Mijn vriend en ik denken erover om in augustus 2010 drie weken te gaan rondreizen in Nicaragua, want het lijkt me een geweldig land! Ik heb hierover wel een aantal vraagjes (vooral omdat ik aan een budget gebonden zit) die ik voor het gemak even opsom:
Is 700euro voldoende om mee rond te komen voor drie weken? hiermee moet ik alles doen (eten, drinken, vervoer (excl internationaal vliegticket) en vooral excursies want we willen heel graag veel van het land zien!). Ik had al gehoord (lonely planet, andere forums etc) dat het geen duur land is en dat je voor 20 euro op een dag (muv excursies) wel rond moet komen, dus mijn vraag is eigenlijk meer in welke prijsklasse de excursies zitten (Bv. vulkaan beklimmen, eiland Ometepe bezoeken, paardrijden)
we willen graag een aantal dagen (ong. 5) de jungle in, heeft iemand hiervoor nog tips (oa. wat een goede prijs hiervoor is)?
Wat is een redelijke prijs voor een vliegticket? Want de prijs staat nu op 970euro vanuit Brussel. Ik hoor vaak dat de prijzen van de vliegtickets naar Centraal Amerika niet echt goedkoper meer worden. Heeft iemand ervaringen hiermee?
is drie weken voldoende voor Nicaragua?
Is het openbaar vervoer goed te doen?
Is het gemakkelijk om tours/excursies te boeken ter plekke? Bijvoorbeeld in Thailand staat op elke hoek van de straat een klein tour-winkeltje. Nou hoeft dat natuurlijk niet per se, maar ik bedoel meer dat er genoeg mogelijkheid toe is?
is iemand naar de Corn Islands gevlogen? Ik had ergens gelezen dat je alleen vanaf Bluefields kon vliegen en dat dat ongeveer 75euro (retour) kost. Kan iemand mij hierover meer vertellen?
Je zou me echt geweldig helpen met het beantwoorden van (een aantal van) de vragen, en verder is alle informatie natuurlijk ook welkom (bezienswaardigheden, must-sees enzovoort enzovoort)!!
Is de 700 euro berekend per persoon, of voor jullie twee?
Ik neem maar even aan per persoon, dus 33 euro per persoon per dag.
Vlgs mij moet dat wel lukken, als je;
in hostels of B&B overnacht, voor ongeveer 20 dollar (met z’n tweeen) heb je een goede kamer. Kan altijd goedkoper, maar ligt aan de plaats waar je bent, en of je een eigen badkamer wilt of niet.
gaat eten in de meer locale eettentjes, of eten koopt in de supermarkt en zelf kookt, vaak hebben hostels een eigen keuken waar je kunt koken.
Ik zelf vind de tours die kunt doen in nicaragua niet duur in vergelijking met Costa Rica. Vaak is het zo dat hoe meer mensen ermee gaan hoe goedkoper het wordt. In elke toeristische plaats kun je tour winkeltjes vinden, of soms kan je ook vanuit je hostel het e.e.a. regelen.
(tip vanuit Granada ; Account Suspended).
Het reizen in Nicaragua is heel goedkoop en goed te doen, vaak rijden er tussen verschillende plaatsen mini-busjes. Je kan ook de locale bus nemen, maar pas dan wel op voor zakkenrollers en deze zijn vaak ook overvol.
Helaas kan ik niet al je vragen beantwoorden omdat ik nog nooit naar de oost kant van Nicaragua ben geweest.
En wat betreft je vraag of 3 weken genoeg is, dat ligt eraan wat je wilt gaan doen en zien, en hoelang je overal wilt blijven.
Maar in 3 weken kan je een hoop doen en zien. Helemaal als jullie een binnenlandse vlucht nemen.
Veel succes met het uitzetten van je reis.
groetjes Cella
drie weken is echt goed voor Nica.
Ik heb er 3 weken gezeten en heb heel veel gezien.
Hoeveel je uitgeeft, hangt af van je levensstijl. Ik heb daar low key geleefd en heb er rond de 600 euro uitgegeven, denk ik. Het openbaar vervoer is spotgoedkoop en niet gevaarlijk. Het is goed geregeld voor een Midden Amerikaans land en ze zetten je minder af dan in Guatemala of Honduras.
