Hallo allemaal,
Na veel speurwerk ben ik er nog niet uit wat je het beste kan doen mbt het reizen binnen China.
Ik wil graag weten of je kaartjes voor de trein het beste van te voren kan kopen via een website of juist op het perron, en dan hoeveel dagen vooraf?
Ik lees veel verschillende verhalen over de tarieven bij vroeg boeken en op het laatste moment.
Geld dit ook voor vluchten binnen China? En waar kunnen deze het beste geboekt worden, kan dit ook bij bv world ticket center of zetten die er veel geld bovenop?
We willen niet dat kaartjes uitverkocht zijn en we ergens een paar dagen moeten blijven terwijl we er eigenlijk niet langer willen blijven of door moeten vanwege het een of ander.
Ik hoop dat iemand me hierover kan voorlichten!
Alvast bedankt!
Treinkaartjes laat ik door (Chinese) vrienden of hostels (met service fee) boeken. Meestal een paar dagen vooraf. Vroeger boeken kan geloof ik niet eens altijd. Maar dit kan verschillen per stad/provincie/traject/treintype.
Let op dat er minder soft sleepers zijn dan hard sleepers, voor het geval je soft wil. En bijvoorbeeld via Pingqyao zijn er maar beperkte plekken beschikbaar voor het (vervolg)traject omdat het meerendeel op die route niet in Pingyoa stopt. Je kunt dan op zich nog altijd wel per bus of vliegtuig (Taiyuan Airport) je reis vervolgen.
Wat binnenlandse vluchten betreft. Kijk op travelzen.com, ctrip of elong. Je ziet dat de prijzen dalen naarmate je dichter bij de departure date komt (-10, -20, -30 -40, -50%), maar je kunt ook pech hebben dat een paar dagen voor vertrek er geen goedkope plekken meer beschikbaar zijn. Of je moet voor een minder gunstig tijdstip kiezen indien er meerdere vluchten per dag zijn. Meestal houd ik 2 a 3 weken-vooraf-boeken aan, maar voor sommige periodes in het jaar blijven de prijzen hoog of worden zelfs hoger… Dus verstandig om jouw gewenste vluchten op die websites in de gaten te houden en wanneer je 1 met flinke korting ziet en een vrij vast schema hebt, dan direct toeslaan.
Johan
Wil je met de trein reizen in China, en ben je niet van plan rond Chinees Nieuwjaar of de Golden Week (eerste week van oktober) te reizen, dan kun je prima een paar dagen van tevoren een treinkaartje kopen bij een van de ontelbare verkooploketten in de grote steden. Koop je je kaartje op de dag zelf op het treinperron, dan is de kans aanwezig dat er alleen nog staanplaatsen te koop zijn. Deze worden dan wel voor een lager tarief aangeboden (in China kan het dus wel…).
Met binnenlandse vluchten in China ben ik niet heel bekend. Ik weet alleen dat Spring Airlines de Chinese variant van Ryan Air is en zeer goedkope vluchten aanbiedt. (Zie ook dit filmpje over deze bijzondere maatschappij.)
Gr.
Henk