Regenseizoen zuid-oost azie

Hallootjes!!

Half april vertrek ik voor 2 maanden naar zuid-oost Azië. Ik wil heel graag naar Cambodja en Hong Kong. Nu had ik bedacht om op Bangkok te vliegen en dan een “rondje” te maken en dan van Bangkok naar Hong Kong te vliegen.

Nu heb ik niet echt een vraag over de route in de zin van welke plaatsen ik zou moeten bezoeken en of ik genoeg tijd heb. Door wat te speuren op dit forum denk ik dat ik wel genoeg tijd heb.

Mijn vraag gaat meer over welke kant ik het rondje op moet doen ivm het regenseizoen.

Twee opties:

• Bangkok - Vientiane - Noord Laos - Noord Vietnam - Hanoi - Ho Chi Minh - Cambodja - Bangkok - Hong Kong
  • Bangkok - Cambodja - Ho Chi Minh - Hanoi - Noord Vietnam - Noord Laos - Vientiane - Bangkok - Hong Kong

Het liefst zou ik de eerste route doen zodat ik aan het eind zuid Cambodja kan doen en daar kan relaxen op het strand. Nu zou het dan inmiddels eind mei zijn en dan begint het regenseizoen. En ik heb dan mijn twee hoogtepunten als toetje (Angkor Wat en Hong Kong)

Als ik de tweede route doe dan kom ik met het regenseizoen in Laos aan.

Is het een probleem om eind mei in Cambodja te zijn? En af en toe een (flinke) bui is prima maar ik vind het zonde om op een tropisch eiland te staan als het bewolkt is…

Hebben jullie tips? Bedankt!

Het begin van het regenseizoen is niet zo erg als de periode augustus - oktober.
Voordeel is dat Noord-Vietnam aardig op temperatuur is.
Je hebt het over half april, maak je dan het nieuwjaar nog mee? Is zowel in Thailand, Cambodja als Loas van 13-15 april. Leuk om mee te maken.
Vlieg je terug vanaf HK? Ik dacht dat Dragon Air van Siem Reap naar HK vliegt, dan hoef je niet via Bangkok, maar het kan zijn dat met een andere maatschappij goedkoper is. Met AirAsia via KL kan weer goedkoper zijn dan via Bangkok DMK (weet niet of AirAsia nu nog promo´s heeft).

Ik zou voor de eerste route gaan om Angkor voor het laatst te bewaren. En ik vind het ook prettiger om in Vietnam van noord naar zuid te reizen. (Overigens in Laos ook, met name vanwege de riviertochten.)

Geen slecht idee om je hele routeplan in detail te plaatsen, dan kun je nog tips krijgen om ergens langer of korter te blijven. Ik hoop dat je Hoi An niet overslaat.

Groet,
Johan

Bedankt!

Ik zit er over na te denken om 13 april te vertrekken dus dan val ik met mijn neus in de boter? Ik ben dan dus in Bangkok.
Vandaag ga ik de hele dag dingen uitzoeken dus misschien vraag ik aan het eind van de dag nog om wat goede raad…

Ik zal ook eens kijken of het te doen is om van Siem Reap naar Hong Kong te vliegen. Hoef ik ook niet twee keer Thailand in (wat gedoe kan zijn met visa?)

Zorg dat je camera tijdens de nieuwjaarsviering droog blijft…

Thailand binnenkomen is voor Nederlanders geen enkel probleem met visa waiver voor korte periodes (30 dagen via de lucht en 15 dagen over land). Let op dat budgetmaatschappijen vanaf DMK vliegen en alle andere op het nieuwere BKK.
Mocht je op Cambodja vliegen, dan raad ik je Visum on Arrival aan. Bespaar je wachttijd mee. http://evisa.mfaic.gov.kh/
Over land kun je voor Cambodja gewoon aan de grens kopen. Laos idem dito.
Neem US dollars en pasfoto´s mee en laat je niet afzetten.
In het geval van Vietnam het visum vooraf regelen, kost een paar dagen en is ook duurder. Kan in Nederland (duur), in de Aziatische buurlanden (goedkoper), of via de lucht met Visa on Arrival. De approval letter voor VoA aanvragen op bijvoorbeeld http://www.cheapvietnamvisa.net/ en een Visa on Arrival formulier ergens downloaden en alvast invullen.
Zorg dat je hotel/adresinfo en vluchtnummers bij de hand hebt in het vliegtuig zodat je de arrival/departure/custom formuliertjes kunt invullen.

