van maleisië naar viëtnam

Hoi allemaal

In februari is het dan eindelijk zover, dan ga ik voor 3 maanden backpacken. Ik start in Thailand, ga door naar Maleisië (waar ik het merendeel van de tijd wil doorbrengen) en mijn plan is om af te sluiten in Vietnam.
Echter zal ik ongeveer maar 2 weken in Vietnam doorbrengen. Mijn vraag is welk deel van Vietnam ik in deze korte tijd het beste kan bewonderen? Zodat ik weet vanuit welk vliegveld ik weer terugvlieg naar Nederland en naar welk vliegveld ik vanuit Maleisië moet vliegen. Ik ga alleen (21 jaar) en mijn interesse ligt vooral bij de mooie natuur. Ik ben niet zo’n fan van de te drukke steden.
Alvast enorm bedankt en hopelijk krijg ik goede adviezen, aangezien ik het erg lastig vind om een goed beeld te krijgen van Viëtnam…

Groetjes Mijke

Hoi,

Ik ben zelf nog nooit in Vietnam geweest, maar wel druk bezig met plannen. Ik heb onlangs eenzelfde soort vraag gesteld, misschien kan je wat met het antwoord wat ik toen kreeg.

http://http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=178020

Succes met plannen.

Groeten Miriam

Kijk eens bij AirAsia welke mogelijkheden je hebt vanaf Kuala Lumpur.

Heb je vanuit Nederland al een retour? Ga je terug vanaf BKK?

Houd er rekening mee dat AirAsia in KL gebruik maakt van de KL LCC terminal en in Bangkok van het oude vliegveld DMK.

Er zijn eigenlijk legio mogelijkheden…
Voor de periode april/mei zou je kunnen kiezen voor de noordelijke helft. Bijvoorbeeld vliegen op Da Nang, bus naar Hoi An (minstens 3 nachten) en huur daar een fiets, bus naar Hue (2 a 3 nachten) waar je ook veel per fiets kunt doen, eventueel via Ninh Binh (minstens 2 nachten, idem dito per fiets) naar Hanoi en vanuit Hanoi uitstapjes naar Halong Bay en SaPa (nachttrein en enkele nachten ter plekke).

Johan

Dat is niet meer zo. De low-costmaatschappijen vliegen nu vanaf de nieuwe KLIA2 terminal.

1 like

Bedankt voor jullie reacties! Het is voornamelijk dat ik alvast moet weten welk deel van Vietnam ik wil gaan bezichtigen, zodat ik mijn ticket vast kan gaan boeken. Mijn plan is om van NL naar Bangkok te vliegen en terug van Vietnam (bestemming dus nog onbekend) naar NL. Andere tickets/binnenlandse vluchten wil ik ter plekke regelen. Echter kwam ik erachter dat een visum voor Viëtnam nog niet zo gemakkelijk is… heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ik zou het evt. in Kuala lumpur dit kunnen regelen is wat ik begreep van het Internet?

• Updated - - -

Heel erg bedankt voor je reactie, klinkt goed! Omdat ik nog niet weet waar ik wil eindigen in Vietnam heb ik nog geen retour geboekt, maar als ik jou voorbeeld neem en het noorden zou bezichten zou dat betekenen dat ik het beste vanuit Hanoi terug kan vliegen naar Nederland, toch?

Visum kun je in KL regelen, maar ik zou een Letter of Approval Online aanvragen en Visa on Arrival doen. Cash gepaste dollars meenemen en pasfoto. VOA formulier alvast thuis invullen.

Hier vind je gedetailleerde info over een visum voor Vietnam
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=114503

Vliegtickets ter plekke boeken kan financieel ongunstig zijn. Ik heb bij AirAsia wel eens 8 maanden vooraf geboekt en bijna altijd de promo-prijzen gescoord.

Ja, je kunt terugvliegen vanuit Hanoi, kijk bijvoorbeeld eens bij multi-flights met Finnair. Die vliegen op BKK en Hanoi, maar
volgens mij niet dagelijks dus misschien moet je wat schuiven met dagen. Eerst die intercontinantale vluchten boeken en dan de vluchten in Zuidoost-Azië.

