Treintickets

Hallo,

Eind maart vertrekken wij voor een maand naar China en vervolgens een maand naar Indonesië. Nou heb ik vaker gereisd in Azië maar ik ben benieuwd hoe jullie de reisafstanden hebben afgelegd. Grotendeels willen wij gaan voor treinen en lange afstanden vliegtuig. Wat betreft de treintickets lees ik veel dat je dit vaak wel in je hostel / guesthouse of op het station kan regelen maar dat dit wel enkele dagen van te voren moet. Soms zullen wij op plaatsen maar 1 / 2 nachten willen verblijven.

Hebben jullie ervaring dat het ter plaatse wel goed komt met treintickets regelen of hadden jullie dit van te voren gereserveerd?

Onze planning is als volgt:

Beijing
Datong
Pingyao
Xidan
Chengdu
Kumming
Zhangjiajie
Fenghuan
Yangshuo
Hongkong

Alle tips en trucs zijn welkom, alvast bedankt,

Isanne & Arjan

Je kunt alle treintickets al kopen in Beijing wanneer je de data, treinnummers en treintijden weet (diverse sites leveren die gegevens wel).
Ze hebben je paspoort nodig, omdat tickets op naam komen staan en die worden dus ook steeds gecontroleerd.
In Beijing zou de dame aan het loket ook wel een paar woordjes Engels kunnen spreken, wanneer je een jongere uitzoekt.
Mensen achter je in de rij zullen het minder leuk vinden wanneer je zo lang bezig bent. (China en wachtrijen… en voordringen…)
Let op dat grote steden, zoals Beijing, meerdere stations hebben voor verschillende bestemmingen.

Het westen van het land heeft veel langzame nachttreinen (behalve tussen Chongqing en Chengdu). Het oosten ook hogesnelheidstreinen. Er komen steeds meer van die hogesnelheidslijnen.

Alleen de trein naar Pingyao kan lastig zijn wat (slaap)plaatsen betreft, maar jullie zijn buiten het hoogseizoen. Lijkt mij geen probleem om dan laat te boeken.
(Jullie zijn overigens wel vroeg, China zal nog fris zijn en Indonesië zit je in de soms heftige staart van het regenseizoen.)

Een optie is vliegen op Zhangjiajie, ik ben de laatste keer vanuit ChongQing naar ZJJ gevlogen. En heb daar alle treintickets voor de gehele reis gekocht. (Finnair vliegt op CQ.)
Eerder al eens van Beijing naar ZJJ gevolgen en met de trein afgezakt naar Jishou (voor het bezoek aan Denang en wandeling naar waterval) en dan de expressbus naar Fenghuang.

Wanneer je in de geschiedenis van dit forum zoekt, dan kun je nog wel meer tips (van mij) vinden.
Een goede voorbereiding is het halve werk.

Johan

Ik zou zeker Johan’s post doornemen daar staat altijd goede informatie in :dag:

Het wel of niet reserveren van treinkaartjes, draait eigenlijk om: ‘zekerheid’.

Wil je de zekerheid hebben dat je kunt reizen op de tijd/dag met de trein en accommodatie die jij wilt, dan bestel je de kaartjes van te voren. Je weet dan van tevoren al van welk station (Noord, Oost, Zuid, West) je gaat reizen en waar en wanneer je aankomt.

Als je een strak reisschema hebt dan zou ik dit adviseren. Het reserveren van treinkaartjes kost vaak ook niet meer dan 1 a 2 hotelovernachtingen in China.

Als het je niet uitmaakt dat je mogelijk een traject moet afleggen met een trein die niet de een optimale vertrek- en aankomsttijd heeft (iedereen wil de snelle trein die ’s avonds vertrekt en ’s ochtends aankomt). Dat de softsleepers of hardsleepers in een nachttrein misschien al zijn uitverkocht of dat er alleen nog maar staanplaatsen beschikbaar zijn. Je kunt dan natuurlijk een andere trein nemen, maar dat houdt wel in dat je soms een dag moet wachten.

Als je meer van deze optie bent, dan zou ik wel aanraden dat je reisschema enigszins flexibel is.

Het traject Beijing – Datong heeft slechts een beperkt aantal softsleepers, circa 30 in treinen met ‘normale’ tijden. Datong – Pingyao heeft geen bedden op dit traject beschikbaar, maar je kunt een kaartje kopen naar een ander station dan zijn er wel bedden beschikbaar.

Chengdu – Xian ook een zeer beperkt aantal softsleepers. Koop geen kaartje van of naar Xian Zuid, dat is ver van het centrum vandaan (locals weten vaak niet dat Xian een Zuid station heeft).

Van Fenghuan kan je met de bus naar Jishou of terug naar Zhangjiajie reizen en dan met de trein naar Liuzhou en vandaar naar Guilin en Yangshuo.

Van Yangshuo zou ik met de bus naar Guilin reizen en dan met de trein via Shenzhen naar Hongkong. Als je van Yangshuo via Guangzhou naar Hongkong gaat dan moet je nog een keer extra overstappen en dat heft de kortere bus/taxitijd naar Yangshuo weer op (ook duurder).

Op** 2 – 4 april **zal het overal zeer druk zijn omdat de meeste mensen dan een vrije dag hebben, het is Gravenfestival. Bij toeristische attracties zal het dan zeer druk zijn en hotels en trein- en bustickets zijn snel uitverkocht, houdt daar dus rekening mee.