Midden-Amerika

Wij willen graag op reis in Midden-Amerika. We weten nog niet precies waarheen. We houden van actief, strand en natuur. Ons budget is beperkt, over het algemeen is Midden-Amerika volgens mij niet zo heel duur. Wie heeft er tips?

Hallo Tineke,

Hoe lang ga je?

Mexico (cultuur,actief en strand) = niet zo heel duur land
Gautamala (cultuur en natuur) = is goedkoop land
Belize (strand en natuur) = is wel duur land
Honduras (goedkoop duiken!!!) = is goedkoop land
Costa Rica (natuur!!!) = is wel duur land

Dan heb je alles wel zo’n beetje in het zuiden van MIdden Amerika gezien! Ik heb geen ervaring met de U.S.A.

Groeten Klaas

http://maktub.punt.nl

Hoi,

Costa Rica is redelijk duur, wat mede komt doordat het erg Amerikaans georrienteerd is… Gezien het feit dat de dollar laag staat, is het nu relatief goedkoop. De natuur is hier adembenemend (vooral Torteguero/Monteverde) en het strand is super (voor een relaxt sfeertje ga naar Puerto Viejo)
Een andere goede optie en niet te duur is Nicaragua. Prachtig land met veel natuur, waar je mooie wandelingen kunt maken. Zie bijvoorbeeld Isla de Ometepe (is een eiland in het meer van Nicaragua). Op dit eiland kun je een vulkaan beklimmen of de watervallen gaan bekijken.
Voor cultuur moet je zeker de steden Leon en Granada bekijken…

Succes ermee

Groet Karin

Hey,

wat denk je van Panama? Dat was voor ons de verassing van Midden Amerika.
Het lijkt qua landschap veel op Costa Rica, maar is veel minder toeristisch. Het enige echte toeristische deel is Bocas del Toro, wat ook niet op de rest van Panama lijkt, is meer caribisch. Als je meer informatie wilt hebben, vraag gerust.

Grtn, Robert

Hey Robert,

ik ben aan’t overwegen om volgend jaar naar Midden-Amerika te gaan. Rondreizen en vrijwilligerswerk waarschijnlijk. Vooral Panama trekt mij enorm aan; als je meer info hebt over dit land, dan hoor ik het graag!

prieelke@hotmail.com

Hey Liesl.

wat zou je willen weten? En zou je bv graag willen zien?

Alles!:slight_smile: De mooiste plaatsen; ongerepte natuur, authentieke bevolking, de plaatsen die nog niet overspoeld zijn door de toeristen… misschien weet je ook plaatsen waar ik misschien mijn handen uit de mouwen kan steken? Alles wat je maar kwijt kan.

Hey Liesl,

er is in Panama heel veel te zien, maar wel wat lastiger dan bv Costa Rica of Mexico. Het land is nl veel minder op toeristen ingestelt, behalve op enkele plekken na dan.

Landen doe je waarschijnlijk in Panama City, als je niet over land komt, en daar is al heel wat te beleven. De stad zelf is, ook voor een niet-stadsmens als ik…, erg aangenaam en overzichtelijk. Je kan er veel te voet doen, mits je ho(s)tel op een goede plaats ligt natuurlijk. Net buiten de stad heb je bv Casco Antigua, het oorspronkelijke Panama City wat door piraten verwoest is. In de stad heb je Casco Vieja, wat het oudste deel van de stad is. Wij hebben dit als stadstoer gedaan, want dan heb je de eerste dag geen “gedoe” en heb je erna een goede orientatie wat de stad betreft. Je kan ook gaan wandelen bij Ancon Hill en/of je loopt de “Causeway” af tot de barretjes en winkeltjes.

