Treinkaartjes kopen China

Hallo allemaal,

Aanstaande maand vertrek ik op een treinreis door China. Nu vroeg ik me in hoeverre het praktisch is om kaartjes online te bestellen (via http://www.travelchinaguide.com/) of een andere betrouwbare website als die er is, of dat het verstandiger is om kaartjes ter plekke op het station te kopen? Heeft iemand hier ervaring en / of tips voor? Het zou me erg helpen! Bedankt ;)!

Hallo Jeroen92,

Het is niet nodig om treinkaartjes online te bestellen. Je kunt treinkaartjes het beste een paar dagen van te voren kopen. Dit hebben wij zonder problemen afgelopen jaar ook gedaan. Je kunt de kaartjes zelf kopen bij het treinstation, of je kunt dit in veel gevallen ook door je hotel/hostel laten doen (kost je vaak een paar yuan extra). Er zijn ook bij de loketten weinig Chinezen die Engels spreken. Het kan daarom handig zijn om door je hotel je bestemming, reisdatum en treinnummer in het Chinees te laten opschrijven zodat je dit kunt laten zien aan het loket.

Tip: Kijk voor de reisplanner en beschikbaarheid van treinkaartjes op: http://www.travelchinaguide.com/china-trains/.

Greetz,
Reisbloggers.nl

In tegenstelling tot de post hierboven raad ik je aan wel je treintickets te bestellen.

In China is het gebruikelijk om je kaartjes al ver van te voren (20 dagen) aan te kopen zodat je zeker bent van een plek. Je gaat niet naar China op vakantie om dan ergens te stranden voor een aantal dagen omdat alle treinen of alle bedden al zijn uitverkocht. Vaak kan je nog wel staanplaatsen kopen of zitplaatsen maar als je ’s nachts reist is dat niet echt comfortabel. Als je van te voren je treinkaartje koopt kan je in de meeste treinen kiezen voor een zacht of hard bed dan kom je tenminste nog uitgerust aan, je bent tenminste op vakantie!

Je gaat volgende maand naar China dan is het zeker ook belangrijk om te weten dat vanaf begin juli veel studenten naar huis reizen omdat de zomervakantie dan begint. Daarnaast komen ook veel toeristen in deze maanden naar China die allemaal naar Beijing, Xian, Shanghai, Chengdu en Guilin willen en dus allemaal hetzelfde treinkaartje willen.

Ik adviseer je dus om treinkaartjes van te voren te bestellen.

Mark
Voor meer informatie over treinreizen in China of China treinkaartjes kopen kijk op http://www.treinkaartjeschina.nl/

En uiteraard is bovenstaande advies volstrekt belangeloos :ninja:
(niet dat ik het volkomen met je oneens bent, maar ik hoop dat je zelf ook inziet dat je reactie een hoog “wij van WC-eend”-gehalte heeft)

De waarheid zal ergens in het midden liggen. Zelf kaartjes kopen bij het loket valt best mee, maar de kans is inderdaad zeker aanwezig dat de gewenste kaartjes reeds uitverkocht zijn. Het is dan ook vooral de vraag hoe flexibel je bent, hoeveel ruimte je hebt om van je planning af te wijken.

Uit de goedheid van mijn hart en gebaseerd op mijn ervaring probeer ik Jeroen zo goed mogelijk te informeren ;). Uiteraard mag het duidelijk zijn dat ik actief ben in deze branche.

Het draait er inderdaad om of je flexibel bent: ‘Kan je een aantal dagen ergens langer blijven omdat de treinen vol zitten?’. Maar ook hoe comfortabel wil je reizen: ‘Kan je ook op een stoel slapen?’, of betaal je liever iets meer om een bed te hebben en uitgerust aan te komen op de plaats van je bestemming.

Vergeet ook niet dat de afstanden die je aflegt niet vergelijkbaar zijn met de afstanden in Nederland, bijvoorbeeld van Beijing naar Xian is al een kleine 1000km en van Beijing naar Shanghai 1100km.

Aan jou de keuze.

In ieder geval een prettige reis in China.
有个好的旅行

Ik woon en werk op dit moment in China en ik kan je vertellen dat je voor nachttreinen (een bed) wel moet proberen een week van te voren de tickets te kopen, want die zijn erg snel uitverkocht, maar het is zeker niet nodig om van tevoren al je kaartjes te bestellen. Als je een hoge snelheids trein neemt kun je bijna altijd wel een dag van te voren nog makkelijk een kaartje kopen, zelfs op de dag zelf, maar dat zou ik zelf liever niet doen.

Maar als je dag 1 aankomt en de 2de dag een enorme afstand wil afleggen met een langzame nachttrein dan zou ik dat kaartje wel van te voren bestellen, maar ik neem aan dat dat niet het geval is.