Nicaragua rondreis

Zorg wel dat je hotels boekt met privé parkeerplaatsen. 's Avonds gaan alle auto’s in Nicaragua namelijk achter “slot en grendel”
Ook is de bewegwijzering erg slecht. Wij hebben alles met per openbaarvervoer gedaan (7 1/2 week) en dit ging prima

1 like

Vreesde al zoiets van die parkeerplaatsen… Dat betekent dus ook dat goedkope hotels niet altijd een mogelijkheid zullen zijn want die zullen dikwijls geen beveiligde parkings hebben. Wegwijzering is niet noodzakelijk in het GPS tijdperk :wink:

Iemand ervaring met het afvaren van de Suan Juan River? Welke organisaties zijn een aanrader voor het boeken van dergelijke tour?

Hola,

Zoals al eerder genoemd is een auto huren voor de klassieke plaatsen niet nodig, alles is goed bereikbaar en goed te doen met ov. Afstanden in Nicaragua zijn vrij klein en de hoofdwegen in prima goede staat. Mocht je echt meer off the beaten track willen, dus bijv. naar Tola, eventueel omgeving San Juan del Sur, the Caribbean, etc. dan is een 4x4 wel handig en avontuurlijk. Maar om afstanden te reizen tussen Granada, San Juan del Sur, León, Matagalpa (wat echt goed te doen is met ov en ook een hele leuke ervaring is), is eigen vervoer niet nodig en niet handig. Bovendien zou een auto dan beter zijn, maar omdat jullie met 4-5 personen zijn incl. bagage, zit je gewoon aan een pick-up truck met latina (Toyota Hillux) wat meer dan $80 per dag kost. Voor “ons westerlingen” is dat op zich nog allemaal te betalen, zeker als je gespaard hebt voor je vakantie en de kosten ook deelt met meerdere personen, maar het zijn echt overbodige kosten die je gewoon beter kunt besteden aan andere dingen.

Als een accommodatie geen eigen parkeerterrein heeft, zijn er vaak in de buurt ook algemene parkeerterreinen of garages die bewaakt worden en waar je tegen betaling kunt parkeren. Bewegwijzering is niet nodig, er is alleen maar de Pan-American Highway en wat andere hoofdwegen en bij kruisingen wordt duidelijk aangegeven waar je naartoe gaat. Binnen steden is dit natuurlijk anders, met name Managua… maar ja gewoon even vragen waar je naartoe moet :slight_smile:

De Tour op de San Juan River is zeker aan te raden. Ik zelf ben helaas nooit zover geweest, alleen het gedeelte San Carlos - El Castillo gedaan. Maar de mooiste stukken zijn juist verder, dus tussen El Castillo - Grey Town/San Juan del Norte. Ik heb wat foto’s gezien en van andere reizigers gehoord die er zijn geweest, maar dat is echt de moeite waard! Met name het Indio Maiz Reservaat en Rio Indio zit je echt in het regenwoud :slight_smile: Je kunt zulke tours ook boeken in El Castillo en bij andere touroperators.

Saludos,
Sole

1 like

Bedankt Sole89.

ik had ook al bedenkingen bij het huren van een wagen… Ga het in ieder geval doorgeven aan mijn reisgezellen. Misschien enkel een auto huren als we de kust streek willen doen rond San Juan Del Sur. Dit moeten we dan maar voor een paar dagen doen. Als vertrekpunt kunnen we dan mss Granada of Rivas nemen. Maar Granada is een stuk groter en dus meer mogelijkheden voor iets te huren.

Dergelijke tocht is dus aan te raden. Beetje avontuur schrikt ons niet af en is volgens mij een leuke belevenis. Kan je dit bij om het even welke touroperator in Nicaragua boeken? Bv al tijdens onze eerste dagen als we in Leon of Granada zijn en ons vertrek punt voor dergelijke tour op een totaal andere plaats zal zijn.

Hola,

Het is het beste om ov te gebruiken en op sommige plekken bijv. omgeving San Juan del Sur (als je naar stranden wilt gaan als Playa Majahual, Playa La Flor (schildpadden) en de stranden van Tola (Playa Gigante, Popoyo, etc.) is eigen vervoer, een 4x4 aan te raden! Dit kun je dan een paar dagen huren. In San Juan del Sur kun je dit o.a. doen bij Dollar Rent a Car. Met dit bedrijf heb ik erg goede ervaring.

