Het is december en dus is het bijna weer tijd om een vliegtuig ticket te boeken. Deze keer denken we misschien Nicaragua te bezoeken. We zouden +/- 3 weken willen gaan in Oktober. We twijfelen ook nog aan enkele andere Latijns Amerikaanse landen zoals Mexico, Argentinië, Ecuador, Brazilië. Voor Brazilië en Nicaragua heb ik al het meeste opzoekwerk gedaan en is dus het meest concrete.
We hebben nog geen specifieke rondreis dat in gedachten maar enkele plaatsen die we zeker willen bezoeken is:
Granada
Leon
Ometepe
Masaya (stad + vulkaan)
San Juan del Sur (schildpadden)
Corn Islands
Hoe lang we in die plaatsen willen blijven is ook nog te bekijken maar we hebben nog veel tijd.
Activiteiten dat we oa willen doen is Vulcano boarding in de buurt van Leon. Duiken (Corn Islands of andere kuststreek?). Iets van wandeltocht naar/op een vulkaan. Als ik het juist begrijp is die van de Masaya de mooiste en kan je daar ook de lavatunnels zien. Ook mogelijkheid om een avond/nacht bezoek daar te doen.
Wel enkele praktische zaken dat we ons afvragen.
Wanneer ticket boeken? Liefst zo snel mogelijk uiteraard. Volgens mij is het beste niet via de US vliegen. Die vluchten zijn meestal het langste en soms zelfs 3-4x moeten overstappen. Mss is Iberia een goeie beste optie? Wat is een normale prijs voor een ticket? Want nu zie ik prijzen van 8 a 900 euro. Ik weet dat tickets naar Latijns Amerika duur zijn dus hoe sneller we tickets boeken hoe beter veronderstel ik.
Rondreizen gaat heel gemakkelijk via openbaar vervoer blijkbaar en normaal gezien zijn het relatief korte afstanden. Is een auto huren daar ook een optie?
Hoe is het weer daar in Oktober? Het is dan regenseizoen maar is dit gewoon regelmatig een stevige bui of kan het daar dagenlang regenen?
We zijn met een reisgezelschap van 3 of 4. Zijn allemaal mid 30’ers maar spreken geen Spaans. Plan is mss wel enkele woordjes/zinnen te leren. We zoeken iets met voldoende afwisseling in onze reis.
Leuk dat jullie misschien naar Nicaragua willen komen! Veel landen in Latijns-Amerika bieden zoveel mooie plekken dat 3 weken vaak erg kort is. De plekken die jullie in Nicaragua willen bezoeken geeft goede afwisseling en qua afstanden kun je deze allemaal heel makkelijk en snel (en goedkoop) met het ov reizen, dat bespaart je dus weer reistijd, zodat je meer kunt zien en langer op plekken kan blijven. Nicaragua is ook een heel goedkoop land!
De Masaya vulkaan is niet perse de mooiste, de meeste vulkanen in Nicaragua zijn allemaal verschillend en uniek. Zo is de Mombacho bij Granada begroeid met tropische vegetatie en wildlife met mooie uitzichten over las isletas en het landschap, de Cerro Negro een “zwarte berg” waar je vanaf kunt sandboarden, en is vulkaan Masaya een grote krater waar je de rook en zwavel uit ziet komen. Als je een nacht tour doet kun je hier vaak lava zien.
Oktober is laagseizoen, vliegtickets zijn dan vaak goedkoop. Als je er vroeg bij bent, kun je in deze periode geloof ik voor 650-850 euro vliegen. Vluchten via de USA hoeven niet het langst te zijn, er zijn veel vluchten die via de USA gaan met maar 1 overstap. Ik zou gewoon gaan voor de goedkoopste vlucht met 1 of 2 keer overstappen.
Als je wilt kun je een auto huren in Nicaragua, maar dit is niet nodig, omdat je de plekken die je wilt aandoen prima kunt reizen met ov of eventueel taxi. Het huren van een auto maakt je reis vaak erg duur (huurkosten, benzinekosten, verzekeringen, schade, etc.). Tussen de stranden van San Juan del Sur heb je bijv. weer een 4x4 nodig, je zou dat dan kunnen huren voor een (paar) dag(en), maar er zijn ook shuttlebusjes en accommodaties of touroperators regelen vaak ook vervoer. Op Ometepe is er ook beperkt ov en zijn taxi’s weer wat duurder, maar dan kun je bijv. een fiets of motor of zelfs quads huren.
