Treintickets kopen in China

Wij gaan deze zomer vier weken door china reizen. Het ligt vooral in de bedoeling om veel nachttreinen te nemen.
Drie jaar geleden was het, zo weet ik uit eigen ervaring, relatief eenvoudig om treinkaartjes voor Hard en Softsleeper :slapen: te krijgen via je guesthouse enz. Nu schijnt dat veel lastiger te zijn omdat de ticket op naam van je paspoort wordt gezet.
Heeft iemand hier ervaring mee en tips wat de beste, gemakkelijkste en goedkoopste manier is. Ik weet dat je het via internetbookingsites kunt regelen. Maar die vragen maar liefst $25 per ticket. dat zou in ons geval zo’n $ 350 zijn. Dat vinden wij eigenlijk een beetje te veel van het goede.
Graag tips en suggesties.:chin:

Het klopt dat je nu alleen treinkaartje met je paspoort kunt kopen. Dit is om te voorkomen dat ze in grote getale worden opgekocht en doorverkocht voor meer dan de ticketprijs.
Hostels kunnen nog wel kaartjes kopen, maar hebben dan een kopie van je paspoort nodig.
Goedkoopste manier is om zelf kaartjes te halen bij het station. Zoek op cnvol.com je trein op, laat de info eventueel door mensen van het hostel op een papiertje schrijven en koop zelf je kaartje. In de grote steden wordt er wel Engels gesproken.

(zelfs) ambtenaren kochten in grote getalen tickets op. Neem kopieen van je paspoort mee en koop zelf (of laat het doen) de tickets.
Gerard
Dali, China

www.Dali4You.com

Hallo Gerard,

Wij gaan half mei naar China en ik heb zelf ook wat onderzoek gedaan naar het kopen van treinkaartjes. Wij hebben 3 treinreizen in onze reis. Hieronder 2 handige links.
Wij laten 1 x het hostel onze kaartjes regelen tegen een kleine vergoeding. 1 x gaan we kaartjes bestellen bij China Highlights tegen een lage vergoeding (een stuk lager als de kosten die jij beschrijft). Zij bezorgen de kaartjes per koerier bij het hotel. Voor Beijing ben ik er nog niet uit. Ons hostel regelt geen kaartjes maar er zit wel een ticketoffice om de hoek van het hostel. We zijn er 3 dagen voor de treinreis. We twijfelen dus nog of we het risico nemen en zelf de kaartjes halen (is geen nachttrein, dat scheelt wellicht al) of via China highlight de kaartjes bestellen.

Info en tips treinkaartjes China (tips voornamelijk ook over waar je vooraf treinkaartjes kunt bestellen/regelen)

Treinkaartjes laten bezorgen bij hotel, lage kosten

We wensen jullie een fijne vakantie en prettige treinreizen.
Bye

Wij hadden altijd een klein opschrijfboekje bij ons, data en tijden kun je dan opschrijven en dan begrijpen ze je op het station beter.

Als je toch met de trein rond gaat reizen, een paar dagen hier, een paar dagen daar, tickets voor de trein kan je vijf en soms nog meer dagen tevoren kopen. Als je uit de ene trein komt kan je ,omdat je toch op het station ben je vervolg ticket aanschaffen !Verder kijk ik altijd op navolgende site voor de trein tijden en prijzen. http://www.travelchinaguide.com/china-trains/ , en er is in China geen weekeind rooster oid voor de treinen,elke dag is hetzelfde !!Goei reis .

Hebben mensen hier ervaring met treintickets kopen in juli en augustus? Wij zijn vanaf 14 juli in China. Heb gelezen dat de studenten vanaf begin juli vrij zijn en dan gaan reizen.
Wij willen deze trajecten met de trein afleggen: Beijing - Xian, Xian-Chengdu, Kunming - Guilin, Guilin - Shenzhen.
We in de ene stad 4 dagen, andere weer 2. Ons plan was om de tickets door het hostel te laten regelen, of zelf op het station. Is dat in deze periode te doen? En ook op deze trajecten?