Vanuit de stad kan je makkelijk naar de “Miraflores Locks” om het kanaal te bekijken. Er is een nieuw museum bij, wat ik persoonlijk interessanter vond als de sluizen zelf :nod: Je kan vanuit het uitkijkpunt al een deel van het Gatun meer en de jungle zien. In het Gatun meer ligt het eiland “Barro Colorado”. Dit is een natuurpark van iets meer dan 1500hctr wat wordt beheerd door STRI. Er is bezoekersquota op toegang :thumbsup:, 3x per week mogen maximaal 10 personen/bezoekers in het park en men neemt telkens een andere route. Het is een heel andere ervaring dan bv de parken in Costa Rica, waar de dieren duidelijk gewend zijn aan mensen. Ik vond dit samen met “Ranomafana” op Madagascar het mooiste park wat ik heb bezocht. Je kan ook naar Gamboa, maar dat hebben wij niet gedaan, omdat dit wat kunstmatig aandoet. Je kan er bv met een efteling achtige kabelbaan tussen de bomen door…:confused: Verder kan je nog de plaat “El Valle” bezoeken. Deze plaats is bekend om z’n markt, maar moet je even kijken op welke dag de grote markt is. De Embara’s, ook chocolade indianen genaamd, kun je ook als een dagtrip vanuit de stad doen. Wij zijn hier i.v.m. tijdsgebrek niet geweest, maar het schijnt de moeite waard te zijn. Je kan ook naar het eiland Taboga, maar vraag de veertijden goed naa. Dit was tijdens ons bezoek erg onduidelijk. Er is nog genoeg te beleven, maar mij valt even niet alles in:dag:

Wij zij enkele dagen naar Kuna Yala geweest, waar je echt tussen de indianen woont. Het is behoorlijk primitief en je kan er niet makkelijk komen. Wij zijn vanuit Panama City op Porvenir gevlogen, wat trouwens ook een behoorlijk ervaring is:lol:. Er werden in ons geval vooraf zo’n 3 of 4 eilanden aangedaan en het was behoorlijk klotuh weer :storm: Je moet dus ook goed opletten of je op het goede eiland bent aangekomen, want het is een hoop in en uit van indianen en goederen :paranoid: We zijn opgehaald en met een bootje naar “ons” eiland “Wichub Wala” gebracht worden. Je kan dit het beste als pakket kopen, want dan is transfer, slapen, eten en dagtripjes inbegrepen. De meesten bieden het ook alleen maar zo aan. Wichub Wala is niet groter dan 2 voetbalvelden en is kopleet volgebouwd met hutjes. Je woont er dus echt tussen. We hebben ons 2x een daag naar een eiland laten brengen om te snorkelen. Meestal als 1 tot 2 voetbalvelden groot en met 1 gezin erop. Je betaald 1 usd aan de familie, omdat je gebruik maakt van hun eiland. Hier is het water zo helder als uit de kraan en waan je je echt in een aquarium. Wij vonden het een super ervaring.

Verder zijn we een paar dagen, via David, in Boquette geweest, waar je in de bergen bent en mooie trekkings kunt doen. We zijn er ook een dag te paard de omgeving gaan bekijken, wat een erg leuke ervaring was. Ook kan je in de omgeving naar de “Baru” vulkaan en kan je gaan raften/kayakken.

Ook zijn we op Bocas geweest, maar dat is ons erg tegengevallen. Heel toeristisch(luidruchtig) en lijkt voor geen meter op de rest van Panama. We hadden het na 2 dagen al gezien. Drago Beach en Red Frog Beach zijn leuk, maar m.i. niet voor meerdere dagen.

Dat was het even in een notedop. Panama was voor ons eens een echte uitdaging, omdat er gewoon heel weinig toeristische informatie over te vinden is. Ook de LP van Panama is niet erg dik, dacht nog geen 300 pagina’s…, maar zitten ook wat foutjes in. Let bv op de bustijden en vertrekdagen, want de lijst in onze editie klopte vaker niet, wat ik trouwens niet gewend ben van LP.

Mocht je nog wat vragen hebben, stel ze dan gerust.