Deze zomer gaan we rondreizen in canada,neerste deel gaan we voornamelijk met de trein doen. Nu ben ik opzoek naar mensen die hier ervaring mee hebben.
Treinoverzicht:
Edmonton - Saskatoon
Saskatoon - Winnipeg
Winnipeg - Churchill
Churchill - Winnipeg
Winnipeg - Toronto
Toronto - Ottawa
Ottawa - Montreal
(vanaf montreal gaan we verder met de auto)
Aangezien de treinreis naar Churchill 2 dagen duurt zijn dit en aantal vragen;
Hoe is het eten?
Wat kan je kopen in de trein?
Als je je koffer heb ingecheck, kan je daar tijdens de reis bij? (schone kleren, tandenborstel etc)
Hoe zijn de wasvoorzieningen?
We hebben namelijk gewone paatsen (dus geen slaapcabine) zittend slapen is geen probleem, maar we willen graag goed voorbereid zijn!
Andere ervaringen en tips over de trein zijn natuurlijk ook welkom!
Ik ben net terug van een korte trip in Canada, ik heb gereisd met de Via Rail met als route Toronto, Montreal, Quebec City, Ottawa, Toronto.
Dit was allemaal met de goedkoopste plaatsen. Het verschilde per trein of je bagage kon inchecken (wordt aangegeven bij het boeken). In principe kan je niet bij ingecheckte bagage.
Bij de treinen waar geen mogelijkheid was voor het inchecken van bagage had de wagon een ruimte waar je bagage kwijt kon. Hier kon je dus wel bij tijdens de rit. Wel zit je dan met een limiet van 2 stuks bagage per persoon.
Ik vond het inchecken van bagage opzich wel relaxter. Als je ruim op tijd bij het station bent ben je direct het meeste gewicht kwijt en ben je op het station wat mobieler als je nog wat wilt eten of van toilet wilt gebruik maken etc.
Op deze trajecten kwam er regelmatig een karretje met catering door de trein. Dit ging dan voornamelijk om dranken, chips en enkele broodjes. Veel stelde dit dus niet voor. Hoe dit op de langere trajecten tussen Toronto en Vancouver zit weet ik niet.
Een kamergenoot in een hostel in Toronto ging voor de tweede keer met de trein naar Vancouver. Hij vertelde dat hij in Australie treinen had meegemaakt met douches en dat hij het jammer vond dat ze dit in de Canadese treinen niet hadden (in ieder geval niet voor economy reizigers). Als je je wilt opfrissen zal je dit in de toilet ruimte bij de wastafel moeten doen, waarschijnlijk met een zelf meegebrachte handdoek.
Kijk dat is tenminste al iets! We hebben alleen de treinen geboekt waarbij we onze bagage kunnen inchecken. We hebben allebei een koffer en de normale handbagage.
Zo als ik het lees is het dus verstandig om wat eigen drinken en eten mee te nemen voor in de trein. Hoop dat er mensen zijn die evaring hebben met de Winnipeg - Churchill route, staat een beetje raar als we een handdoek in onze handbagage hebben terwijl het niet nodig is, hihi.