Johan

@johan, grappig, jouw voorstel van een reisroute is vrijwel exact wat wij nu van plan zijn. Alleen kiezen wij ervoor om naar Mai Chau te gaan i.p.v. sapa.

Bedankt voor je reacite Johan! Ik denk dat ik voor jou optie ga en het noorden meepak, ik ga nog maar eens het Internet doorspeuren naar beelden/foto’s :).
Fijn om dat te weten over het visum!
Aangezien ik toch wel echt de vrijheid wil behouden is mijn keus toch om het vliegticket ter plekke te boeken, tenzij het enorm veel scheelt zover jij weet? Misschien dat ik er namelijk voor kies om wel eerder naar Vietnam te gaan mocht de tijd in Maleisie te lang zijn… en ik hou graag wat speling over.
Bedankt voor alle tips! En ik ga deze week de vlucht boeken, spannend!

Nog een vraagje, ik zit nog steeds een beetje te worstelen met vanuit waar in Vietnam terug ga vliegen naar NL, aangezien vanuit Oost Maleisie naar Da Nang een stuk duurder is dan naar Ho Chi Minh (zuiden). Nu las ik op een ander forum dat het zuiden ook sowieso wat goedkoper is qua reizen, klopt dit? Bedankt weer!

Heb je ook gekeken bij Airasia tickets vanaf Kuala Lumpur?

De meeste vluchten naar Vietnam zijn op HCMC en dus meer concurrentie en lagere prijzen. Maar wanneer je alleen het noorden kiest, dan is vliegen op DaNang handiger. Ik zie dat AirAsia elke maandag, woensdag, vrijdag en zondag van KL naar DaNang vliegt.
Met ter plekke (of laat) boeken loop je het risico dat je geen promoprijzen meer kunt scoren. Al scheelt dat soms maar een paar tientjes.
Een andere optie is vanaf HCMC met Jetstar naar DaNang.

Johan

Hallo Mijke,

Ik heb deze post ook gevolgd natuurlijk, maar mis toch iets in de posts.
Ik weet niet welke periode je in gedachten hebt om in februari Viet Nam te bezoeken, maar houd er wel rekening mee dat op 19 febr. TET is.

Betekend dat reizen toch wat duurder zal zijn als ook de overnachtingen.
Ook het op de bonnefooi reizen zal ook wat moeilijker zijn vanwege een grote toenemende vraag.

Houd er ook rekening mee dat op die dag en die er rond ( zeg 2 a 3 dagen ervoor en erna ) vele ( bijna alle ) markten gesloten zijn, heel veel winkels zijn ook gesloten.
Ook veel musea ed. zijn gesloten.

Ik zou dus wel een regio uitkiezen, wanneer je rond de 19e febr. in Viet Nam bent kiest waar je kunt vermaken.

In het noorden is dan kouder dan in het zuiden; in hte noorden en zeker in de bergen kan je in het slechtste geval vorst krijgen, maar gemiddeld zijn de temperaturen daar ( in de bergen ) rond de 10 a 15 graden overdag.

In het zuiden zo rond de 30 a 35 .

Klopt dat je gelezen hebt dat reizen in het zuiden goedkoper is , want dat komt omdat de trips in het noorden ( Halong en Sapa bijv. ) aan de prijs zijn en je dagbudget echt omhoog helpen.

Ik kan heel even Johan niet volgen met vliegen op Danang.
Dit ligt op 18 uur non stop treinen van Hanoi en dus ongeveer 2 dagen , met slapen in hotel, reizen over de weg .
Denk dat je die anders wil en kan besteden.

Voor Danang naar Saigon moet je ongeveer op hetzelfde rekenen.

Denk dat wanneer je naar het zuiden wilt gewoon moet vliegen op Saigon van Maleisië en dan vandaar op Hanoi of voor het noorden omgekeerd.

