Vraag treinkaartjes Italie

Hallo,

In september ben ik van plan om te gaan cityhoppen in Italie. Nu wil ik met de trein van stad naar stad. Is het aan te raden om vooraf kaartjes voor de trein in Nederland te kopen of kun je ze ook ter plekke op het station kopen? Ik weet nog niet precies hoe lang ik waar wil blijven.
Zijn er nog andere tips waar ik op moet letten als ik ga treinen door Italie?

Alvast bedankt!

Ciao Anita,

Leuk idee, in Italië kan je prima met de trein reizen. Ik zou wel aanraden om in ieder geval de langere trajecten vooraf te boeken via trenitalia.com. Het kan goedkoper zijn om vroeg te boeken en zo heb je zeker plaats, zeker als je op drukke trajecten/tijden reist. Via internet boeken is vrij eenvoudig, je kan ook je zitplaats kiezen.

Op het station kaartjes aan een automaat kopen kan ook prima, al sta je soms even in de rij. Je moet wel opletten: je moet specifiek een kaartje kopen voor een bepaalde treinsoort; bijvoorbeeld stoptrein of intercity. De regel is ‘hoe sneller de trein, hoe duurder het kaartje’. Dus ook niet met je kaart van de stoptrein in de intercity gaan zitten, dat kost je een bekeuring. Verder moet je altijd (altijd!) je kaartje afstempelen. Ook al koop je specifiek een kaartje voor de trein op 3 september, om 10:40u en zit je in precies díe trein; niet afgestempeld is niet geldig.

Groeten, Aniek

Ik reis veel en graag per trein in Italië en heb nog nooit vooraf tickets gekocht. Als je geen haast hebt zijn de Regionale treinen prima (lokale boemeltjes, spotgoedkoop en je hoeft geen ticket voor een bepaald tijdstipt te kopen), kaartjes zijn te koop uit de automaten (algemene automaten en automaten die uitsluitend kaartjes voor de Regionale verkopen, hou er wel rekening mee dat automaten nog wel eens defect willen zijn op kleinere stations) en aan het loket (doorgaans erg druk, dus minder aantrekkelijk als je je trein wil halen). Enige nadeel van deze treinen is dat ze weinig frequent reizen, het missen van de beoogde trein is dus geen optie, want de volgende trein zou zo maar pas uren later kunnen komen. De dienstregeling kun je overigens vanuit huis vast raadplegen bij trenitalia, evenals de prijzen.

De belangrijkste tip is al gegeven door Aniek21, stempel altijd je kaartje af!

ik reis in italie ook altijd met de trein.vind het ideaal.ja stempel is het belangrijkst.daardoor wel eens een boete gehad.gelukkig gebeurt zo iets je maar 1 keer.waar wil je allemaal heen?

Ik heb inderdaad al vaker meegemaakt dat automaten niet werkten, heel frustrerend! Voor langere reizen koop ik dus mijn ticket online. Ticket printen en klaar! Bij mijn laatste ticket Florence / Rome merkte ik wel dat de tickets steeds duurder werden; omdat ik vroeg boekte was ik veel goedkoper uit. Voor de lokale boemeltreintjes maakt dit niet uit.