Canada begint me steeds meer te trekken om een rondreis te maken, en dan niet eentje die standaard door de verschillende reisaanbieders wordt aangeboden.
Ik heb zelf in de atlas zitten kijken en had het idee dat dit misschien wel een mooie route zou zijn:
Vancouver
Calgary
Edmonton
Saskatoon
Winnipeg
Ottowa
Montreal
Quebec
via Montreal langs Lake Ontario naar
Toronto
Het is een aardig stukje, ik heb alleen geen idee hoelang (km) het is en hoelang het zou duren als je gewoon de tijd ervoor neemt.
Maar als ik zie dat je in (zoals een vrienden van mij hebben gedaan met een autorondreis) 3 weken van New York naar Los Angeles kan rijden, denk ik dat je als je normaal rijdt je zo 4 weken komt te zitten?
Ook heb ik geen idee hoeveel het gaat kosten, ik las iig dat openbaar vervoer nogal duur schijn te zijn in Canada dus een auto/camper is dan een optie. Maar backpacken lijkt me ook wel wat omdat je dan meer en sneller in contact komt met andere mensen.
Als er iemand tips, aanmerkingen, opmerkingen,of misschien dezelfde plannen heeft (alhoewel ik nog idee heb wanneer ik van plan ben om te gaan) dan lees ik het graag!
Ik ben ook van plan om van West Canada naar Oost Canada te reizen.
Samen met mijn vriendin van april t/m juni 2009 na eerst door Midden Amerika te zijn geweest.
Vooralsnog zijn wij van plan om met de trein te gaan tussen Vancouver en Toronto/Montreal. Er zijn diverse voordelige passen beschikbaar op http://www.viarail.ca met slaapplaats en inclusief eten aan boord.
Wat wij ons echter ook nog afvragen is of je op deze trein wel te pas en te onpas mag uitstappen in Jasper, Winnipeg, etc. en dan weer later je reis vervolgd op dezelfde pas. Het lijkt mij wel aangezien je bijvoorbeeld met de Canrailpas 12 reisdagen naar keuze binnen een periode van 30 dagen hebt.
De prijzen zijn misschien aan de dure kant, maar je hebt dan wel ook eten en slapen erbij.
Canrailpas 2008* (12 reisdagen naar keuze binnen een periode van 30 dagen)
Laagseizoen prijs: CA$ 549, 1/1-31/5 en 16/10-31/12
Hoogseizoen prijs: CA$ 879, 1/6-15/10
Tarieven in CA$ exclusief belasting.
Wij zijn van plan om dan in mei te reizen met de trein en in april en juni wat rond te hangen in West en Oost Canada.
Het reizen klinkt goed, en zeker ook dat stukje Midden Amerika wat er voor zit.
De trein lijkt mij inderdaad alleen een optie als je onderweg her en der mag uitstappen, maar voor mij is het (momenteel) geen optie.
Ik wil de mogelijkheid hebben om van de geplande route af te wijken, en dus op het laatste moment bedenken dat ik bijv toch, afgaande op mijn geposte route, vanaf Sasketoon via Prince Albert van boven af langs Lake Winnipeg naar Winnipeg te reizen, ipv de kortste route.
In september ga ik met een maat van me het tegenovergestelde doen: starten in Toronto, eindigen in Vancouver. Wij nemen, na een bezoek aan de Niagara Falls, de trein vanaf Toronto naar Edmonton. Dat is precies twee dagen treinen (non-stop). Vanuit Edmonton trekken met een huurauto via Calgary de Rocky Mountans in naar het noorden. We rijden naar Prince Rupert en pakken daar de Inside Passage naar Port Hardy op Vancouver Island. Na een afdaling komen we dan terecht in Victoria en eindigen we in Vancouver.
Het is niet echt goedkoop. De prijzen vallen me tegen als ik het afzet tegen andere reizen die ik gedaan heb. De trein tikt redelijk aan, maar dan heb je wel een slaapplek en de maaltijden zijn er bij inbegrepen. Je wilt niet slapen op een stoel. Ik heb een keer een nachttrein gedaan op die manier, maar dat doe ik nooit weer. De trein lijkt ons gewoon leuk, voor de afwisseling. Die afstand willen we niet met de auto afleggen aangezien we daarna nog dik 3.000 kilometer zullen gaan rijden. Een huurauto lijkt me een must. Je hebt zo veel vrijheid. Wat ik van collega’s die er geweest zijn heb begrepen is het allemaal makelijk te berijden en zijn de mensen er vrij relaxed. Ik kijk er al naar uit!