Houd ook rekening met de prijzen die getoond worden bij de budget maatschappijen.
Een prijs van zeg 100 USD is meestal zonder bagage, zonder tax, zonder servicekosten enz.
De prijs bij Viet Nam Airlines is de prijs inclusief alles, dus dat even meenemen; een prijs van VA van 135 USD kan goedkoper zijn dan de prijs van Jetstar van 100 USD na de toeslagen.

Hoop dat dit een aanvulling is Mijke?

gr.
Ton.

Volgens mijn berekening zou Mijke in april/mei in Vietnam zijn, dus geen last van Tet en een ideale periode voor het noorden van Vietnam.

Ik kan heel even Johan niet volgen met vliegen op Danang.
Dit ligt op 18 uur non stop treinen van Hanoi en dus ongeveer 2 dagen , met slapen in hotel, reizen over de weg .
Denk dat je die anders wil en kan besteden.

Voor een reis van 2 of meer weken door de noordelijke helft van Vietnam, zoals aangegeven (DaNang, Hoi An, Hue, Ninh Binh, Hanoi, SaPa en Halong Bay) is starten in DaNang en eindige in Hanoi een ideale route wanneer je vanuit Vietnam weer terug wil naar Nederland (zoals voorgesteld met Finnair).

Johan

• Updated - - -

Nadeel van het zuiden in April/Mei is dat het de heetste periode is omdat het regenseizoen in aantocht is, met een zeer hoge luchtvochtigheid.

Johan

Vandaar ook dat ik adviseer om promo-prijzen te scoren (inclusief 20kg bagage), anders maakt het niet zo heel veel uit.
Overigens kunnen betere vluchttijden van Vietnam Airlines kan ook doorslaggevend zijn.

Johan

Super bedank voor al jullie reacties! Ik zal inderdaad in de laatse weken van april/eerste week van mei in Vietnam zijn. Hoe eigenwijs het misschien ook is, ik vind het toch heerlijk om zelf te kunnen bepalen hoe lang ik in maleisië blijf en evt eerder naar Vietnam te kunnen gaan, dus ik zal toch ter plekke een vlucht boeken (uiteraard wel meer dan een paar dagen van te voren).
Sorry voor al mijn vragen, Johan jij stelde voor om mijn terugreis naar NL via Finnair te boeken, is het hierbij ook mogelijk om een retour te boeken via een andere bestemming? Dus van NL- Bangkok (heen), terug Hanoi - NL ?
Bij andere maatschappijen heb ik gekeken en kost een retour ongeveer €735 via deze weg.
Aangezien het weer in het zuiden zoals Johan zegt erg warm is in de periode ga ik voor het Noorden. Ik moet de knoop doorhakken en aangezien Viëtnam helemaal nieuw voor mij, ga ik de route die je doorgaf volgen. Lijkt me erg mooi!

Op Momondo en Ebookers kun je zulke Open Jaws vinden en worden de verschillende luchtvaartmaatschappijen met elkaar vergeleken. Soms kan het zelfs nog veel beter uit om te vertrekken vanaf A’dam en terug te vliegen op Düsseldorf, Hamburg of Frankfurt etc. Een dubbele Open Jaw dus. Ook omgekeerd kan. :wink:

Leuk Mijke! We zitten dezelfde periode in Vietnam. Onze reisroute is ook vrijwel hetzelfde, misschien komen we elkaar tegen!

Groetjes Miriam

Dat is mogelijk. Op de site van finnair.nl kun je kiezen uit multiple destinations.
Kijk ook goed naar de dagen, want een paar dagen eerder of later kan zo 100 euro verschil geven.
Ik heb onlangs nog multi destination tickets naar China geboekt voor volgend jaar lente voor circa 500 euro.

Johan

Super bedankt! Helaas als ik nu zoek (verschillende dagen) ligt de goedkoopste optie ook zo rond de 740 euro… Dus ik denk dat het niet veel goedkoper gaat worden.

Ik heb er er nu eentje gevonden via WTC, met China Southern Arilines voor €580,-. Alleen duurt de terugweg dan wel 24 uur… wel de overweging waard, scheelt een hoop geld!