Advies gevraagd reizen Vietnam

Beste medereizigers,

Na afgelopen zomer in Thailand te zijn geweest, heb ik nu mijn oog op Vietnam laten vallen als volgende vakantiebestemming. Ik wil graag voor de jaarwisseling mijn ticket gaan boeken. Ik heb alleen even wat vraagjes:

1. Waar kan ik het goedkoopste vliegticket voor komende zomer vinden (vertrek begin juli, terug begin augustus). Ik heb al een beetje rondgekeken en kwam uit bij Aeroflot, via Moskou. Heeft iemand hier ervaringen mee? Wil namelijk wel heel in Vietnam en later weer in Nederland aankomen :wink:

2. Wat is de beste reisroute? Is het slim om alleen voor Zuid-Vietnam te gaan (en eventueel een stukje Cambodja mee te pakken)? Of van Noord naar Zuid Vietnam reizen? Ik heb ongeveer een maand om te reizen en wil zo veel mogelijk zien.

3. Wat is een goede maatschappij om eventueel een binnenlandse vlucht te nemen?

4. Ik heb ook iets gelezen over een motortocht door Vietnam. Heeft/weet iemand hier een goede en betrouwbare organisatie voor? Kan zelf geen motor rijden, maar lijkt me wel een geweldige ervaring.

5. Het regelen van een visum? Hier in Nederland regelen of aan de grens zelf (weet niet of dat mogelijk is). Hoe lang is zo’n visum geldig en kan ik daarmee eventueel ook naar Cambodja toe?

Geloof dat ik er zo wel even ben, voor op dit moment dan. Kan haast niet wachten tot ik daadwerkelijk het ticket ga boeken. Heerlijk weer even een maandje naar een compleet andere cultuur en omgeving. Love it!

Alvast bedankt voor de mogelijke reacties.

Groetjes Cecile

Hallo Cecile,

Goede keuze Viet Nam, vertrek komende donderdag alweer.

je vragen

1
Aeroflot is een goede goedkoopste, afgaande op de berichten van mensen die hier ervaringen mee hebben ( ik dus niet ).
Laat prijs wel even afhangen met een eventuele prijs van wanneer je van Zuid naar noord gaat en dan weer een vlucht nodig hebt van Hanoi naar Saigon.
Ze vliegen niet allemaal op beide steden, vandaar

2
1 maand is een mooie tijd voor heel Viet Nam.
Alleen het noorden + Centraal is volgens mij wat te lang; je hebt dan tijd over.
Alleen het zuiden + Centraal is ook wat lang; tijd over
Geheel Viet Nam ideaal
Of Centraal + Zuiden + Cambodja is ook ideaal

Dit wanneer alles over de weg gaat doen.

Ben je bereid te vliegen, dan kan je Viet Nam + Cambodja.
Bijv.

A’dam - Hanoi, Hanoi eo, vliegen naar Hue, Hoi An, vliegen naar Saigon, Delta, Cambodja, Saigon,
strand op Phu Quoc of Mui Nee ( is wel regentijd ), Saigon-A’dam of vliegen naar Danag voor strand en dan naar Hanoi en verder naar A’dam.
Zijn nog vele andere combinaties te vinden, maar dit als een voorbeeld.

vraag 3
Wanneer met beste bedoelt minste vertragingen en annuleringen, dan is dit Vietnam Airlines; is wel wat duurder.

Alternatieven zijn o.a. ( niet voor elke route )

Air Mekong http://www.airmekong.com.vn/Sites/Web/en-Us/Home
Jetstar http://www.jetstar.com/au/en/home
Vietjetair http://www.vietjetair.com/Sites/Web/en-US/Home

4
Dit zijn de easy riders; kijk verder op deze site voor waar je moet zijn.
Is afhankelijk van de stad.

5
Je visum moet je al geregeld hebben voordat je vertrekt.

Dit kan via een echt visum te halen bij de ambassade in den Haag.
Of via VOA; even op de site zoeken en je vind alle informatie.

Wanneer je ook Cambodja wilt bezoeken neem dan een multi-entry visum.
Visum voor Cambodja is wel aan de grens te verkrijgen.

Nou Cecile,
Ik geloof dat ik zo ook wel even ben.
Ook hoop ik dat dit je zo ongeveer bedoelde?

gr.
Ton.

Hoi Cecile,

Ik sluit me helemaal bij Ton aan.

