Waar / wanneer treinkaartjes kopen?

ik ben in Canada de eerste 2 weken van mei 2011. Ga met de trein vanuit New York naar Toronto - Ottowa- Quebec-city en Montreal. Mijn vraag is, moet ik vooraf al de treinkaartjes kopen in Nederland of kan ik ze beter in Canada zelf kopen? Ik ga voor het eerst met de trein en naar Canada. Graag jullie advies .:wereld:

vanuit new york naar toronto zal waarscheinlijk wel met een busreis gaan.
(ik heb eerlijk gezegd niet van een treinroute daartussen gehoord, maar ik ben ook niet zo thuis in de treinen)
het openbaar vervoer in de (grotere) steden is wel goed, geen enkel probleem. maar van de ene plaats naar de andere plaats is niet zo simpel als in europa.
ik weet dat je vanuit de GTA (Greater Toronto Area) veel met de GO bus/trein snel op plaatsen kan komen. GO Transit | Regional Public Transit Service for the GTHA
maar dat is alleen in de GTA

verder kan Greyhound nog wat oplossingen bieden.
die rijden meer grote afstanden
http://www.greyhound.ca/home/
er zullen mischien wel treinen rijden, maar daar heb ik verder geen idee van

in ieder geval veel succes met het plannen
groetjes jasper

1 like

Ik neem aan dat je met VIA Rail reist? Volgens mij werkt dat bijna het zelfde als Amtrak in Amerika. Ik heb zelf geen ervaring met VIA Rail, wel met Amtrak. Met Amtrak was het meestal zo dat als je op de dag van vertrek je ticket kocht, afhankelijk van de drukte in de trein, de ticket prijs soms verdubbelde tov een aantal dagen ervoor. Op zich, als je uiterlijk 1 a 2 dagen voor vertrek je ticket koopt zit je meestal wel goed, tenzij je in een drukke periode als een nationale feestdag zit. Check regelmatig even de prijzen op de VIA Rail website en kijk eens hoe bv. de prijzen van morgen verschillen tov volgende week, dan weet je een beetje hoe de prijzen zich ontwikkelen.

Opzich denk ik dat het niet nodig is je tickets al in Nederland te kopen. Wil je flexibel zijn in je reisdata, dan zou ik gewoon 1 a 2 dagen van te voren een kaartje kopen. Wil je echt zekerheid en weet je al exact op welke dagen je gaat reizen dan kun je overwegen om verder van te voren tickets te kopen…

1 like

Beste Heesje,

Ik ben vorig jaar met VIA-rail van oost (Toronto) naar west (Prince Rupert) door canada gereisd. Als je je reis ver van te voren boekt dan scheelt je dat veel geld, je kunt het een beetje vergelijken met je vliegticket hoe eerder je boekt hoe voordeliger en als een bepaalde klasse vol is kom je in een hogere terecht. Je kunt op hun site de gehele trip in 1 keer plannen. Zo ben ik van Toronto naar Winnipeg en daar 3 dagen rond kijken, dan van Winnipeg naar Churchill, IJsberen in het wild bekijken en na 3 dagen weer terug naar Winnipeg. Zelfde dag verder van Winnipeg naar Jasper, weer een paar dagen in Jasper rondkijken en verder van Jasper naar Prince Rupert aan de westkust. Aangezien de trein soms maar 1 keer in de 3 dagen vertrekt en de treintrajecten van 1 en meer treindagen zijn moet je hier gelijk een treinslaap plaats nemen, inclusief 3 maaltijden per dag, echt een 3 ster restaurant op wielen moet ik zeggen. Alles makkelijk en overzichtelijk uit te zoeken op hun web site www.viarail.ca . Voor de trein tussen de grote steden is het zelfde mogelijk al rijden ze dan wel 4 tot 5 keer per dag. Koop je losse tickets dan ben je ongeveer 20% duurder uit als dat je ze in 1 reis met verschillende tussen stops zou kopen. Ik weet niet wat het scheelt als je ze pas in Canada koopt maar ik denk dat de prijzen op hun site ook voor de Canadezen gelden. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb. Ga er dit jaar weer heen alleen huur ik nu een auto. Zie Reisgenoten gezocht Canada Labrador en Newfoundland van Dirk Bart. Heel veel reis plezier.

Met vriendelijke groeten,
Dirk Bart.

bedankt DirkBart. Ik overweeg om ook maar eens enkele dagen naar Winnipeg te reizen. Ik zal binnenkort toch maar tijdig mijn tickets aanschaffen.:wereld: