Supergoeie deal voor een open jaw ticket!! En zoveel uren overstaptijd heb je wel nodig hoor in de States. Ik sta meestal 1,5 tot 2 uur in al stomme rijen van ze.
Misschien nog keer tip voor vervolg als je een vliegticket wil boeken. Zoek eens op google naar fly matrix. Hier kun je bijv ingeven dat je op 7 vliegvelden wil vertrekken, of alle vliegvelden in straal rond 200km van Brusselse bijvoorbeeld.
Hierdoor kun je ook interessante open jaws tegenkomen. Soms kan het voorkomen dat vanaf Amsterdam en terug naar Dusseldorf honderden euros goedkoper is dan retour Amsterdam. De echt goede deals worden ook opgezocht door Ticketspy.
Volg hun op twitter en misschien zit er een keer iets voor je bij, ook al is het meestal redelijk last minute.
Sent from my HTC One X using Wereldwijzer
Dank je Niek R! Die tip sla ik op.
Ticketspy volg ik reeds. Is idd soms goed voor last minutes of andere leuke promo’s. Maar wij hadden ons gedacht gezet op Nicaragua en omwille van werksituatie kiezen we periode Oktober.
Dus afwachten of er net voor dit land en net die periode een promo uit de bus valt riskant. Daarom dat we zo snel boeken…
Begrijp ik helemaal, ik heb mijn ticket voor juni ook al geboekt. Toevallig was er toen een aanbieding via Ticketspy tot eind juni.
Sent from my HTC One X using Wereldwijzer
Leuke verhalen allemaal! Ik wil deze zomer 4 weken naar waarschijnlijk zuid/midden amerika. Ik wou graag naar Peru, maar als ik deze verhalen lees dan begint Nicaragua ook erg te kriebelen! Is iemand in beide landen geweest? Zoja wat raad je aan? En hoe zit het met het klimaat als je in juli gaat? Ik ga altijd op de bonnefooi en boek alles ter plekke. Kan dit in beide landen?
Gr. Kees
Via Wereldwijzer app
Ik ben 2x in Peru geweest (een keer 3 maanden en een keer 3 weken), en een keer 2,5 week in Nicaragua.
Met 4 weken zijn allebei wel geschikt. In Nicaragua kan je in die tijd heel veel zien en het lekker rustig aan doen.
In Peru kun je in 4 weken ook een behoorlijk deel van de highlights en misschien wat naast de gebaande paden ook.
Peru is wel al een stuk toeristischer, althans die bekende ‘gringo trail’ (standaard rondje dat iedereen doet) is erg druk en ontwikkeld. Als je daar vanaf wijkt, is het al een stuk rustiger en authentieker Peruaans, bijvoorbeeld Ayacucho (alhoewel ook dat al best bekend is, maar al die mensen die maar 2 of 3 weken hebben, gaan daar nooit heen).
In Nicaragua is het allemaal nog iets minder lang populair en ontwikkeld voor toerisme. Ik denk dat dat een kwestie van tijd is en dat je daar over een paar jaar ook over de toeristenhoofden kunt lopen.
Beide landen hebben diverse klimaatzones en landschappen, Peru heeft hogere bergen en is ruiger, heeft ook sneeuw enzo.
Beide hebben een keur aan buitensporten en activiteiten, en leuke mooie koloniale steden. De steden in Nica zijn kleiner en behapbaarder, behalve Managua wat ik zou vermijden. De grote steden in Peru vind ik ook leuk, vooral Arequipa, Cuzco, Ayacucho, maar zelfs Lima (historisch centrum) wat de meesten vreselijk vinden… Maar daar heb ik weken gezeten dus dan leer je wel de leuke plekken kennen.
Qua dieren heeft Peru denk ik meer diversiteit en spektakel te bieden, bijvoorbeeld condors, alpaca’s, vicuña’s, pinguins, zeeleeuwen, macaws en andere gekleurde vogels in de jungle… In Nica vooral apen en grote insecten gezien.
Qua archeologie en geschiedenis is Peru denk ik ook spectaculairder, zelf ben ik niet zo van de ruïnes en oude stenen…
In Nicaragua is de vulkanische activiteit makkelijker te vinden, al heeft Peru dat ook wel (bv hot springs enzo).
De afstanden zijn er ook veel kleiner. In peru zit je soms 8-9 uur in een bus of soms wel 12 uren voordat je weer op een interessante plek bent. In Nicaragua zijn vaak maar 2-4 uren nodig.
Peru is ietsje duurder, vooral dingen zoals de Inca Trail lopen of de trein nemen naar Machu Pichhu. Qua eten, bussen en slapen is het denk ik vergelijkbaar.
Het klimaat van Nica in juli weet ik niet.