Van touroperaties weet ik niet veel, maar meestal in de hostals waar ik verblijf werden er veel dagexcursies gedaan. Zeker in Leon of Isla Ometepe.
de corn islands zijn echt de max! Zo’n mooie eilanden maar de weg er naar duurt lang. UIteraard kan je er ook naar vliegen vanuit Managua maar is prijzig. Voor ons budget toch. Ik denk 140 dollar ofzo. Weet ik niet precies maar het is wel de moeite. Je moet dus niet helemaal naar Bluefields te gaan.
Must see:
de stad Leon: heel veel kerken, bloedheet, mooie stranden in de buurt en gigantisch veel vulkanen. Bigfoot Hostal, super tof hostal!!
Granada: prachtig stad!! Monkey Hostal: echt paradijs
Corn Islands: zeker gaan naar Little Corn (meer ongerepter) Je kan een klein huisje op hutjes huren voor 10 dollar per nacht. Echt goedkoop.
Isla Ometepe: een eiland dat bestaat uit 2 vulkanen. hebben daar gebleven in een rustige hostal met prachtig zicht
Zeker leren surfen want Nica heeft een van de best golfstranden ter wereld
Het noorden is gekend voor zijn koffie productie.
Rum kopen!! Echt de beste die ik heb geproefd. beter dan cubaanse
Managua is niks en vrij gevaarlijk.
Tip: vermijd busstations na het donker. Echt super gevaarlijk!
Het staat nu vast dat we naar Nicaragua gaan:biggrin:! We hebben meteen geboekt nadat we hadden uitgevonden dat we veel goedkoper vanaf Londen kunnen vliegen (565euro retour met gunstige overstap) en we kunnen daar ook gemakkelijk en goedkoop komen. Dus we hebben nog 1000euro over om te spenderen daar (inderdaad per persoon). Dat moet geloof ik wel genoeg zijn
We gaan 25 dagen. Ik ben halverwege de lonely planet en tot nu toe staat het volgende op het programma: Leon (2 a 3 dagen) Masaya (1 a 2 dagen), Granada (3 a 4), Isla de Ometepe (ong. 5), La Flor Reserve (schildpadden spotten 's nachts!), San Juan del Sur (niet al te lang), Jungle/koffieplantages (4 a 5 dagen), Corn Island (minstens 5 dagen).
Ik denk dat we zo de mooiste/belangrijkste plaatsen wel hebben, maar tips zijn altijd welkom!
We willen het ook zo open mogelijk houden, alleen de binnenlandse vlucht naar Corn Islands (165dollar retour vanaf Managua) zullen we vast moeten zetten.
De LP, reacties van mensen op andere forums, jullie en internet hebben al enorm geholpen, bovendien gaat de zus van mijn vriend voor dat wij vertrekken ook een paar maanden ernaartoe voor haar stage.
Ik vraag me alleen nog af wat de beste plek(ken) is/zijn om van daaruit de jungle te verkennen. Ik zit zelf te denken aan Matagalpa. Heeft iemand hier (of ergens anders) ervaringen mee?
Wij zijn met La Costena vanuit Managua naar de Corn Islands gevlogen. Toen wij er waren hanteerden ze vaste prijzen (inderdaad rond de 165 dollar) en het is een domestic airline, dus je kan alleen vanaf omringende landen of binnelandse steden met deze airline vliegen.
Bij het zoeken naar vliegtickets naar Nicaragua hebben we gebruik gemaakt van de reguliere zoekmachines (cheaptickets.nl vliegtickets.nl). We zochten op amsterdam, weeze(duitsland), Brussel en Londen. We zoeken altijd via deze zoekmachines naar goedkope vluchten (spelen met de data natuurlijk) en daarna boeken we bij de vliegmaatschappij zelf. Via londen vliegen scheelde een paar honderd euro, maar het koste wel wat meer geregel en moeite. We vlogen via Ryan Air uit Eindhoven (vlakbij ons huis) voor 35 euro enkele reis naar Londen, maar deze komt op Heathrow aan terwijl we vanaf Stansted richting Nicaragua vlogen. Dus namen we de snelbus (ongeveer 40 euro) naar Stansted. Al met al kwamen we dus uit op ongeveer 650euro, wat toendertijd nog 300 euro per persoon scheelde met een vliegticket vanuit Amsterdam. Omdat we meer tijd dan geld hebben, hadden we voor deze optie gekozen.
We vlogen met British Airways, en dat was allemaal prima verzorgd. Beetje jammer was wel de toeslag die we moesten betalen toen we Nicaragua verlieten. We moesten vijftig euro pp betalen om het land uit te mogen :S Voor zover ik het goed heb begrepen was dit bij een aantal vliegmaatschappijen, dus niet allemaal.