Waar te beginnen? Bangkok, Kuala Lumpur of toch China (Peking)?

Hallo iedereen,

Ik zit een beetje in dubio, ik ga in oktober van dit jaar voor 6 maanden op reis naar Zuid-Oost Azië, maar weet niet waar ik het beste kan beginnen. Ik zit te twijfelen over welke plek ik als startpunt ga nemen, Bangkok, Kuala Lumpur of toch China?

Ik dacht eerst aan Bangkok, omdat veel reizigers daar beginnen en het is denk een goed en makkelijk begin, omdat je gelijk veel andere reizigers ontmoet en vanuit Bangkok kun je makkelijk doorreizen naar andere bestemmingen. Later dacht ik aan Kuala Lumpur, omdat het goedkoper is om op Kuala Lumpur te vliegen dan Bangkok en ik zit nergens aanvast, dus kan net zo goed in Kuala Lumpur beginnen. Ik had voor deze 6 maanden ook China op mijn lijstje staan en aangezien ik van oktober tot eind maart ga, is het qua temperatuur het beste om in oktober te beginnen met China, aangezien het dan nog warm is en als ik er later nog heen wil, dan is het stukken kouder. Alleen ik begin liever niet in China voor m’n gevoel, maar misschien zit dat meer tussen de oren :slight_smile:

Hopelijk hebben jullie tips om mijn keuze goed te kunnen maken. Alvast bedankt!

Groeten,
Marco

Ha Marco, ik zou eindigen in Beijing of Shanghai vanwege de lente en wellicht maak je nog net de bloesemperiode mee. Er zijn overigens wel klimaatverschillen binnen China dus check dat even. Een visum voor China is in Zuidoost-Azië net even wat makkelijker geregeld dan in Nederland/België. Hier moet je tegenwoordig bijna de gehele reis kunnen ‘bewijzen’ met reserveringen van hotels, vliegtickets e.d. en dat maakt je als reiziger niet echt flexibel.

Verder zou ik starten in Kuala Lumpur. Dat vind ik een wat ‘saaiere’ en daardoor betere stad om te beginnen. Minder scams enzo en in KL zitten ook backpackers hoor. KL en Bangkok zijn beiden inderdaad goede hubs. Een alternatieve hub is Singapore, hoewel de stad zelf wel prijzig is vergeleken met de rest in de regio. Heb je al enig idee welke landen je nog meer wilt bezoeken? Dat kan nog weleens uitmaken qua startpunt.

1 like

Hoi Axel Foley,
Bedankt voor je reactie!
Ik wil graag naar Maleisië, Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Myanmar (Burma) en China. Dit staat nu op mijn lijst, maar ik heb 6maanden, dus wellicht heb ik nog tijd over om bijvoorbeeld nog naar andere landen te gaan. De volgorde heb ik nog niet helemaal vast staan. Heb je een tip qua volgorde?
Groeten,
Marco

Leuke lijst! Ik weet nu al de reactie van sommige andere Forumleden: teveel landen, je moet er een paar schrappen :teeth: Zelf houd ik wel van een beetje snelheid. Zoek anders eens uit wat je precies in die landen wilt ondernemen. Of weet je dat al? Dan krijg je al een beter beeld of je bijvoorbeeld Maleisië in een week kunt doen omdat je alleen naar de Perenthian eilanden wilt om te snorkelen.

Qua volgorde zou ik zelf doen: Maleisië, Myanmar, Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam en China. Hier een paar opmerkingen over:

-Van Kuala Lumpur vliegen naar Rangoon (Myanmar) met AirAsia bijvoorbeeld, die vaak goede deals hebben.
-Myanmar zo vroeg mogelijk omdat het hoogseizoen in december begint, in november trekt het tegenwoordig ook al aan. Voor Myanmar kun je een visum regelen in Singapore, Kuala Lumpur en Bangkok.
-Vanuit Rangoon of Mandalay (Myanmar) vlieg je naar Thailand, dan krijg je namelijk een gratis 30 dagen visumstempel, over land is dat 15 dagen.

-Vanaf Thailand zou ik het eens rustig aankijken, beetje go with the flow. Misschien is oud&nieuw in Thailand wel iets :slight_smile: Visum voor Laos koop je gewoon bij de grens, voor een visum voor Cambodja zou ik een e-visa kopen (via internet) en voor Vietnam een visa-on-arrival (via internet).
-In Vietnam kun je een visum voor China regelen, maar je kunt er ook voor kiezen om naar Hongkong (gratis 90 dagen visumstempel) te vliegen en daar een visum voor China te regelen. Kun je in Hongkong eventueel Macau meepakken.
-Singapore is ook het overwegen waard, het is de krachtigste stadsstaat van de wereld.