Starter van deze vraag heeft trouwens gelijk qua servicekosten op de treintickets. Is zo’n 20,- PER treinticket extra. Dat kan dus aardig in de kosten oplopen.

er rijden veel treinen op deze trajecten, dus keuze genoeg. Studenten rijzen in ´t algemeen goedkoop. dus te doen mits op tijd aangeschaft. Geen probleem.
Gerard

1 like

Hallo,
Nog even, treintickets die via via gekocht zijn kunnen niet ingewisseld worden, tickets die je bij het station heb gekocht kunnen tot vertrek van betreffende trein ingewisseld worden, wel tegen een kleine vergoeding !
Dan, loketten om kaartjes te kopen op het station zijn veelal in een apart deel van het station !!
Ga als buitenlander als je een kaartje wil kopen zo mogelijk naar een **bemand **loket waar geen rij voor staat, is dus eigenlijk gesloten maar ik ben dikwijls in minuten daar geholpen, hoe meer westers je eruit zien hoe groter de kans is dat je direct geholpen wordt.
Als je maar het treinnummer, de datum, de tijd en je pasport bij je hebt dan wil het wel lukken zonder een woord te spreken !

1 like

Ni hao,

Als je niet westers eruit ziet, dan vraag je een Engelssprekende Chinees, meestal studenten of jongeren om kaartjes voor je te kopen. Een kleine vergoeding is op zijn plaats. Dan krijg je de `Chinese’ prijs. Ook goedkoper!

Hallo,
Vertel je me nu dat er verschil in prijs is als ik een kaartje koop of dat een autochtoon dit doet?
Ik reis de laatste tien jaar regelmatig in oost China en heb altijd mijn kaartjes zelf gekocht aan het station maar nooit een verschil gemerkt!

Nee hoor, je hebt gewoon de “Chinese” prijs betaald. Als je gewoon aan het loket betaalt, betaal je het gewone tarief. Doe je het via een reisbureau betaal je het “westerse” tarief. Ze vragen dan $20, - administratiekosten. Het is gewoon zakendoen. Doen we in Nederland ook. Gerard vertelde net dat studenten goedkoper kunnen reizen.
Kijk maar… via Chinese hostels of hotels… Die kunnen goedkoper je treinkaartjes regelen.
:chin:

Bestaan er prijzen voor Chinezen en niet- Chinezen. Ja, maar dat is een ander topic. Bijvoorbeeld als je gaat onderhandelen over de prijs (geen treinkaartjes!) van spullen op de markt.

http://www.travelchinaguide.com/china-trains/

Nog een keer: Op deze site staan alle treinen in heel china inclusief alle prijzen die aan de stations berekend worden.
Je hebt in China geen spoorboekje nodig, alle trajecten en tijden zijn elke dag hetzelfde.

Als je 20 $ extra moet betalen voor een ticket bij een reisbureau is het zinnig te overwegen de Tickets zelf aan het station te gaan kopen, voor 20 $ kom je heeeeeeeeeel ver met een taxi.

Nog even, treintickets die** via via** gekocht zijn kunnen niet ingewisseld worden, tickets die je bij het station heb gekocht kunnen tot vertrek van betreffende trein ingewisseld worden, wel tegen een kleine vergoeding !
Dan, loketten om kaartjes te kopen op het station zijn veelal in een apart deel van het station !!
Ga als buitenlander als je een kaartje wil kopen zo mogelijk ALLEEN naar een **bemand **loket waar geen rij voor staat, is dus eigenlijk gesloten maar ik ben dikwijls in minuten daar geholpen, hoe meer westers je eruit zien hoe groter de kans is dat je direct geholpen wordt.
Als je maar het treinnummer, de datum, de tijd en je pasport bij je hebt dan wil het wel lukken zonder een woord te spreken !

