Treintickets

Hoi,

ik was aan t googlen om te zien hoe en wat voor mn eerste treinrit. Bejing - xian ( misschien) ik heb n paar vraagjes: ik zag de very fast train … Hard seat… Vertrek om 5 uur s ochtends en aankomst rond 15:00 uur… Is dit vol te houden op n hard seat? En weet iemand of ik online tickets moet boeken of kan ik op de bonnefooi naar t station vlak voor vertrek? Ik reis niet in n vakantieweek…

Hard seat in hogesnelheidstreinen is prima te doen, is hooguit nogal druk, maar je hebt gewoon een fatsoenlijke, verstelbare stoel.

Hard seat in gewone treinen kan minder aangenaam zijn, dan heb je een minimum aan comfort en dat is vaak echt een kippenhok.

In mijn ervaring zijn treintickets vaak enkele dagen vantevoren al uitverkocht, dus ofwel online iets boeken, ofwel wat flexibiliteit in je reis inbouwen.

Allereerst er is geen trein die om 05:00 van Beijing naar Xian vertrekt, de eerste trein vertrekt om 07:00.

Ten tweede een ‘very fast train’ (kogeltrein/bullettrain) heeft geen hard seats deze heeft alleen business, 1ste of 2de klas stoelen. Tweede klas stoelen zijn vergelijkbaar met 1ste klas stoelen in de Nederlandse trein en daarnaast is er ook nog een stopcontact aanwezig.

Hard seats kan je vinden in langzame treinen, ik raad je aan deze stoel alleen te kopen als je overdag reist want het is moeilijk slapen op zo’n stoel/bank met 2/3 personen.

Ik raad je aan om kaartjes van te voren aan te kopen omdat de treinen over het algemeen volzitten, sommige trajecten zijn binnen een x aantal minuten al uitverkocht.

Erg vaag, ik wil voor je n foto maken van het schema waar net nog 05:00 vertrek in staat… En dan veranderen de tijden ineens… Hahaa dus idd n trein pas vanf 07:00 uur… had t verkeerde geladen geloof ik… Anyway… Je raad aan om de kaartjes eerder te kopen. Moet ik daarvoor naar t trein station? Of gewoon online een paar dagen van te voren? Of via hostel ook n manier?

Ik zou de kaartjes zo vroeg mogelijk aankopen, dat is momenteel 60 dagen voor het vertrek van de trein. Als je kijkt naar het traject Pingyao – Xian zal je zien dat bijna alle kaartjes al zijn uitverkocht, alleen de treinen die je niet wilt hebben omdat ze of te vroeg/te laat vertrekken hebben nog kaartjes.

De aanduidingen "hard"en “soft” waren zover ik weet ook uitsluitend bedoeld om in de (formeel tenminste) klassenloze communistisch maatschappij niet van een 1e en 2e klasse te hoeven spreken. Hard sleepers in slaaptreinen zijn ook niet zozeer harder dan soft sleepers.

60? Wow! das balen…

Ja, inderdaad balen daarom zou ik zeker niet wachten tot je in China bent. Als je wel wilt wachten moet je flexibiliteit inbouwen zodat je een x aantal dagen ergens langer kunt verblijven zonder heel je reisplanning te hoeven om te gooien.

Klinkt inderdaad logisch.

Het verschil in klasse (mensen) is echter wel zichtbaar. Mensen met veel geld zullen de softsleeper nemen, de gewone man de hardsleeper en de immigrantarbeider de stoel.

wij deden dit meestal 8 dagen van te voren (we zaten zelf in China)

Wij gaan 31 aug voor 4 weken naar China en reizen op eigen gelegenheid. We zullen voornamelijk 2e klasse reizen. Als wij treintickets via treinkaartjeschina bestellen hebben wij dan een vrije keuze voor de zitplaatsen of worden die willekeurig toegekend?

Waar had je die treintickets gekocht? op het station of bij een travel agent?

Kaartjes worden automatisch en opeenvolgend uitgegeven. Je kunt dus niet zeggen: “ik wil stoel/bed 2A bij het raam”, omdat je simpel weg niet weet welk nummer je krijgt.

Als je een kaartje koopt voor een bed, ben je wel flexibeler omdat aan 1 kant het gangpad is met individuele stoeltjes waar je overal kunt gaan zitten, als je door het raam aan de andere kant wilt kijken moet je wel op een bed zitten (wat trouwens normaal is, ook al is het niet jouw bed).

• Updated - - -

Kaartjes worden automatisch en opeenvolgend uitgegeven. Je kunt dus niet zeggen: “ik wil stoel/bed 2A bij het raam”, omdat je simpel weg niet weet welk nummer je krijgt.

Als je een kaartje koopt voor een bed, ben je wel flexibeler omdat aan 1 kant het gangpad is met individuele stoeltjes waar je overal kunt gaan zitten, als je door het raam aan de andere kant wilt kijken moet je wel op een bed zitten (wat trouwens normaal is, ook al is het niet jouw bed).