Scroll anders eens door de verschillende landenforums en gebruik de zoekfunctie voor gerichte info.

Cheers!

1 like

Hallo Marco,

Wil je niet nog verder in verwarring brengen, maar heb je misschien ook nagedacht waar je bijv. feestdagen wilt doorbrengen?
Je hebt in de 6 maanden , kerst, nieuwjaar en TET bijv.

Misschien ook een invalshoek naast het weer.

Overigens is Visa on arrival voor Viet Nam mogelijk wanneer je vliegend het land binnen komt via Saigon, Danang of Hanoi.
Let dus even op wanneer je over land naar Viet Nam wilt.

gr.
Ton.

Hoi Axel,
Bedankt voor je informatie! Echt heel handig, want heb nu ook beter zicht op hoe ik dat met die visums kan regelen. Ben momenteel aan het kijken wat ik per land wil gaan zien, zodat ik per land globaal weet wat ik graag wil zien. Heb dat nu nog helemaal in de kop, maar heb al wel gemerkt dat er genoeg te zien valt :slight_smile: Hoe ik in de landen zelf ga reizen zal ik ter plekken uitzoeken, maar zoveel mogelijk met de trein of binnenlandse vluchten. Myanmar had ik niet als tweede land, staan maar bedankt voor de tip! Zag vandaag ergens dat je er al kan pinnen, wel zo handig. En op 3opreis was de tip om vantevoren de slaapplekken al te regelen. Hoop hier met een reisgenoot heen te kunnen. Maar je geeft ook aan om naar Singapore te gaan, alleen wanneer kan ik dat beste doen? Gelijk nadat ik in Kuala Lumpur ben geweest? Of wellicht toch in Singapore beginnen en dan via Kuala Lumpur naar de rest van Maleisië.

Ton, bedankt voor de aanvulling! Ik had al wel over de feestdagen na gedacht (heel even) en zag al wat in de Lonely Planet staan, maar ben het alweer vergeten in welk land er nu een feest was. Heb je zelf nog tips? Zie net dat TET een mooi groot oud&nieuw feest in Vietnam is? De moeite waard? Waar is het leuk kerst vieren bijvoorbeeld?

Groeten,

Marco

Hallo Marco,

Ik moet je wel even vertellen dat mijn meeste kennis wel over Viet Nam gaat.

TET
Is inderdaad een mooi nieuwjaarsfeest in Viet Nam, maar dan wel hoofdzakelijk voor de Vietnamezen zelf.
Betekend eigenlijk dat ongeveer het hele land aan het reizen is en naar hun familie gaat.
Dus met gevolg dat reizen wat moeilijker is, en duurder.
Ook komen de familieleden van buiten Viet Nam en deze moeten ook ergens overnachten; dus de hotels verhogen hun prijzen ( vraag en aanbod ).

Idem voor bijv. het bezoeken van markten; die zijn gewoon dicht voor 95%, taxi ook minder aanbod enz.

De touristensector gaar wel door, maar natuurlijk zijn de prijzen wat hoger.
Maar ben je toevallig in Viet Nam zorg dan dat je de dagen rond TET op een resort zit of in een grote stad, dan is Saigon de beste keuze.
Je hebt dan mooi weer en er worden bloemenmarkten gehouden en je ziet diverse drakendansen.

Voor de kerst zat ik de afgelopen jaren in Saigon, maar is niet echt een must.
Ik ben dan toevallig jarig en dan ga ik altijd op stap met de vrienden daar.

Maar voor westers oud/nieuw is voor Viet Nam Saigon de allerbeste keuze, zeggen zelfs vrienden van mij uit Hanoi.
Midden in het centrum heb je een grote brede straat en daar is het vanaf een uur 8 pm al feest.
Dan loopt de straat langzaam vol en de hele avond DJ’s, zangers en zangeressen, lasershows en samen met tienduizenden aftellen.

Dan weer muziek van de DJ’s en van de zangers en zangeressen.
Dan naar een disco of cafe en daar verder, want het straatgebeuren stopt rond 0:45 uur.
En dat allemaal met temperaturen rond de 25 a 30 graden, helemaal apart.

Even wat chauvinisme, wordt helemaal mogelijk gemaakt door Heineken.
Kijk anders even op het Viet Nam forum bij de foto’s; heb er van de afgelopen jaren wat foto’s van geplaatst, krijg je een indruk.

Maar denk dat er in ZO Azië ook wel andere steden zijn waar het fantastisch is, hoop dat je daar ook reacties op krijgt?