April en mei zijn de warmste maanden. ZO-Azië smeekt als het ware om water en er zit meer dan genoeg vocht in de lucht…

Johan

Ok ik heb sinds mijn post vanmorgen ff zitten googlen en deze route opgesteld. Ik wil dus niks vast leggen maar moest wel ff kijken of het een beetje uitkomt. Alle tips zijn welkom!! Vooral het stuk van Luang Prabang naar Hanoi is een beetje onduidelijk haha.

13-apr Vertrek van Amsterdam naar Bangkok
14-apr Aankomst Bangkok
15-apr Bangkok (nachttrein naar Vientiane)
16-apr Aankomst Vientiane
17-apr Vientiane
18-apr Vientiane
19-apr Bus naar Luang Prabang
20-apr Luang Prabang
21-apr Luang Prabang
22-apr Luang Prabang
23-apr Luang Prabang - Nong Khiaw
24-apr Nong Khiaw
25-apr Nong Khiaw - Muang Khua
26-apr Muang Khua
27-apr Muang Khua - Dien Bien Phu
28-apr Dien Bien Phu
29-apr Dien Bien Phu - Sapa
30-apr Sapa
1-mei Sapa
2-mei Sapa
3-mei Sapa - Lao Cai
4-mei Lao Cai
5-mei Lao Cai - Hanoi (nachttrein)
6-mei Hanoi
7-mei Hanoi
8-mei Hanoi
9-mei Hanoi - Hue
10-mei Hue
11-mei Hue - Hoi An
12-mei Hoi An
13-mei Hoi An - Nha Trang
14-mei Nha Trang
15-mei Nha Trang - Ho Chi Minh
16-mei Ho Chi Minh
17-mei Ho ChI Minh
18-mei Ho Chi Minh - Phu Quoc
19-mei Phu Quoc
20-mei Phu Quoc
21-mei Phu Quoc
22-mei Phu Quoc
23-mei Phu Quoc - Ha Tien - Sihanoukville
24-mei Sihanoukville - Koh Rong
25-mei Koh Rong
26-mei Koh Rong
27-mei Koh Rong
28-mei Koh Rong
29-mei Koh Rong - Phnom Penh
30-mei Phnom Penh
31-mei Phnom Penh
1-jun Phnom Penh - Battambang
2-jun Battambang
3-jun Battambang - Siem Reap
4-jun Siem Reap
5-jun Siem Reap
6-jun Siem Reap
7-jun Siem Reap - Bangkok
8-jun Bangkok - Hong Kong
9-jun Hong Kong
10-jun Hong Kong
11-jun Hong Kong
12-jun Vertrek Hong Kong naar Amsterdam
13-jun Aankomst Amsterdam

Je trekt voor een aantal plaatsen één hele dag uit die ik persoonlijk helemaal niet de moeite waard vond: Muang khua, Dien Bien Phu en Lao Cai zou ik skippen. Gewoon in een keer doorreizen. Nong Khiaw wel doen, dan slowbboat richting Muang Khua (hier een nachtje slapen, en volgende dag vroeg op om naar DBP te gaan. Daar dezelfde dag nog de bus pakken richting Sappa. Kan een beetje pittig zijn maar het bespaart je wel dagen. Vanuit Sappa kan je ook rechtstreeks naar Hanoi of Halong Bay. Kan je daar ter plekke regelen (in Sappa dan). Nha Trang zou ik ook skippen. Een grote beachtown met veel russen. Vang Vieng overwogen in Laos? Moet je van houden. Vientiane is ook niet heel bijzonder, btw. Oh, nog iets, Laos en N Vietnam is heel erg bergachtig. Ik ben zelf snel wagenziek, dus dat was voor mij best heftig, reizen daar. Misschien een tip om iets daarvoor mee te nemen. Je hebt pilletjes tegen wagenziekte geloof ik. Succes en veel plezier

Bedankt Squarner! De plaatsen die je noemt tussen Luang Prabang en Sapa staan ook niet op mijn lijst van “must see’s” maar door te googlen zag ik de reistijden tussen deze plekken. Aangezien ik genoeg tijd heb dacht ik daar een dag te blijven. Hoeveel dagen denk je dat ik nodig heb om dat stuk te overbruggen dan?