Oktober is regenseizoen, vaak is het 's ochtends erg zonnig en wordt het naar verloop de dag bewolkter, aan het einde van de middag regent het dan even flink. Je kunt prima reizen en er is genoeg zon.
Omdat je de meest toeristische plekken bezoekt in Nicaragua kun je met Engels en gebarentaal je vaak wel redden, maar je zult weinig tot geen contact kunnen hebben met de lokale bevolking. Het is echt aan te raden om hier in Nicaragua een taalcursus van een week of paar dagen te nemen! Je leert dan zo snel Spaans en ook de lokale cultuur kennen.
3 weken is ongeveer het max dat ik aan verlof kan opnemen jammer genoeg. Ik zou ook liever langer gaan maar dat is voor mij jammer genoeg heel moeilijk om langer verlof te nemen dan +/- 3 weken.
Spaans ter plaatse leren zal daardoor ook niet gebeuren want we willen in deze periode toch zoveel mogelijk zien en meemaken. Het is nu wel dat enkele vrienden/familie van mij Spaans kunnen dus kan mss wel enkele standaard zinnetjes leren van hun. Lokale cultuur zullen we ook wel leren kennen met beperkt Spaans kennis. Het zal uiteraard niet hetzelfde zijn maar het is ons tijdens andere reizen ook redelijk goed gelukt.
De korte afstanden is een groot pluspunt. De tip voor eventueel een 4*4 te huren aan de kuststreek kan ook wel leuk zijn. Quads/brommer/fiets in Ometepe zullen we allicht ook wel doen.
Een plensbui tegen de avond is natuurlijk geen probleem. Ik vreesde vooral voor langdurige regen tijdens deze periode wat het rondreizen natuurlijk niet aangenaam maakt.
Masaya had ik gelezen dat het 1 van de mooiste was en vooral de tocht dat je daar kan doen moet spectaculair zijn. Maar uiteraard willen we nog andere vulkanen bezoeken. Het boarden van de vulkaan in de buurt van Leon staat sowieso op onze planning. Dit wil ik echt wel doen.
Goeie keus, Nicaragua! Vooral omdat je maar 3 weken hebt.
Brazilië heeft veel grotere afstanden en kun je beter bewaren voor als je meer tijd hebt, of alleen of met zijn tweeën reist zodat je bijvoorbeeld interne vluchten kunt boeken.
Het vulkaanboarden vond ik superleuk en ik kan van harte BigFoot aanraden die dat organiseert. (Het is ook een hostel, wij sliepen daar niet… maar dus ook een tourbedrijfje). Het was echt prima georganiseerd met vooraf genoeg info (bijv. dat je geen sandalen of open schoenen aan moet doen), een leuke rit met een open truck, goede uitleg, gezellige gids, het bord werkte ook goed, en achteraf koud bier in de truck en twee gratis mojitos in León.
Wij hadden speciaal op de markt in León goedkope gympen voor 4 euro gekocht om dit mee te doen en dat was maar goed ook, echt milimeters van de zool af… want je schoenen zijn je stuur en je rem op die vulkanische kiezels.
Wat betreft de vluchten… wat vooral irritant is aan vliegen via de VS is dat je verplicht een ESTA-formulier moet invullen (dat kost 14 of 18 euro ofzo), en dat je vaak urenlang in rijen staat tijdens het overstappen, ook al ben je alleen maar op doorreis! 2,5 - 3 uur in rijen staan, schoenen 2x uit moeten en full body scan en vingerafdrukken en foto, en strenge vragen beantwoorden etc etc… allemaal terwijl je gewoon je aansluitende vlucht wilt halen (of even een hapje eten) en niet eens in dat paranoïde land wilt blijven.
Iberia is misschien een optie maar zoek even op hoe de ervaringen zijn. Ik meen me te herinneren dat ik ergens las dat zij vaak koffers kwijt raken of vertragingen hebben maar misschien herinner ik me dat verkeerd.
Misschien kun je een klein grammaticaboekje Spaans kopen en die Lilliput woordenboekjes van een paar centimeter groot, daar staan best veel woorden in. Of download van tevoren een woordenboek-app, maar je zult allicht niet zomaar overal je smartphone tevoorschijn willen halen (of überhaupt meenemen).