Je zou bijv. op elk landen forum, van het land waar je denkt te komen en op dit forum natuurlijk, een topic kunnen openen met de vragen wat de feestdagen zijn en of het de moeite waard is om daar dan te zijn of juist niet.

gr.
Ton.

Ben zelf eens in Singapore gestart om vervolgens de trein te pakken naar KL. Ik houd van treinen, ervaar ze als relatief goedkoop en zie nog eens wat (vliegtuig op dit traject is vaak ook goedkoop, net als de bus). Maar misschien is de lange vliegreis vanuit Europa op KL wel €150 goedkoper dan op Singapore, tsja, dan zou ik in KL starten… Het is een beetje een afweging wat betreft tijd en kosten. Grt Axel

Hoi Axel,
Ticket naar Kuala Lumpur is geboekt! Dus het startpunt is bekend :slight_smile: Volgens mij moet je in Maleisië ook laten zien dat je het land weer gaat verlaten, dus denk dat ik dan een vliegticket naar Singapore neem voor 12 euro. Vandaar uit kan ik dan terug met de trein naar KL. Om vervolgens de westkant van Maleisië te bekijken (volgens mij moet je in oktober niet aan de oostkant van Maleisië zitten) en dan een ticket naar Myanmar te boeken (maar nog geen idee vanaf welke luchthaven), zodat ik daar eind oktober/begin november een aantal weken kan rondreizen, vandaar uit vliegen naar Thailand (heb ik mooi 30 dagen). Moet alleen even kijken hoe ik dat weer doe met een bewijsje die je moet laten zien dat je Thailand binnen 30 dagen weer verlaat. Heb je daar toevallig nog een tip voor? In ieder geval bedankt voor je info!

Groeten,

Marco

Top man! Behalve een keer van Ho Chi Minh City naar Hongkong hebben ze mij in deze regio nog nooit gevraagd naar een uitreisticket. En die éne keer in HCMC was het geen douanier, maar een Cathay Pacific grondsteward bij het inchecken. Het probleem zit hem meer bij de luchtvaartmaatschappijen in Europa. Een grondsteward(ess) vraagt hier hoogstwaarschijnlijk naar een uitreisticket vanuit Maleisië. Het is dan inderdaad handig om dan een vliegticket naar Singapore o.i.d. te kunnen showen.

Op basis van recente ervaring met AirAsia verwacht ik echter geen vragen naar een uitreisticket bij grondpersoneel en douaniers van Myanmar en Thailand. Je zou nog globaal de reisroute op papier kunnen zetten, zodat je eventueel kunt illustreren dat je met de bus of trein verder reist vanuit Thailand en dat je een ticket nog moet kopen. Dat begrijpen ze dan wel. Off the record: of je knutselt een ticket in elkaar met Photoshop :biggrin: Waar het hem in zit: als douaniers je weigeren dan is de airline verplicht jou op hun kosten weer mee terug te nemen. Vermoedelijk is daarom het grondpersoneel hier in Europa zo paranoia op de intercontinentale vluchten.

Wat je verder kan doen… Het is nogal een lange (ook avontuurlijke en interessante) rit: ooit heb ik vanaf Butterworth in Maleisië de internationale nachttrein naar Bangkok gepakt en uiteraard geen uitreisticket vraag bij grens. En afsluitend over Maleisië: zo uit m’n hoofd kan het vanaf oktober, november nogal stormachtig nat zijn aan de Oostkant. Er varen volgens mij niet eens boten naar de eilanden die (voor gedeeltes) zijn afgesloten.

Veel plezier verder met de voorpret! Grt Axel

In Thailand kun je gewoon een maand blijven, je hoeft niks te laten zien over wanneer je er weer weg gaat. Als je de duur van je visum overschrijdt moet je gewoon een boete betalen bij de grens.

Qua route vind ik bovenstaande ook leuk. Ik zou denk ik vanuit Maleisië richting Bangkok reizen, en daarna Myanmar. Daarna weer terug naar BKK en dan kun je noord-Thailand gaan doen (en vervolgens je slinger Laos-Cambodja-Vietnam, de meeste reizigers houden die route aan). Vanaf BKK zijn er namelijk veel vluchten, en een visum is gratis, dus daar hoef je het niet om te laten.

Verder is Bangkok niet de beste plek om andere reizigers te ontmoeten, is mijn ervaring, of je moet net een leuk hostel gevonden hebben. Ik sliep daar vaak in my friends guesthouse, die is goedkoop en simpel, straat haaks op Ko San Road. Maar ik weet niet of je van plan bent om low-budget te gaan reizen?