Ik ben juist terug van twee maand China, altijd zelf tickets gekocht en meestal in officiele verkooppunten ergens in de stad, hoeft geen station te zijn. Overweeg ook de super snelle treinen i.p.v. nachttreinen, echt niet zo veel duurder en 3 maal zo snel ter plaatse, lange afstandsbussen hebben we ook enkele maal genomen. Tip, schaf je zeker een smart-foon of I-foon aan en koop een telefoon en internet kaart bij China Mobile, ik betaalde 6,5 euro (50 RMB) voor 265 MB, hierbij gebruik je de vertaal app van Google en je spreekt chinees en kan je zelfs chinees lezen, gebruik je Maps van google en je vindt iedere straat in China, kan je mails ontvangen en sturen… we konden hem niet meer missen, vergeet hem niet iedere nacht op te laden.

http://blogs.kilroyworld.nl/gaspar-achterna

Hoewel het vorige week in China een feestweek was en alle treinen volgens deze site http://www.travelchinaguide.com/china-trains/ volgeboekt waren heb ik toch een ticket op het** station** kunnen krijgen.
De oorzaak is dat veel tickets terug ingeleverd worden en dus (nog) niet op deze site te zien zijn.
Verder is mij opgevallen dat ook voor de D snel trein tickets zonder zetelaanduiding werden verkocht, ergo staanplaatsen ! , voor niet te grote afstanden toch een optie !
Heb dit voor het eerst gemerkt in 2011 in Hangzhou en nu weer op het zelfde traject Shanghai -Xiamen.
De staanplaatspassagiers bleven wel netjes bij de zitplaatsen vandaan en zaten bij de deuren, sommigen op z**elf meegebrachte krukjes **!!!
Heb je haast laat je dan niet afschrikken door de site en waag er een TAXI aan !

Is het ook mogelijk om voor meerdere trajecten in 1 keer tickets te kopen? Bv in Beijing ook voor de trein van Xian naar Chendu of moetje in plaats zelf zijn? Bedankt!

Dat kan helaas niet. Je kunt ze alleen in de stad van vertrek kopen. Tenzij het in dezelfde provincie is (geloof ik…)

1 like

Buiten de 2 grote Chinese vakanties (Chinees Nieuw Jaar en de week van de Nationale Dag), kan je altijd tickets een paar dagen van te voren krijgen. Voor nachttreinen zal ik wel aanraden minimaal 3 dagen van te voren je tickets te boeken, soms zelfs iets eerder dan dat.

Als je deze Chinese website wilt uitpluizen om te zien wanneer er precies treinen zijn en hoeveel tickets er nog zijn…

www.12306.cn

Aan de linkerkant van het scherm heb je een aantal grote links. Het is de 2de van boven dan ga je naar het schema en kun je de site waarschijnlijk laten vertalen met google.

Op andere sites missen soms een paar treinnummers of zijn de tijden niet juist, en prijzen kunnen afwijken. Tenminste dat is mijn ervaring.

Als het goed is moet je je treintickets voor elk traject op alle stations kunnen kopen. Ga er trouwens vanuit dat niemand Engels spreekt op de stations. Zorg dat je de tijden en nummers van de treinen meeneemt naar het station.

Ik heb alle trein- en vliegtuigtickets laten kopen door Helen van China DIY Travel [china.diy.travel@gmail.com]. Zijn Australische mensen. Ik vertrek binnen 19 dagen en heb hier al mijn vliegtuig e-tickets klaarliggen. Gisteren ontving ik de tickets voor de eerste treinreis. De rest mag ik binnen enkele dagen verwachten. Zij vragen 10$ per ticket. De tickets voor de trein moet ik nog wel omruilen voor paper-tickets, maar ik kan ze allemaal ineens in hetzelfde station omruilen [kost 5 rmb per ticket].
Ik ontving niet alleen de tickets, maar ook heel duidelijke instructies en chinese stukjes tekst die ik kon tonen aan de taxichauffeur, aan het loket, in geval van bagageverlies, enz…
Zij hebben hier ervaring mee en weten wanneer ze moeten kopen voor de laagste prijs voor de vliegtickets. Betalen gaat vlot met PayPal. Treintickets kopen ze 20 dagen voor de vertrekdatum. In het station zijn de tickets pas 2 dagen later te verkrijgen.
Ja, ik weet het, zelf kopen is goedkoper, maar ik hoef me geen zorgen te maken en dat mag dan iets kosten.