Ik wil inderdaad proberen vermijden dat we via de US vliegen. Want ik weet dat dit soms voor problemen kan zorgen. Het ESTA formulier en kosten is het minste van mijn zorgen. Maar de vele controles, zeker als je maar beperkte tijd hebt tussen 2 vluchten kunnen zorgwekkend zijn. Helaas zijn er maar weinig maatschappijen die rechtstreeks naar daar vliegen. Iberia is er 1 en Lufthansa ook volgens mij. Verder zal het aanbod maar magertjes zijn…
Hoe zit het eigenlijk met hotels boeken daar? Wanneer wij op doorreis waren in Thailand/Cambodja boekte ik eigenlijk alles de dag zelfs of de dag ervoor via de Booking.com app op mijn GSM. In Aziatische landen kan je bijna overal (gratis) wifi vinden en het is daarmee super gemakkelijk je hotels te boeken. Wij boeken het liefst geen hotels vooraf zodat we ter plaatste gemakkelijk kunnen beslissen ergens iets sneller te vertrekken of langer te blijven… Een hotel voor de eerste nacht(en) boeken we uiteraard wel. Bij onze rondreis in Zuid Afrika/Botswana/Zambia moest dit allemaal vooraf geboekt worden waardoor je toch wel een stuk moet inboeten op je vrijheid jammer genoeg.
Ik ga zeker je blog eens lezen de volgende dagen want ik zou graag mijn tickets begin januari boeken.
Bedankt voor de tips voor het vulkaanboarden. Goedkope schoenen ter plaatste kopen is een heel goed idee :cheer:
Ik boekte hotels meestal ter plaatse (even rondkijken welke het leukst was), of bijvoorbeeld door een dag van tevoren te bellen. Met oud & nieuw moesten we wel even zoeken tot er eentje plek had, en ook in Estelí was niet zoveel keus dus moesten we eerst in een ander hotel, totdat ons hotelletje naar keuze plek had. In León was ik heel tevreden over ViaVia (keus uit dorm of eigen kamer, leuke feestjes in de bar op vrijdag waar je in je kamer geen last van hebt), in Granada was La Siesta leuk, en ook Backpackers Inn. Zie reviews op Tripadvisor.
Gezien de beperkte periode van 3 weken zijn Ecuador, Nicaragua, Costa Rica en Mexico aan te raden, zeer betaalbaar met uitzondering van Costa Rica. Zoals sole89 al aangaf is Oktober regenseizoen, indien je je reisperiode kan kiezen zou ik je aanraden in December of zelfs Januari een van deze (op Mexico na) landen aan te doen: De natuur is op zijn mooist en de vochtigheidsgraad beduiden lager - aangenamer reizen. Tickets boek je best 4 maand vooraf. Ik vrees dat je voor al deze landen wellicht niet rond de US heen kan … gewoon rekening houden met veel verloren wachttijd. Ik zou ook voor 1 tussenstop opteren. Zelf heb ik Nicaragua, Ecuador, Mexico, Peru en Argentinië bezocht: Argentinië heeft het meeste te bieden maar is vrij duur door de grote verplaatsingen en je hebt meer tijd nodig om het echt gezien te hebben. Peru heeft wondermooie natuur en is door zijn ligging uniek, Mexico, Nicaragua zijn heel gevarieerd mer natuur en cultuur - net als Ecuador dat nog een extra troef heeft met de Galapagos eilanden. Met slechts 3 weken in het achterhoofd zou ik je Ecuador of Nicaragua aanraden - en mocht je de mogelijkheid hebben om te reizen in een latere periode - zeker doen.
In Thailand en Cambodja zijn we ook tijdens regenperiode geweest (Oktober). Uiteraard een ander land en zelfs continent maar het heeft ons nooit gestoord. Daar zijn het natuurlijk korte hevige buien die meestal in de namiddag zijn. Het zal er normaal gezien geen uren aan een stuk regenen.
Ik heb begrepen dat dit in Nicaragua ook zo is in Oktober. Er zullen natuurlijk wel eens uitzonderingen zijn maar regen voor dagen aan stuk zal het niet doen heb ik begrepen. Maar het is mss ook afhankelijk van waar je juist bent… Maar in deze landen moet je altijd rekening houden met een bui, om het even welke periode. Mijn zus is tijdens droge periode in Costa Rica geweest en heeft ook pitte buien gehad. Dus droge en regenperiode is in die regio soms moeilijk.
Voordeel van deze periode is uiteraard dat het een stuk goedkoper reizen is.
