Treinkaartjes China

2 mei gaan mn vriend en ik met de nachttrein van Beijing naar Xian.
Iemand toevallig ervaring hoe het rond die periode is mbt aanschaf van treinkaartjes (softsleeper) op het station? (ivm nationale vrije dag 1 mei)
Of mss verstandig om via hostel/hotel aanschaffen? (wel duurder)

:chin:

Spreek je geen Chinees, raad ik je aan om bij een hotel/motel kaartjes te reserveren of vraag een engelssprekend Chinees om voor jullie de kaartjes te kopen. Die geef je zo`n RMB 10-20. Het is niet zo duur, je betaalt ongeveer 10% van je treinkaartjes. Hoe meer sterrren die hotels hoe meer provisie ze vragen. Mijn motel vroeg niets. service!

De kaartjes kan je 5-7 dagen vantevoren reserveren/kopen.

de laatste 2 jaar was rond 1 mei juist geen lange vakantie-maar voro 2010 weet ik het niet. Treinkaartjes kunnen vanaf 5 of 10 dagen- dat varieert per stad-en soms per periode) gekocht worden-MAAR voorverkopers kunnen al 1 dag eerder-en als zij vermoeden dat er lekker aan te verdienen valt=de grootste hobby van de sjinees-dan…
Zo’n kaartje-hard sleep-kost rond de 250 CNY (denk/schat ik)-dus zelfs 10% strijkgeld=nog geen 3 euries. En daar ga je over panikeren?

hallo allemaal,

heeft iemand ervaring met de treinreis van chengdu naar guilin? de planner (zie onder) geeft aan dat het een rit van 24 uur is. is het landschap waar je doorheen reist mooi? of is het eentonig en is vleigen wellicht een betere optie?

alvast dank voor de reacties!

groet Johan.

http://www.chinatravelguide.com/ctgwiki/Special:CNTrainSearch?from=Chengdu&to=Guilin&Submit1=submit

Mijn vriendin en ik komen op 30 april aan in Beijing en verblijven tot 2 mei in een hostel. Wij hopen die dagen een treinkaartje te regelen richting Xian of verder (Chengdu). Ik ga het hostel een maand van te voren mailen om te vragen of zij tickets kunnen regelen. Twee jaar geleden kostte dit zo’n 2 a 3 dagen, afhankelijk van de bestemming.

Een maand vantevoren zullen ze sowieso niet de tickets kunnen regelen. Je kunt het beter 10 dagen vantevoren vragen, als de ticket office ongeveer open gaat. Je kunt het ook zelf regelen als je eenmaal in Beijing bent, is goed te doen, al kan ik me jouw geval voorstellen dat je gezien je korte tijd in Beijing daar geen zin hebt.

Trouwens, ik heb zelf allemaal vooral positieve ervaring bij het loket. Je kunt de woorden voor soft en hard sleaper gewoon vantevoren opzoeken en als je de bestemming in Chinese tekens opschrijft komt het wel goed. Je krijgt wel altijd enkele reis.