Top man! Behalve een keer van Ho Chi Minh City naar Hongkong hebben ze mij in deze regio nog nooit gevraagd naar een uitreisticket. En die éne keer in HCMC was het geen douanier, maar een Cathay Pacific grondsteward bij het inchecken. Het probleem zit hem meer bij de luchtvaartmaatschappijen in Europa. Een grondsteward(ess) vraagt hier hoogstwaarschijnlijk naar een uitreisticket vanuit Maleisië. Het is dan inderdaad handig om dan een vliegticket naar Singapore o.i.d. te kunnen showen.
Op basis van recente ervaring met AirAsia verwacht ik echter geen vragen naar een uitreisticket bij grondpersoneel en douaniers van Myanmar en Thailand. Je zou nog globaal de reisroute op papier kunnen zetten, zodat je eventueel kunt illustreren dat je met de bus of trein verder reist vanuit Thailand en dat je een ticket nog moet kopen. Dat begrijpen ze dan wel. Off the record: of je knutselt een ticket in elkaar met Photoshop :biggrin: Waar het hem in zit: als douaniers je weigeren dan is de airline verplicht jou op hun kosten weer mee terug te nemen. Vermoedelijk is daarom het grondpersoneel hier in Europa zo paranoia op de intercontinentale vluchten.
Wat je verder kan doen… Het is nogal een lange (ook avontuurlijke en interessante) rit: ooit heb ik vanaf Butterworth in Maleisië de internationale nachttrein naar Bangkok gepakt en uiteraard geen uitreisticket vraag bij grens. En afsluitend over Maleisië: zo uit m’n hoofd kan het vanaf oktober, november nogal stormachtig nat zijn aan de Oostkant. Er varen volgens mij niet eens boten naar de eilanden die (voor gedeeltes) zijn afgesloten.
Veel plezier verder met de voorpret! Grt Axel