Je kunt vaak bij de ‘grotere’ touroperators 1 of 2 standaard tours boeken. In El Castillo kun je bijv. zelf een gids huren en zelf helemaal bepalen waar je naartoe wilt en hoelang, etc. Kijk eens voor meer info bij vianica.com. De beste toeristische website met heel veel goede tips en info over Nicaragua :slight_smile:

Saludos,
Sole

1 like

Hoi allen,

Ik ben nieuw op dit forum, en lees met veel interesse mee over Nicaragua. Eind oktober ga ik met mijn vriend vijf weken rondreizen, Spaans leren en van het land genieten. Er is nu (volgens de Nederlandse kranten) een hongersnood in LA. Heeft iemand daar meer informatie over? Hoe verantwoord is het bijvoorbeeld om daar nu rond te reizen?

Alvast bedankt,
Esther

Als ik in Nicaragua ben zou ik eventueel lokaal een sim kaart kopen voor in mijn gsm te steken. Wat is de beste operator daar en hoe is het gesteld met het mobiel internet? Ik zou dit vooral doen zodat we via de tel hotels kunnen boeken via oa de Booking app.

In Azie heb je op vele plaatsen gratis wifi maar ik vermoed dat dit daar een stuk minder zal zijn…

Hola,

Welkom op het Nicaragua forum :slight_smile: Leuk dat je binnenkort naar Nicaragua gaat!!!

Latijns Amerika is heel erg groot, dus de situaties verschillen per land. In Midden-Amerika, zo ook in Nicaragua heeft de droogte ervoor gezorgd dat boeren minder oogst produceren, magerder koeien, minder melk, dood vee, etc. waardoor de voedselprijzen met name van basisproducten zijn gestegen, wat voor de lokale bevolking natuurlijk niet positief is en een impact heeft in hun dagelijks leven. Jij als toerist zal hier weinig van merken of mee te maken hebben. De overheid heeft bepaalde maatregelen genomen, zoals het uitdelen van voedselpakketten en belastingvrije invoer van maïs en rijst. De laatste dagen heeft het hier wel flink geregend :slight_smile:

Maar nogmaals, als toerist zul je hiervan niks meekrijgen. Natuurlijk zijn er lokale mensen die onder de omstandigheden lijden en hulp nodig hebben, maar een echte hongersnood voor heel Nicaragua is alleen iets wat kan gebeuren op de lange termijn als de droogte aanhoudt en de situatie alsmaar verslechtert. Je kunt gewoon naar Nicaragua op vakantie gaan! Gewoon aan het reisadvies houden van Minbuza.

Saludos,
Sole

Hola,

Je hebt in Nicaragua 2 providers: Claro en Movistar. Persoonlijk zou ik voor Movistar kiezen, maar in principe maakt het allemaal niet zoveel uit. Mobiel internet werkt vaak niet optimaal, is vaak heel erg langzaam en werkt dus niet altijd! Je hebt in toeristische plekken vaak restaurantjes, barretjes en hostels waar je gratis wifi hebt :slight_smile: Zodra je buiten de toeristische plekken bent, is er geen internet. Je kunt dan beter een cybercafé ingaan of een pc van een hostel gebruiken om online te boeken. Dit is trouwens niet nodig, je kunt ook gewoon ter plekke kijken wat je ziet en dan daar overnachten. Een goede reisgids of tripadvisor is al voldoende!

Saludos,
Sole

Wederom bedankt sole89. Misschien toch afzien van lokaal een sim kaartje te kopen als er buiten de toeristische gebieden niet veel mee te doen is. Het is toch vooral voor het boeken van hotels. Dat zullen we dan wel doen als we in die gebieden zijn. Gewoon langsgaan bij de verschillende hotels als we ter plaatse zijn is ook een mogelijkheid. Genoeg hotels te vinden in onze lonely planet :slight_smile:

Beste Sole,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Waarschijnlijk gaan we gewoon lekker weg en kunnen we ter plaatse wel inschatten wat wel en niet handig is.

