorkeur neem ik aan )?
Vanuit granada willen we de volgende dingen gaan doen : Vulkaan boarden, vulkaan beklimmen ( Liefst ook daadwerkelijk lava in de krater zien ). Surfen. Trekkingstocht maken.
dan kom ik globaar gezien om de volgende route uit
3 dagen voor granada / lago di apoyo / massaya vulkaan stad
4 dagen isla ometepe
2 dagen san juan del sur
4dagen leon en stelli / matagalpa
dagen estelli / matagalpa
om vervolgens vanuit managua naar corn islands te vliegen.
Mis ik alleen Indio Maiz ( san carlos ) Wat me super boeiend/mooi/interessant lijkt. Helaas door tijd gebrek en reistijd lijkt me op dit moment niet haalbaar.
Vraag is eigenlijk is er een goede vervanger voor indio maiz in het westen? of raden jullie aan wel naar indio maiz te gaan en iets van het schema te schrappen?
Wauw €540 voor een vliegticket naar Managua is echt goedkoop! Heel soms kom ik deze prijzen tegen, maar dan heb je vaak wel 3 of 4 tussenstops en ben je dus eeuwig onderweg. Meestal kun je de goedkope tickets vinden voor €600-€800 euro. Normale prijzen zijn vaak €900-€1050 voor tickets.
Ik vind Lonely Planet een goede reisgids, omdat ze van alle plekken die de moeite waard zijn een goed beeld geven. Mijn ervaring is dat de info die ze geven klopt en nu ik zo ongeveer overal in het land ben geweest, kan ik alleen maar beamen met wat ze schrijven. Maar andere reisgidsen zijn misschien ook erg goed, hier heb ik alleen geen ervaring mee.
Leuk dat je je PADI wilt gaan halen op de Corn Islands, heb ik ook gedaan en is me heel goed bevallen! Begin wel op de dag dat je aankomt, want zo’n cursus duurt geloof ik zo’n 2-4 dagen. Ligt eraan hoe intensief je het wilt doen. Ik deed alleen maar de ochtenden en was ik er ook langer mee bezig, zo’n 3 of 4 dagen. Ik heb het op Big Corn Island gedaan bij Nautilus. Je kunt het ook op Little Corn Island doen bij Dolphin Dive Center. Tegenwoordig zit er nog een dive center op Big Corn. Beide eilanden gaan naar ongeveer dezelfde duikspots, het is aan te raden om zowel op Big Corn als Little Corn te duiken. Veel mensen geven de voorkeur aan Little Corn Island, omdat het wat paradijselijker aandoet, er rijden bijv. geen auto’s. Maar het is heel erg klein en ook toeristisch. Big Corn oogt op het eerste gezicht misschien minder mooi, maar het is minder toeristisch, authentieker en heeft veel meer ruimte. Mijn favoriete strand is Arena’s beach! Maar allebei de eilanden zijn de moeite waard om te bezoeken!
Gezien je twee weken hebt voor het vaste land en de plaatsen die je wilt bezoeken, raad ik je aan om je reisschema aan te houden en Río San Juan/Indio Maíz over te slaan. Wildlife is in de jungle te vinden, maar wat versta je precies onder wildlife? Je kunt apen zien bij Laguna de Apoyo (wel 's ochtends of eind van de middag), op Isla de Ometepe, je kunt daar ook kaaimannen zien, in San Juan del Sur en omgeving kun je walvissen, dolfijnen, schildpadden spotten (ligt aan het seizoen), etc.
Gezien je tijd, zou ik na León een keuze maken tussen of Estelí bezoeken of Matagalpa. (Eventueel kun je i.p.v. Estelí en Matagalpa, cañon Somoto bezoeken). Vulkaan boarden kan in León. Hier kun je ook de Telíca vulkaan bezoeken en als je een full moon hike doet kun je ook lava zien. Is wel pittige tocht, maar zeker de moeite waard! Je kunt hem ook in twee dagen doen: Full Moon Telica - QUETZALTREKKERS LEON
Kan er mij iemand vertellen wat ik moet verstaan onder “laag seizoen” in Nicaragua . Ik veronderstel dat dit het regenseizoen is , of ben ik mis ? En als het regent , regent het dan dagen of zijn dat maar enkele stortbuien ?
Vliegticket is idd goedkoop, maar bij goed en lang zoeken is deze prijs echt haalbaar , en zelfs goedkoper, want heb 1x zelfs voor 490 gezien met reisduur van 17 uur ( mij inziens voornamelijk te maken met hoeveel stoelen nog beschikbaar zijn )
Lonely planet inmiddels aangeschaft mede doordat de Nederlandse reisgids van Wereldwijzer nergens leverbaar is!
M’n padi wil ik idd halen
Op corn islands! Op dit moment willen we verblijven op bigcorn en een dagtrip naar little maken! ( enig idee van hoelaat tot hoelaat het licht is in november ???!)
We verblijven drie volle dagen waarin m’n padi wil halen! Dit is mogelijk schijnbaar Wanneer je thuis de theorie cursus doet! Ik ben wel benieuwd overigens naar de duur en tijdstippen van het duiken! Hele dag of alleen dagdelen ? Ochtenden ?
RIO san Juan willen we idd skippen! Voornamelijk wegens tijdgebrek en het niet op de route ligt!
San Juan del sur staat op dit moment op schema! Echter maar om 2 reden op dit moment ! 1 surfen 2 schildpadden Tour ! Weet jij of dit ergens anders ook mogelijk is ? Juan venado ?
Want anders gaan we deze mogelijk skippen om zodoende meer tijd te krijgen voor het noorden !
In het noorden hebben we besloten om Leon / estelli / miaflor / somoto canyon te gaan bezoeken!