Beide landen zijn denk ik wel extra druk in onze zomer, want allebei zijn ook populaire bestemmingen voor Canadezen, Amerikanen en Europeanen die dan allemaal vakantie hebben. Dus je zult dan niet altijd een kamer kunnen nemen in je hotel naar keuze en soms misschien rond moeten zoeken.
Als je een periode buiten hoogseizoen kunt kiezen is dat beter…
Al met al zijn beide landen de moeite waard, Peru is alleen toeristischer, groter, ruiger en ietsje duurder, en Nicaragua wat compacter en ‘gezelliger’ en nog niet zo overontwikkeld.
Hopelijk heb je er wat aan. Kijk anders ook veel foto’s via mijn blogs en andermans blogs en gewoon in flickr en pbase.com enzo.
Via Wereldwijzer app
He cecillia,
Echt super bedankt voor je antwoordt! Ik ben echter aan de vakanties gebonden omdat mijn vriendin juffrouw is. Zou Nicaragua ( omdat ik ong. 4 weken de tijd heb) ook te combineren zijn met andere landen b.v Costa Rica, Honduras, El Salvador?
Gr. Kees
Via Wereldwijzer app
’t Is moeilijk kiezen, hé, tussen al die prachtbestemmingen !
In een notendop :
Nicaragua is ronduit een prachtbestemming. 2 à (bij voorkeur) 3 weken rondtrekken geeft een goede eerste impressie. Opgelet : najaar is orkaanseizoen !
Nicaragua wordt vaak met Costa Rica gecombineerd. Ook het trio Nicaragua, Costa Rica en een stukje Panama is een klassieker.
Wil je in korte tijd meerdere landen combineren, dan zou je in Nicaragua ook enkel de ruime regio rond Granada (verassend afwisselend : koloniale stad Granada, Lago, Ometepe, Masaya, …) kunnen verkennen. Wel jammer voor León.
Peru betaalt de tol van de roem. Is uiteraard een prachtland. Maar vandaag is Zuid-Peru naar mijn gevoel (maar wie ben ik) té toeristisch. De ‘highlights’ worden platgelopen. De sfeer is opgepept. Noord-Peru daarentegen is een verademing.
Kortom, Peru is een fijne bestemming als je voldoende tijd (het land is groot, één maand is erg kort) kunt uittrekken om het land buiten de begane paden te ontdekken.
Ja tis echt lastig! Ik wil ook zo graag alles zien haha! Maar Nicaragua combineren met een ander land lijkt mij ook een mooie optie. Omdat Nicaragua nog niet erg toeristisch is spreekt het me erg aan! Ik ga eens kijken wat tickets kosten in juli richting die kant.
Gr. Kees
Via Wereldwijzer app
Ja combineren met Costa Rica kan, maar dat doet het voordeel teniet van lekker de tijd kunnen nemen. En Costa Rica is flink duurder. En toeristischer, denk ik.
Less is more! In 2,5 week heb ik nog lang niet alles kunnen zien van Nica wat ik wilde! Er is echt veel te zien en doen hoor.
Denk ik ook. In 3 weken ga je bijlange niet alles kunnen zien. Wij gaan nu 3 weken en gaan verschillende dingen niet kunnen doen. Meeste bezienswaardigheden zijn langs de Stille Oceaan kant maar aan andere kant zijn er ook leuke plaatsen zoals Bluefields en NP er rond en de eilandjes Little/Big Corn.
Ik zou die kant ook graag zien maar vrees ergens dat het niet allemaal zal lukken. Als je die kant wil doen moet je sowieso een vlieger nemen want met de wagen de overkant bereiken is wel een groot avontuur maar dan wel 1 van lange duur blijkbaar…
Oke bedankt voor de antwoorden, maar hoe bedoel je vlieger…zijn de wegen er zo slecht aan toe?
Gr
Via Wereldwijzer app
Het wegennet van de Atlantische oceaan naar de Stille is blijkbaar in minder goeie conditie. Wegen aan de Stille Oceaan zijn de beste heb ik gelezen.
Daarom dat de meeste de vlieger nemen in de hoofdstad en zo naar Bluefields of Big Corn vliegen als ze dit deel van het land ook willen bekijken.
Wij willen heel graag in 4 weken een deel Nicaragua en Costa Rica bereizen. Het liefst ruim 2.5 week rondreizen en de rest aan het strand. Zijn alleen gebonden aan bepaalde periode ivm werk. Moet ergens tussen laatste wk van augustus en eind november/ begin december zijn. We lezen allerlei tegenstrijdige berichten over het weer in deze periode. Is het een kansloze droom of toch de moeite waard. Suggesties, advies, tips… Alles welkom!