Groet,
Esther

Sole

Wij landen zaterdag 4 Oktober rond 20u in Managua en zouden een hotel boeken in Managua. Wat is een goeie buurt voor een hotel te zoeken? Vermits het al zo laat is zoeken wij gewoon een leuke buurt waar je iets lekker kan eten en daarna nog iets te gaan drinken om te bekomen van onze verschillende vluchten(3).

De dag nadien gaan wij terug naar de luchthaven om onze huurwagen op te halen. Van daar rijden we naar Selva Negra. Daar ga ik proberen een bungalow te huren voor 2 nachten. Dan gaan we allicht verder naar Esteli - Leon :slight_smile:

Hallo allemaal
In Costa Rica overnachten ik veelal in zogenaamde cabins. Zijn deze ook te vinden in Nicaragua?
Ik wil het liefst zo authentiek mogelijk overnachten…

Hola,

@Sphinks: Tegenover de luchthaven zit hotel Best Western Las Mercedes. Het vliegveld ligt niet in het centrum van Managua, dus je kunt dichtbij niet even gezellig wat eten of drinken. Daarvoor zal je dan echt een taxi moeten nemen en een eind moeten rijden. Je kunt dan het beste naar “Puerto Salvador Allende” gaan. Is zo’n 25 minuten in taxi, kost zo’n 120 cordoba denk ik, maar je bent natuurlijk blank en het is 's avonds, dus dan zullen ze wel meer vragen. Dit zit aan het meer en is heel veilig. Is een project van de overheid en zijn verschillende restaurantjes, barretjes, etc. Je moet wel echt naar “Puerto Salvador Allende” gaan en niet daar buiten blijven, dat is onveilig.

@Lou86: Ik weet niet precies wat je met cabins bedoelt. Ik weet bijv. dat op de Corn Islands cabins zijn op het strand waarin je kunt overnachten. Je kunt vaak ook bij gastgezinnen (via taalscholen regelen) of boerenfamilies (als je bijv naar natuurreservaat gaat) overnachten. Authentiek overnachten is dus zeker mogelijk. Bekijk even op tripadvisor of de lonely planet de mogelijkheden. Hotel con Corazón in Granada is ook een mooi initiatief!

Saludos,
Sole

Bedankt Sole.

Maar dan zoek ik beter een hotel in de buurt van Puerto Salvador Allende. Maar Daar zijn precies niet zoveel hotels in de buurt.

Heb jij ervaring met de streek rond de universiteit Centro Americano. Ik denk dan vooral aan de straten rond het kruispunt Passeo de la union europea en Avenida Migual Obando y Bravo. Daar zijn enkele leuke hotels zoals Hotel Seminole, Elements, Casa Naranja en Hotel Central Park. Ook verschillende resto’s in die buurt zoals El Tercer Ojo.

Hola,

Ik ken die hotels niet die je noemt, maar de buurt van Avenida Migual Obando y Bravo (waar ook Tercer Ojo in de buurt zit) heb je een aantal leuke barretjes en goede plekken om te eten :slight_smile:

Saludos,
Sole

Hallo, ik plan een reis 20/10-15/11. Kan iemand me vertellen als het dan strandweer is aan de kusten en eilanden?
Bedoeling is natuurlijk om heel wat te bezoeken, ik plan corn islands tegen het einde van de trip (± 10november).

Kan men algemeen stellen dat de zwaarte regen al gevallen is?

Wanneer je wilt vliegen van en/of naar Big Corn moet je ruim van te voren boeken. En vergeet niet je ticket uit te printen!!!

Ik heb mij tickets gewoon op het vliegveld gekocht. Was plek genoeg! Over het strandweer weet ik niks te vertellen. Ben er in juli/aug. vorig jaar geweest en toen was het prima te doen. Had (vertelden ze mij) ook te maken met el nino, want was normaal gesproken wel het regenseizoen. Voor de rest top land! Ga er zeker nog een koekeloeren!

Bedankt voor de info. Heeft iemand zicht op de standaardtemperaturen in deze periode? Kan men aan de westkust en op corn islands heerlijk in de zon liggen in de maand oktober/november? Ik wil weten als we san juan en/of corn islands wel in onze planning moeten opnemen. Dank je wel