Ik ben Laura en nieuw op dit forum. Ik ga als alles goed gaat half/eind maart voor max 8 weken naar Nicaragua.
Ik wil daar het volgende doen: de eerste vier weken in Granada spaans leren en ik verblijf dan in een gastgezin.
Daarna wil ik graag tot max. vier weken het land gaan doorreizen. Ik ben even een kostenplaatje aan het maken, ik heb namelijk al een x bedrag gespaard maar ik wil even kijken of ik nog meer moet sparen. Op deze kosten kom ik nu, zou iemand mij kunnen vertellen of ik in de goede richting zit en of ik niks vergeten ben:
Vliegticket: 1000 euro (ruim genomen)
Spaanse les + accommodatie: **1050 euro **
Inentingen vooraf de reis: **Max 120 euro **
Visum: -
Spullen die mee moeten: 100 euro
Vier weken rondreizen: **1000 euro **
Er wordt aangeraden om je te laten inenten tegen DTP en Hepatitis A.
Ik zou zeker even contact opnemen met je huisarts of de GGD.
Je hoeft niks te regelen voor een visum, je vult bij aankomst (je krijgt dit vaak al in het vliegtuig) een formuliertje in en op het vliegveld van Managua betaal je 10 dollar om Nicaragua in te komen, dat is alles.
Wat een ticket betreft, ik kan je de site van Ebookers aanraden. Ik boek daar vaak mijn ticket en het scheelt zo’n 200 a 300 euro als wat ik zou betalen bij de vliegmaatschappij zelf.
Mijn ervaring is dat zij vaak het goedkoopste zijn. Ik betaal meestal zo rond de 700 en 800 euro.
En wat de kosten zijn voor het rondreizen ligt eraan wat je wilt doen. Bij voorbeeld waar je wilt overnachten;
een hostel is goedkoper dan een hotel,wil je een kamer voor jezelf of vind je het niet erg om in een dorm te slapen.
Waar wil je naartoe, over het algemeen is het openbaar vervoer (vooral de minibusjes) goed te doen en goedkoop.
Je hebt dure restaurants maar ook goedkope (en goede) locale eettentjes waar je makkelijk voor maximaal 10 dollar kunt eten.
Bedankt voor je bericht! Ik wil het niet persee allemaal heel duur hebben. Slapen in die goedkope hostels lijkt mij prima, ik hoef ook niet in dure restaurants te eten etc. Ik heb vanmiddag al een afspraak gemaakt bij de GGD voor een consult en eventueel de vaccinaties. Kijk op ebookers nu en ik zie nu alleen maar tickets voor 950 euro. Ik ga daar nog even goed achterna.
Maar als ik dus vrij goedkoop leef is dan 1000 euro genoeg voor vier weken?
Dat is uiteraard nog veel beter, alleen (ik weet niet of je dat gedaan hebt) moet je soms verder klikken en dan komen er nog wel eens extra kosten bij, sommige sites noemen dat ‘Customer Service Tax’ of boekingskosten en dan wil het wel eens duurder uitkomen dan je denkt.
Oja soms scheelt het om te schuiven met dagen/data, als je dat kunt natuurlijk.
Het ligt er aan waar je allemaal naar toe wilt gaan en wat je wilt doen, 1000 euro is ongeveer 40 a 45 dollar per dag. Wil je in een dorm slapen (is een kamer die je deelt met 4 tot 6 andere personen) dan ben je tussen de 5 en de 10 dollar kwijt, een prive kamer in een hostel kost rond de 15 a 20 dollar. Vaak is er in een hostels een keuken waar jezelf je eten kan klaar maken, dit is altijd goedkoper dan uit eten gaan. Hou je van een terrasje pakken of uitgaan dan is een frisje of een biertje ongeveer een dollar.
Heb je misschien al een idee waar je naar toe wilt gaan, dan kunnen reizigers die daar al zijn geweest je vast tips geven hoeveel iets kost of wat leuk is om te doen.
Nogmaals bedankt Cella! Ik weet eigenlijk nog niet precies waar ik heen wil, eigenlijk wil ik vanuit Granada bekijken wat op dat moment het chillste is… Of raad je dat juist af?
Woont u op dit moment in Granada? Hoe is het daar? Lijkt me echt zo tof om daar voor vier weken te verblijven!
Heeft u nog bepaalde tips voor daar voor mij? Wat ik moet zien of waar ik echt rekening mee moet houden?
Ik zou het zeker niet afraden om vanuit Granada te bekijken waar je naartoe wilt reizen.
En wat Granadag betreft, het is een heerlijke stad, met mooie koloniale huizen. Granada heeft letterlijk en figuurlijk mijn hart gestolen.
De gezellige Calle Calzada, met de vele restaurantjes en terrasjes waar je heerlijk kunt eten en mensen kijken.
De markt in het centrum waar je o.a. vers fruit en groenten kunt kopen.