En Nha Trang lijkt mij ook niet heel erg leuk maar anders is het stuk Hoi An - Ho Chi Minh weer erg lang.

Heb je tips voor plaatsen die ik hiervoor in de plaats zou kunnen doen?

Van Luang Prabang naar Sapa is best een pittig stukje. Dit komt door de bergen, en beperkte wegen. Ik dacht dat er 2 routes qua bordercrossings zijn. Eentje via Nong Khiaw, Muang Khua, DBP en dan Sappa (heb ik zelf gedaan). Dit is de meest noordelijke bordercrossing. De andere was vanaf LP oostelijk. Details weet ik niet precies maar deze route word wel meer genomen. Tip is om ff in een lonely planet te bladeren. Achteraan bij elke plaats staat een hoofdstuk van how to get there. Gevold door info van bijvoorbeeld de bus of trein, hoe lang het duurt naar de volgende plaats en de kosten. Bijvoorbeeld Luang Prabang naar Nong Khiaw, per bus, ca 3 of 4 uur dacht ik. IK ben zelf mijn lonely planet kwijt maar dit vond ik zelf altijd erg handig.
Tussen Hoi an en Ho Chi Minh ben ik naar Nha Trang geweest en Mui Ne. Mui Ne is een populaire plaats voor kitesurfing maar er zijn ook een aantal dingen te zien. En anders was er ook iets meer landinwaarts, maar wat dit was weet ik niet meer precies. Hoi An naar Ho Chi Minh City is idd een lang stukje. Je kan het per trein doen, misschien iets comfortabeler? Dan moet je opstappen in Da Nang denk ik. Verder zou ik het ook een beetje laten afhangen van de mensen die je ontmoet, en wat hun aanraden.

Aansluitend op squarner. In grote lijnen mee eens.
Vientiane zou je highlights (monumentale/culturele/historische musts) bijna in 1 dag kunnen zien. Eventueel naar het Boeddha Park. De stad is niet zo matig als vaak omschreven. Heeft ook een aardige night market.
Wanneer het enigszins kan, dan 2 nachten Vang Vieng tussenvoegen. Prachtige omgeving om met een fiets op pad te gaan en je hoeft geen last te hebben van lawaaiige en te schaars geklede bekpekkers, die voor het merendeel centraal rondhangen.
3 en 4 mei: Je zou de zaterdagmarkt van Can Cau en/of zondagmarkt van Bac Ha kunnen bezoeken. Aanraders!
Lao Cai heeft weinig te bieden, of het moet je gaan om Chinese handelswaar op de markten.
Hoi An blijf je te kort.
Phu Quoc en Koh Rong veel te lang. Lijkt me erg saai wanneer je dat vergelijkt met avonturen die je in het binnenland van Vietnam kunt hebben…
Een dag bijkomen in Nha Trang na het overbruggen van zo´n enorme afstand is overigens niks mis mee.
Ik zou na HCMC een stop in Can Tho plannen voor de Mekong Delta (bijvoorbeeld de drijvende ochtendmarkt).
Voor Sihanoukville zou je een stop kunnen maken in Kampot. Eén van mijn favorieten in Cambodja.
Tijd voor Phnom Penh en Siem Reap zeker niet inkorten.
Het kan overigens soms best interessant zijn om iets langer in een minder bekende plaats te blijven, vooral vanwege contacten met nieuwsgierige locals en genieten van hun gastvrijheid.