Wat een geweldige site is momondo! Je kunt inderdaad heel makkelijk zoeken naar goedkope tickets en echt rond de €500 met gemiddelde reistijd. Ik word hier heel blij van
Omdat Nicaragua bij dicht bij de evenaar ligt (relatief gezien), is het elke dag standaard licht tussen 4,00-18.00. Er is een zeer korte periode van schemering en daarna donker. Op de Corn Islands (helemaal Little Corn) wordt het dan pikdonker en heb je echt na 19.00 een zaklamp nodig, dus niet vergeten mee te nemen of in Nicaragua te kopen! Het is echt prachtig om al die sterren te zien en vuurvliegjes. Ook hebben ze op Little Corn maar beperkt aantal uren elektriciteit beschikbaar. (Sommige accommodaties/bedrijven hebben een eigen generator en daardoor wel 24/7 elektriciteit).
Je kunt zowel in de ochtenden als middagen duiken. Veel mensen boeken een package (aantal duiken) bij een duikschool en dan maak je op 1 dag vaak verschillende duiken. Maar je kunt zelf aangeven wanneer je wilt. Vaak wordt ook gekeken naar de weersomstandigheden en dan gaan ze naar de plekken die dan het meest geschikt zijn om te duiken. De duur van de duiken waren bij mij gemiddeld 40-60 minuten, dit is bottom time, dus wanneer je begint met afdalen tot de start van de opstijging. Maar de duur van de duik ligt ook aan bijv. hoeveel zuurstof je meeneemt en verbruikt, etc. Mijn tip is om in ieder geval goed van te voren te eten, zodat je een goede bodem in je maag hebt, dit helpt tegen zeeziekte als je op de boot zit, eenmaal in het water heb je er geen last meer van.
Voor schildpadden raad ik Playa La Flor en Playa El Coco aan, omdat deze stranden prachtig zijn en met een 4x4 ook nog eens goed bereikbaar! Je moet van te voren kijken of er schildpadden verwacht worden. Er worden in SJDS (bijv. door Casa de Oro) ook tours georganiseerd naar La Flor om schildpadden te bezichtigen. Ik heb zelf geen goede ervaring met Juan Venado, lelijk en saai, maar dat is mijn mening. Geen idee of daar ook veel schildpadden komen. Surfen kun je prima in SJDS, met name Playa Maderas en verder heeft Tola perfecte stranden om te surfen.
León minimaal 2-3 dagen (de stad, strand, vulkaan boarden, vulkaan hikes)
Estelí 1 of halve dag (is niet heel groot en bijzonder)
Miraflor 2 dagen (leuk om 1 nacht (bij een gastgezin) te overnachten)
Somoto Cañon 1 dag is voldoende om een tour door de cañon te doen en dezelfde dag weer terug te gaan.
Ha sole8989, wederom thanks voor je reactie heb er veel aan.
Little of bigcorn gaan we nog verder uitzoeken. Wil deze op voorrand boeken, is het een risico om de laatste boot van little corn naar big corn te pakken om het vliegtuig te halen? En is het een risico om het laatste vliegtuig van de dag te pakken van big corn naar managua, aangezien ik de volgende ochtend terug reis naar nederland…?
Thanks voor de tips omtrent het duiken, heb meerdere duikscholen gemaild. even afwachten dus…
Tevens opzoek naar playa el coco, want daar heb ik nog niet eerder van gehoord.
is het overigens nodig om tours in estelli, leon of somoto op voorhand te boeken??
In principe gaan de vluchten van La Costeña altijd, ik heb ook de laatste vlucht genomen en geen problemen gehad. De lancha’s tussen big en little corn gaan ook in principe, maar van te voren even het weer checken. Mocht het bijv. gaan stormen dan is er een kans dat hij niet gaat, maar dit gebeurt zelden.
Het is niet nodig om tours van te voren te boeken.
Hoi allemaal,
komende augustus willen een vriendin en ik gaan backpacken in Nicaragua. Ik las al dat dit niet de beste periode is maar wij zitten aan de schoolvakanties gebonden vanwege ons werk. We hebben ongeveer 4/5 weken de tijd. De vraag van ons is echter hoe het weer dan is in Nicaragua? Wij houden namelijk wel erg van zonnig weer. Valt er echt heel veel regen? Regent het dan dagen lang of zijn de dagen ook wel zonnig?
Thobias, kan jij me vertellen hoe dat bij jouw reis was vorig jaar?
Bedankt allemaal!
Hoewel ik reisde in November, denk ik dat je in augustus alleszins wel zon mag verwachten maar ook wel wat regen. Het weer is erg onvoorspelbaar in Nicaragua.
Het leuke is natuurlijk dat de buien, hoe hevig ook, van korte duur zijn en dat het dus rap uitklaart. Je kan dus steeds dingen ondernemen maar soms zal je moeten rekening houden met een regenpauze…
Algemeen dacht ik dat de westkust minder onderhevig is aan deze harde regenen/winden, vandaar zou ik eerder kiezen voor de kust van Las Penitas en omgeving ipv de Corn Islands als je uberhaupt de Corn Islands al van plan was. Als je geen Corn Island plannen maakt, raad ik je alvast Las Penitas aan!
Mijn reis naar Nicaragua is vorig jaar uitgesteld…maar dit jaar is eerste keus toch Nicaragua…
Vertrek ongeveer 7 december ( naargelang de vluchten) en terug ten laatste op 30 december (beter de 29 ste).
Alle tips zijn welkom ! Wil vnl. natuur, zon, zee (eventueel een duikje) en niet teveel toeristen
Hoe zijn de prijzen ? Is het makkelijk ter plaatse zaken te regelen ? En het vervoer ? (In Peru was dat zeer makkelijk met bussen)
En qua reisgids , ik denk the lonely planet…