Via Wereldwijzer app
He bjacqie,
Ik dacht dat het dan het orkaanseizoen was, dus kan misschien tegenvallen? Ik heb net zelf geboekt 4 weken in juli/augustus, maar ook dan kan het weer tegenvallen. Ik zie het wel wn ga er een mooie vakantie van maken! Gewoon goed op voorbereid dan valt het altijd mee :). Maar misschien dat iemand anders je hier iets specifieker mee kan helpen…ik spreek immers niet uit ervaring.
Gr. Kees
Via Wereldwijzer app
Ik ga in Oktober in ieder geval. Nemen het risico.
De wegen vanaf Managua - San Carlos (6 uur) en Managua - El Rama (6 uur) zijn geasfalteerd en in “goede” conditite (wel af en toe flinke gaten in de weg, maar over het algemeen kun je goed rijden). Je kunt hiervoor dus prima de bus nemen. Je kan natuurlijk ook vliegen naar San Carlos of Bluefields, dat scheelt je weer reistijd.
Saludos,
Sole
Hola,
Je kunt het hele jaar door prima reizen in Nicaragua en Midden-Amerika. Het regenseizoen (mei-nov) in het zuid-westen van Nicaragua stelt niks voor, veel zon en af en toe wat korte, flinke regenbuien, maar daarna schijnt de zon weer. In het noorden en oosten valt wel meer regen. jun-aug is weer een droge periode in het regenseizoen. In Dec en jan begint de ‘zomer’ dit zijn de ‘koelste’ maanden en het beste om te reizen qua klimaat. Echter voor de oostkust zijn mrt-apr de beste maanden qua weer. Maar uiteindelijk maakt het niet zoveel uit in welke maanden je Nicaragua bezoekt, je zult altijd veel dagen hebben waarop de zon schijnt en ook een paar dagen wanneer het regent of bewolkt is. In het oosten van het land is van jun-nov ‘orkaanseizoen’. Dit betekent niet dat er orkanen zijn (de laatste jaren geen orkanen geweest) het kan af en toe wel flink waaien of even stormen, maar absoluut geen reden om niet die gebieden te bezoeken in die maanden. Het schijnt zelfs dat je juist in deze periode het beste kunt duiken in de caribbean.
Saludos,
Sole
Mijn eigen topic eens de hoogte in schoppen :topic:
Ons reis komt nu heel dichtbij en wij hebben nog altijd niet beslist wat we gaan doen van rondreis… Maar we vertrekken dus op zaterdag 4 Oktober. Aankomen is zaterdagavond. 3 personen gaan voor 3 weken. Dan is er nog een 4de persoon die de eerste 2 weken gaat. Een 5de persoon gaat misschien ook nog mee en zij zou ofwel ook de eerste 2 weken meegaan ofwel inpikken de 2de en 3de week van het verlof. Dit ligt dus nog niet vast wegens omstandigheden…
Laatste idee dat we hebben is een auto/bus/4*4 te huren voor de eerste 2 weken van ons verblijf. Met die auto zouden we dan de klassieke plaatsen bezoeken dat de meeste hier ook doen. Dus een beetje een lus maken via Granada - Leon - Kustlijn af via San Rafael - San Juan del Sur. Dan oversteken naar Rivas en naar Ometepe. Eventueel kunnen we onze auto eerst terug brengen naar Granada en daarna naar Ometepe gaan. Andere optie is van Granada naar Matagalpa/Esteli te gaan. Daarna Leon en zo de kustlijn af te gaan om dan weer bij hetzelfde punt te eindigen.
Dit traject met de wagen (of openbaar vervoer…) zouden we de eerste 2 weken doen. Na die 2 weken kan de eerste reispartner gemakkelijk terug naar Managua. Tijdens de trip kan eventueel de andere reispartner gemakkelijk inpikken waar we zijn want de afstanden vallen op dit deel van Nicaragua goed mee.
Voor de derde week dachten we de Suan Juan River tour te doen. Dit is een totaal ander stukje Nicaragua en zo hebben we volgens mij wel de meeste aspecten van dit afwisselende land gedaan. Alles buiten de Corn Islands dus…
Iemand hier ervaring met onderstaande tour voor die river tour?
We weten dat een auto huren niet goedkoop is maar vermits wij de prijs kunnen delen door 4 of zelfs 5 valt die prijs per persoon wel goed mee. Wij zijn allemaal midden in de 30 dus een auto huren zal op dat gebied geen probleem zijn. Wij hebben reeds wat ervaring van rijden in moeilijke omstandigheden zoals in Zuid Afrika - Botswana. 2 medereizigers hebben ook reeds een maand een rondreis gedaan met een wagen in Cuba. Uiteraard zullen we met onze huurwagen niet rijden in de donker.
Denk je dat dit alles een beetje goed te doen is van timing? Vermits wij niets vooraf boeken kunnen we natuurlijk onze reis gemakkelijk ergens inkorten of langer maken wanneer noodzakelijk.