Johan

Bedankt voor jullie bruikbare tips. Het lijkt me ook veel leuker om in de wat kleinere plaatsen te blijven dan in de grote. Noord Laos/Noord Vietnam ga ik in ieder geval al een beetje omgooien.

En ik wilde of naar Phu Quoc of naar Koh Rong…tijdens het plannen had ik nog zoveel dagen over dat ik dacht van nou dan maar allebei. Misschien daar wat dagen inleveren en wat meer authentieke plekken in Vietnam/Cambodja bezoeken.

Nogmaals bedankt!

Hallo Scoelers. Ik ben niet op Phu Quoc geweest. Koh Rong wel. Klein eiland, maar heel relaxed. Je kan er ook duiken. Er is daar ook een strand voorbij Treehouse Bungalows dat helemaal verlaten was. Dus als je een privé strand wilt… IK kan met wel voorstellen dat er op Phu Quoc wat meer te doen is. Ko Chang overwogen in Thailand? Dat ligt aan de kant van Cambodja. Ook goede verhalen over gehoord. Misschien dat je wanneer je in Z-Vietnam of Cambodja bent hier wat reizigers over kan spreken en dan je keuze maakt… Succes

Bedankt :slight_smile: En Koh Chang is inderdaad ook wel mooi maar wel beetje teveel van het goede. Ik laat het allemaal ook wel gebeuren als ik daar eenmaal ben.

Hoe meer ik google hoe meer ik wissel tussen plaatsen, er is teveel te zien :stuck_out_tongue:

Hallo s,

ik heb ook nog wat opmerkingen, nav je schema.
ga even alleen voor Viet Nam.

Je moet wel een Vietnamees visum hebben om Viet Nam over land binnen te komen, dus VOA gaat dus niet, zorg dat je dit geregeld hebt.

inderdaad is er in Lao Cai weinig te doen, maar de tip van Johan , Bac Ha , is een goede.
Houd er ook rekening mee dat je in het noorden 2 nationale feestdagen zijn in jouw periode daar.
Betekend dus meer drukte en ook minder mogelijkheden om te overnachten.
Drukke periode is van 26-4 tot 1 mei; 26-4 beging weekend, 29-4 vrije dag en 30-4 en 1-5 is nationale feestdag.

ik mis ook Halong Bai, zal wel een keuze zijn.

van Hanoi naar Hue niet de bus , maar met de trein, anders ben je gebroken na iets van 15 a 16 uur reizen.
Verschil tussen treinen en vliegen is ongeveer 10 euro, dus misschien ook een optie.

Ik zou Hoi An ook proberen uit te breiden, zoals Johan al schreef.

Goede zet in je schema is om Nha Trang of Mui Nee erbij te doen.
De afstand Hoi An naar Saigon is heel erg lang.
Denk dat dit ook een uur of 21 minimaal is met de bus.
Met een stop erbij ( Nha Trang ) dan is het goed te doen.

Je kan in Nha Trang ook vele strandjes vinden waar je helemaal niemand ziet, dus een prima lokatie.
je hoeft niet perse in Nha Trang te zitten, maar je kan 15 km buiten de stad gewoon een goedkoop hostel of hotel krijgen en je hebt heen last van russen, strand voor je zelf.

mui Nee was ooit een kite surfers paradijs, maar dat is nu aan het veranderen.
De kust wordt in snel tempo volgebouwd met resorts ( 98% ) van de hostels zijn verdwenen de afgelopen 14 jaar dat ik daar nu kom, of hebben nog maar een strandje van 2 a 3 meter breed, tussen de resorst.
Over een denkbeeldige lijn gaan te breedte van het hostel wordt in de gaten gehouden door beveiliging en je wordt onherroepelijk gecorrigeerd.

Ook in Mui Nee 95% russen.
Kite surfen bij de resorts is niet overigens toegestaan ivm de veiligheid, dus verbannen naar de zijkant van het strand.

Wat ik ook jammer vind is dat je de Mekong Delta overslaat; je vliegt er overheen.

Dit voor zover mijn opmerkingen voor Viet Nam.
Hoop dat dit een aanvulling en niet te laat.

Gr.
Ton.