Nicaragua nemen we idd omwille van de variatie en de korte reistijden. Ecuador heb ik ook bekeken maar Nicaragua vind ik momenteel het aantrekkelijkste. Vooral ook omdat momenteel nog in een beginstadium zit van toerisme. Allicht zal dit de komende jaren nog serieus “boomen”. Dus leuk daar te zijn voor het echt grote massa toerisme daar zal aankomen.
Als een land te groot is om in 1x te zien ga je uiteraard eens terug in een latere periode. Daar heb ik nog nooit probleem van gemaakt. Ik heb ook nog niet alles gezien van alle landen dat ik bezocht heb. Reden om terug te gaan als het er mooi was :hippie:
Dus grote landen zoals Brazilië en Argentinië kan je in meerdere reizen doen eventueel :wacko:
Als je via de USA vliegt en je hebt maar hele korte reistijd om over te stappen, dan krijg je persoonlijk een speciaal ticket overhandigd bij aankomst op het vliegveld wat je voorrang geeft en hoef je dus niet in de lange rijen te staan voor controle, maar mag je naar een speciale balie waar je heel snel doorheen kan! Dit had ik twee jaar geleden toen ik met Iberia via Miami vloog en daar maar een overstaptijd had van 1,5 uur. Mocht je perse niet via de USA willen vliegen, dan kan je bijv. met KLM via Panama. In oktober heeft KLM volgens mij best redelijke prijzen.
Omdat je in het laagseizoen reist, hoef je geen accommodatie van te voren te boeken. In de toeristische gebieden heb je op aardig wat plekken Wifi, maar zeker niet overal, dus je kunt niet altijd op je smartphone rekenen. Ter info, smartphones zijn hier heel diefstal gevoelig. Het beste is inderdaad om ter plekke te bekijken waar je wilt overnachten.
Regenseizoen is idd precies hoe je het hierboven schrijft, de zon schijnt gewoon en de meeste dagen regent het niet en als het regent, dan is het vaak een korte, maar heftige bui in de namiddag. De natuur is dan erg mooi groen en je kunt echt prima reizen in het regenseizoen.
Nicaragua begint langzamerhand ontdekt te worden, maar is nu nog in een beginstadium van toerisme vergeleken met de meeste andere landen. De komende jaren wordt toerisme hier echt booming, dus nu is echt de beste tijd om Nicaragua te bezoeken!
Dat wist ik niet van die speciale tickets in de US. Heel interessant :biggrin:
Bedankt voor de bevestiging van het weer daar tijdens die periode sole89. Bij dergelijk weer hebben wij geen probleem. De natuur blijft dan ook mooi groen wat zeker een extra troef is.
Normaal gezien boeken we de 2de Januari onze tickets.
zeker geen nood om nu al tickets te boeken voor Oktober, ik zou zelfs aanraden om nu nog niet te boeken (momenteel prijzen rond de 900 euro - moet normaal lukken voor 750-800 euro) wacht gewoon de promoties af op de gekende sites. Ook nog een tip: Vertrek op zondag is meestal voordeliger.
Verder zal je geen spijt krijgen van de gekozen bestemming
In België zijn het altijd promoties voor tickets begin Januari bij meeste reisbureau’s. Dus we wachten idd tot dan
Vorig jaar heb ik ook regelmatig gekeken naar tickets en schommelde het altijd rond de 850 als minimum tot een stukje boven de 1 000 euro voor dezelfde periode.
Prijs nu is een stuk boven de 900 euro vertrekkende vanuit Brussel. Beste betaalbare vlucht dat ik kan vinden is van Delta, vlucht met duurtijd rond de 16u45. Uiteraard tussenstop in de US - Atlanta. Prijs is hier dus wel 980 euro
Ziet er gewoon een prachtige bestemming uit. Heel veel variatie wat ons vooral ook aantrekt.
Houd de Werelddealweken van KLM in de gaten, dat scheelt echt veel geld.
Begin september waren deze weken. Ik weet niet of dat in het voorjaar ook een keer komt.
Maar met KLM via Panama heb je maar 1 overstap en de kortste reistijd.
Op basis van de vermelde prijzen van om en bij de 950 euro zou het al te gek zijn nu reeds een ticket te boeken, voor dit bedrag koop je elk moment van het jaar een ticket. Schrijf je in op de nieuwsbrief van bvb KLM en er zullen in de aanloop naar Oktober zeker betere voorstellen volgen.