Mocht je via Vietnam naar Cambodja willen gaan, kun je dit al varend doen. Boek in HCMC bij een tourbureautje (je kunt kiezen uit 1 van de velen) een tour door de Mekong Delta, zij kunnen ook je visum voor Cambodja regelen. Meestal duurt zo’n tour als je door wilt naar Cambodja zo’n drie dagen en ga je op de laatste dag al varend de grens over.

Verder heb je genoeg tijd voor Vietnam en sluit ik me bij de suggesties van Ton aan. Mooi is dat toch he, je in een totaal andere cultuur begeven? Ik deel dezelfde passie! :wink:

Veel voorpret gewenst!

Groetjes, Anne

Hallo Cecile en de rest,

Vertrek halfweg maart ook naar Vietnam voor 26 dagen.

Ga ook met Aeroflot maar dan wel vanuit Brussel: heen naar HCMC in het zuiden en terug via Hanoi in het noorden naar Brussel. Heb een beetje nagekeken en vliegen naar Vietnam met Aeroflot ljikt me een goede keuze: zowel prijs maar ook kwalitatief lijkt het me interessant.

De afstand tussen zuid en noord wil ik overbruggen via de weg: bus, trein en andere. De trip zal niet echt 100% voorbereid zijn, volg een beetje het avontuur. Hopelijk valt het mee.
Weet nog niet zeker als ik voor enkele dagen naar Cambodja ga maar al varend via de Mekong lijkt me wel iets speciaals. Zal dit nog eens bekijken.

Veel reisgenot, JM.

He hallo!

Over 3 weken vertrek ik richting ZO Azie!! Wooooh zo ik heb er zin in:)…

begin april zal ik richting Vietnam gaan vanuit Laos… ik wil dan van noord naar zuid reizen. Ik vroeg me af of je genoeg tijd hebt in een maand om op je gemak heel Vietnam te zien… Ik zou het zonde vinden als ik weg moet terwijl ik nog niet alles gezien heb… is het mogelijk om een visum voor een maand te verlengen als je in Vietnam bent? Welke visa kan je krijgen voor Vietnam aan de grens van Laos?

Ik wilde ook graag weten hoe het precies gaat met een open busticket? Koop je die voor een bepaald traject en kan je dan binnen een bepaalde periode op dat ticket in en uit de bus stappen of is dat per dag?

groetjes mlot

Hoi Mlot,

Met een maand kun je best op je gemak Vietnam zien. Reken ongeveer dat je met drie weken Vietnam voornamelijk de gebaande paden en alle highlights kunt zien.

Ik denk dat je aan de grens met Laos een visum voor een maand of voor drie maanden kunt krijgen. Verlengen van je visum kan in Vietnam. Je moet dan in Hanoi, Hue of HCMC zijn. Je kunt geloof ik met 10 dagen tot maximaal 30 dagen verlengen en dat kost tussen de 20 en 30 USD. Dit kun je bij reisbureau’s laten regelen. Wees wel op tijd, want het kost een dag of drie/ vier.

Over het open busticket: je hoeft van tevoren, als je meteen een heel traject koopt, geen data vast te leggen. Het ticket is voor drie maanden geldig. Ik denk wel dat het handig is om een plaatsje in een bus te laten vastleggen voordat je naar een nieuwe bestemming gaat. Zelf heb ik elke keer losse open bustickets gehaald. Ik wist als ik op een bestemming aankwam nog niet naar welke bestemming ik daarna zou gaan. Ik ben dus als ik weer verder wilde, een tourbureautje binnen gestapt en heb elke keer een los ticket gehaald. Dat is wel op datum. Dat kan dus ook nog. En is ook niet heel prijzig.

Hoop je wat verder op weg geholpen te hebben en nog een hele fijne reis!

Groetjes, Anne

Hoi Anne!

Heel erg bedankt voor je antwoorden! hier kan ik zeker wat mee!:slight_smile:

Misschien een heel uitgebreide vraag nog maar als ik in een maand van noord naar zuid ga… welke plekken raad je me aan om sowieso te bezoeken?

Kunnen ze me bij de tourbureau’s precies de routes vertellen die er allemaal zijn met het open busticket?
misschien toch handig om inderdaad per plek een ticket te kopen… zijn de prijzen dan veel hoger dan wanneer je een open busticket voor 3 maanden koopt?

Groetjes Marlot

Oja en alvast hele fijne dagen gewenst!