Granada igt aan een groot meer waar je kunt wandelen en heerlijk vis kunt eten. Het is een stad, maar het heeft de uitstraling van een dorp. Oja zou ik zowat nog vergeten, je kunt Granada heel goed verkennen op de fiets.
Wat ik zeter kan aanraden is:
Een excursie naar Las Isletas. In het Meer van Nicaragua liggen ongeveer 365 vulkanische eilandjes, genaamd Las Isletas. En met een boot vaar je langs vele eilandjes.
Bezoek de Mombacho vulkaan, er zijn diverse wandelroutes rondom de kraters, en als het helder weer is heb je vanaf de top van de vulkaan een spectaculair uitzicht over granada.
Dicht bij Granada ligt Masaya. In Masaya kan je een bezoek te brengen aan de Mercado de Artesanías. Hier vind je winkeltjes waar allerlei souvenirs verkocht worden.
Op ongeveer 10 minuten van de stad Masaya ligt de Masaya vulkaan.
Vanaf de entree van het park rijd je nog vijf kilometer omhoog, tot aan de krater van de vulkaan. Deze vulkaan is nog actief.
En ongeveer 15 a 20 minuten rijden van Granada ligt het kratermeer Laguna de Apoyo,j e kunt hier heerlijk zwemmen in het meer.
Je zult er zeker een geweldige tijd hebben!!
Groetjes, Cella
Leuk dat je 8 weken naar Nicaragua gaat! Je kostenplaatje is prima ingeschat. Voor 1000 euro per maand kun je in Nicaragua prima reizen, zelfs luxe reizen. Zoals al eerde genoemd kost een visum $10 die je contant moet betalen bij aankomst op het vliegveld in Managua. Ook moet je een ESTA visum aanvragen, omdat je via de USA vliegt. Dit is bij elkaar ongeveer $14 en dit visum is 2 jaar geldig. Je kunt dit aanvragen via deze link: https://esta.cbp.dhs.gov/ Het is aan te raden om het nummer/code van dit visum op te schrijven. Het gebeurt regelmatig dat hier naar gevraagd wordt op het vliegveld in Managua als je weer vertrekt. Ook al ben je elektronisch geregistreerd, ze kunnen echt heel moeilijk doen als je niet het nummer kan aantonen.
Ik heb afgelopen donderdag mn vaccinaties gehad. Gisteren heb ik mij aangemeld bij die organisatie “Het andere Reizen”. Ik hoop vanaf 1 april mee te kunnen doen aan het programma. Zodra ik hoor of dit goed is, koop ik mijn vliegticket. Gisteren weer gekeken en toen was Cheaptickets het goedkoopst: 715 euro met een tussenstop. Ik kijk nu en ook op de sites die Sole doorgaf en de goedkoopste is 980 euro. Potverdorie… Maar volgens mij verschilt dit per dag. Misschien is het morgen wel weer goedkoper!
Bedankt voor jullie berichten! Het duurt niet lang meer
30 maart ben ik welkom in het gastgezin in Nicaragua!
Alleen wat heel zuur is, is dat ik maandag eindelijk mn definitieve datum van aankomst wist en ik ging weer kijken naar vliegtickets, en deze zijn meteen 200 euro duurder. Ik baal echt enorm. Zullen ze nog gaan zakken denken jullie? Of is dat een gekke vraag…?
Ik denk dat ze alleen maar duurder worden, vaak is het hoe vroeger je boekt hoe goedkoper je uit bent. Het is verstandig om ongeveer twee of drie dagen eerder aan te komen. Je hebt dan een paar dagen de tijd om te acclimatiseren en bij te komen van je reis voordat je meteen aan je Spaanse lessen begint. Ik zou zeggen goed zoeken voor een goedkoop ticket, maar boek hem wel binnenkort, want anders moet je straks een duur ticket boeken.
Budget klinkt wel okee. Ik reisde er met een vriendin in 2011 en ik was ongeveer 25 euro per dag kwijt gemiddeld, maar dan deelden we een hotelkamer. Als je in slaapzalen slaapt is dat budget zeker genoeg.
Ik vond Leon nog leuker dan Granada. Lees maar eens in mijn blog.
Ik heb zondag mn vliegticket geboekt. Goedkoper zou het toch niet meer worden. Ik vlieg 29 maart naar Houston en vanuit Houston naar Managua
Cecilla, ik ga Leon zeker ook bezoeken. Ik ga eerst Spaans leren in Granada. Ik zit daar in een gastgezin, ik heb er erg veel zin in! Ik ga je blog zeker lezen!
Misschien een gekke vraag, maar ik heb momenteel iphone als telefoon. Is het verstandig dat ik deze meeneem als telefoon? Of is dat vragen om problemen?
Als ik nog meer vragen heb, zou ik die dan mogen stellen aan jullie Nicaragua kenners?