Zeer interessante topic!
Ik ben ook aan het kijken waar ik samen met mijn vriend heen wil dit jaar. We hebben weer wat geld te besteden, dus willen we graag weer een verre reis maken. Ik twijfel ook tussen Ecuador en Nicaragua. Aangezien we erg op ons geld moeten letten, ben ik vooral eerst naar de vliegtickets aan het kijken. Nu heb ik naar Nicaragua tickets voor 500-600 euro gezien, in mei. In principe moet het ons lukken dan vakantie te nemen, dus we passen ons graag aan aan de prijzen ;). Wel met 2 overstappen in Amerika, van 1 en 1,5 uur. Maar ik neem aan dat dat te halen moet zijn, anders zullen ze die vluchten toch niet zo verkopen?
Is mei een goede periode om daar te reizen? Ik ben zelf als onderdeel van een wereldreis al in Nicaragua geweest, maar ben er eigenlijk veel te snel doorheen gecrosst. Uiteindelijk alleen een paar dagen op Isla de Ometepe geweest. Vandaar dat ik nu wel wat meer van het land wil zien. Ik zou dan ook graag een uitstapje naar El Salvador maken, waar ik nog niet geweest ben. En misschien wel terugvliegen vanaf Guatemala City; vanaf San Salvador is dat dichterbij dan terug te moeten reizen naar Managua. Maar ook wij hebben ‘maar’ een week of 3 te besteden, dus dat wordt misschien weer erg krap. Ik hoor graag als iemand nog tips heeft!
500-600 euro voor tickets? Dat is wel een stuk goedkoper dan rond de 900 euro dat wij hebben in Oktober. Oktober is nochtans geen hoogseizoen. Mss daarom minder vliegers naar deze bestemming?
Ja, de prijs verbaasde mij ook. Het valt me wel op dat momenteel alle tickets richting midden en zuid-Amerika in april/mei een stuk goedkoper zijn. Geen idee waarop dat gebaseerd is.
Ik zoek trouwens vaak via skyscanner. Daar kan je zoeken op ‘hele jaar’ en dan in één oogopslag zien in welke maanden het goedkoper is. Als je niet aan een bepaalde periode vastzit is dat ideaal. Alleen jammer dat je daar niet makkelijk kan zoeken als je terug wil vliegen vanaf een andere stad.
Wij zitten er nu dus wel hard aan te denk om te boeken. Alleeen nog kijken of we heen en terug op Managua vliegen, of heen op Managua en terug vanaf Guatemala City.
De goedkope prijs van Mei is al verdwenen hoor. Gisteren had ik daar voor een “spotprijs” van 550 euro een ticket gevonden naar Nicaragua. Vertrek op 1 Mei. Prijs vandaag is nu ook al 780 euro. Dus komen al dichter bij die 900 dat ik heb in Oktober.
Ik check verschillende sites. Joker.be, Connections.be en Airstop.be. Ebookers probeer ik ook eens maar zij hebben precies niet zoveel maatschappijen. Want veel minder mogelijkheden van vluchten nemen. Skyscanner zal ik ook eens moeten checken.
910euro excl verzekering. Vliegen met KLM. Geen tussenstap in de USA, wel in Panama.
Goedkope tickets van Delta was een eenmalige (?) promo dat tot Mei loopt. Boeken voor 8 Januari. Geen zekerheid dat er nieuwe kwam. Daarom hebben we maar deze vlucht geboekt want dat is 1 van de weinige die niet via de USA vliegen. Moesten we via Delta vliegen was het een 30 euro goedkoper en waren we een uurtje sneller daar.
Ons vertrek is op 4 Oktober, terug de 27ste… We zijn met 4. Er is wel 1 iemand dat maar voor 2 weken meegaat ipv 3. Hij krijgt niet meer vakantie…
Maar nu kan de planning en vooral het aftellen pas echt beginnen :wereld:
Ook ik heb net geboekt
Van 9 tot 29 mei, heen op Managua, terug vanuit Guatemala City. Beide keren een tussenstop op Houston (wel redelijk lang: 4 uur op de heenweg en 5,5 op de terugweg. Maar ik ben gelukkig wel wat gewend qua reizen ;)). Uiteindelijk bij Kilroy geboekt voor 577 euro. Ben blij dat het rond is, nu kan inderdaad de voorpret beginnen!