Ik zou het gebruik van smartphones afraden, dit is echt onwijs diefstal gevoelig. Controleer ook of je verzekering diefstal van smartphones vergoed en welke voorwaarden daaraan verbonden zijn. Wat wel veel mensen doen, is dat ze hun smartphone meenemen, maar alleen gebruiken in een hotelkamer. Dus niet in de bus of op straat of in een restaurant en al helemaal niet meenemen naar het strand of tijdens het uitgaan. Je kunt hier heel makkelijk een simpele telefoon kopen $20 (of je kunt er een van huis meenemen en hier een simkaart kopen).
Je mag natuurlijk zoveel vragen stellen als je wilt
Bedankt voor je bericht. Ik heb nog een oud toestelletje liggen hier, die neem ik mee en koop daar gewoon een simkaart. Die zullen wel niet zo duur zijn zeker? Ik verblijf voor 8 weken in Nicaragua, is het dan wel handig om een sim-kaart te kopen daar?
Mijn moeder maakt zich zorgen over mijn veiligheid daar (ik ben dan wel 25, maar woon sinds kort weer even thuis dus tja… ), hoe (on)veilig is het daar? Ik heb haar al uitgelegd dat ik een slimme meid ben en dat ik geen domme dingen doe zoals alleen naar (onveilige) plekken gaan en dat ik probeer om met anderen te gaan reizen die ik daar ontmoet.
Ik kan even geen vragen meer bedenken… hihi! Terwijl mn hoofd vol zit met Nicaraguaaaa! Haha!
Nicaragua is relatief gezien een heel veilig land, zelfs het veiligste van heel Midden-Amerika. Wel moet je natuurlijk altijd voorzichtig zijn en niet met je spullen te koop gaan lopen. Het is belangrijk dat je altijd heel goed op je spullen let, want diefstal is de crime die het meeste voorkomt. Met name in bussen (let op je bagage!!!) en tijdens uitgaan of op de markt (zakkenrollen). Neem daarom niet meer geld, pasjes of spullen mee dan je die dag nodig hebt en stop het in een tas of je zak, zodat het niet zichtbaar is. Let ook goed op dat je hostel/hotel kamer op slot is (ook de ramen). Neem een taxi als het schemerig wordt of als je buiten het centrum gaat. Verder zou ik even het reisadvies lezen over Nicaragua van Minbuza, zodat je helemaal up to date bent.
Sommige oude telefoons doen het niet in Nicaragua. Ze moeten namelijk aan een aantal voorwaarden voldoen, zie hier:Communications | Nicaragua | ViaNica.com
Verder is een lokale simkaart hartstikke handig en kost maar een paar dollar. Het is natuurlijk heel handig als je je gastmoeder kan bellen als je bijv. wat later komt voor het eten, omdat je met vrienden wat aan het drinken bent. Natuurlijk zul je ook Nicaraguanen en andere reizigers ontmoeten en dan is het handig om nummers uit te wisselen om af en toe wat met elkaar af te spreken. Ook eventueel in geval van nood, kun je snel politie/brandweer of mensen die je kent bellen.
Ik reis nu zelf in Colombia met mijn iPhone en dat gaat goed, en is verdomd handig. Vooral omdat ik vrijwel alleen hotels met wifi kies.
Ik kan soms een nieuw hotel zoeken, ik kan via Foursquare lekkere restaurantjes zoeken, via Tripadvisor tips over de omgeving, ik kan gratis Skypen of Viberen via wifi, meteen foto’s op Facebook zetten, m’n mail bijhouden, feiten over het land of een bezienswaardigheid opzoeken, etc. En soms een vraagje beantwoorden op Wereldwijzer
In grote gevaarlijke steden zoals Medellín en Bogotá neem ik hem overdag soms wel mee op straat (maar gebruik hem alleen binnen), maar 's avonds ga alleen de straat op als het moet, neem ik taxi’s, en heb ik alleen wat cash in mijn zak, misschien een leesboek in mijn hand en verder niks bij me.
Mijn backpack maak ik met een slotje vast aan een bed of meubel, en doe ik met een mini hangslotje op slot. Dat is mijn ‘kluis’. Dat voorkomt toch de eerste gelegenheidsdieven. En okee, met een mes kunnen ze toch de tas openmaken maar dan moet je wel echt voorbereid en van kwade wil zijn.
In Managua zou ik sowieso niet verblijven, zo snel mogelijk weg daar. Er gaan directe busjes en taxi’s naar Granada.
In Granada en León is het wat veiliger maar moet je ook niet dom doen. Gebruik gezond verstand en intuïtie.
Heel veel reizigers zitten met dure Mac laptops en iPads te spelen, ook heel asociaal midden op een terras aan een plein vol bedelaars (hun ogen uit te steken). Dat zou ik niet aanraden. Maar met discretie kun je het best gebruiken.
Mocht je in slaapzalen slapen, pas dan ook op dat andere reizigers ook dieven kunnen zijn.