Mocht je tips nodig hebben voor leuke hostels of andere dingen, mag je me altijd eens een berichtje sturen, ik heb lappen tekst met goeie tips liggen… :wink: Ik kan motorrijden in Vietnam bijvoorbeeld enorm aanbevelen!

Hoi Sera,

Bedankt voor je reactie! Maakt het weer makkelijker :slight_smile:
Waarom zou je via Bangkok gaan en niet rechtstreeks naar Myanmar? Omdat er dan meer vluchten zijn?
Visum kan ik ook in KL regelen. Ik denk dat ik voornamelijk low budget reis, maar heb goed gespaard, dus kan af en toe wat afwisselen als ik daar zin in heb :slight_smile: Haha ik ga me nog even verder verdiepen in de route en ga je zeker denk ik nog wel even een berichtje sturen voor wat goede tips :wink: Altijd handig en welkom! En anders kom ik langs, want ik zie dat je in Groningen woont. Ik ben niet echt van het motorrijden, maar ben bang dat ik het wel heel gaaf vind en het ook zeker ga doen :slight_smile: Daar is het toch allemaal wat makkelijker dan hier lijkt me ivm regels enzo. Ik heb er zinin!!

Groeten,
Marco

Hallo Marco,

Ik wil je voorpret voor je vakantie niet verpesten, maar volgens mij heb je over motorrijden in Viet Nam een verkeerd beeld.
De regels zijn daar heel wat strakker dan hier in Nederland.

Komt er op neer dat je niets mag besturen boven de 49.99 cc, en dat is er in Viet Nam niet te vinden in de verhuur.
Boven de 49.99 cc heb je een Vietnamees rijbewijs nodig en deze kan je pas krijgen na 3 maanden…
Is wel een procedure die je een week kost, maar is volgens mij niet op jouw van toepassing.

Rij je zonder geldig rijbewijs, ben je net zoals in Nederland, niet verzekerd ( ook een vietnamese verzekering geld niet omdat daar ook in staat dat je een geldig rijbewijs moet hebben).

Betekend dus in het kort dat je reisverzekering ( en soms je ziektekostenverzeking ook moeilijk doet want je hebt bewust voor iets risicovols en onwettig iets gedaan )niets dekt.
Moet je naar Nederland op een speciale manier ( denk aan ruimer zitten, misschien verpleegkundige erbij enz ) allemaal voor eigen rekening.

Heb je ook letsel toegebracht aan andere mensen; die zal je moeten ook betalen; ook materiele schade en eventuele inkomstenderving.
Ben je bij een dodelijk ongeval betrokken dan is het helemaal mis en is een gevangenisstraf niet ongewoon, meer regel, voor buitenlanders + natuurlijk alle schades die je ook moet betalen + inkomstenderving voor het gezin voor jaren.

Je mag het land dan pas uit…
Bovenstaande is natuurlijk wel de maximale en de rechter moet zich daar over uit spreken, maar het kost je veel geld en je mag het land niet uit tot de rechtspraak. Je kan dus geluk hebben dat je in een hotel kan verblijven, maar voor hetzelfde geld in de gevangenis tot de uitspraak.

Verder kan je , zonder ongeluk, bij aanhouding een boete krijgen en kans lopen dat de motor in beslag wordt genomen voor 30 dagen.
Dan moet je 30 dagen huur betalen aan de verhuurder.

de verkeerspolitie wordt nu in snel tempo opgeleid ( is vanaf 2011 al aan de gang ) om ze engels te leren, dus wordt de reden om het op "niet verstaan"te gooien minder.
Ook het betalen aan de agenten wordt aangepakt en agenten worden oneervol ontslagen en krijgen dan boetes.

Dit is zo’n beetje de praktijk, maar wanneer je het wel doet en er overkomt je niets is het natuurlijk een mooie belevenis.
Maar houd bovenstaande wel in je achterhoofd en maak dan een bewuste keuze.
Die blijft natuurlijk altijd aan jouw.

Vind de Australische ambassade het duidelijkst verwoorden.

Hieronder een citaat van de ambassade van Australie in Vietnam

Driving in Vietnam

Vietnamese driving licences are mandatory for all drivers of motor vehicles as well as for riders of motorcycles with a capacity of over 50cc. Non-Vietnamese citizens are only permitted to drive in Vietnam if they hold a temporary Vietnamese driver’s licence.

To convert an driving licence or an International Driving Permit into a temporary Vietnamese driver’s licence, the applicant must first hold a valid Vietnamese residence permit of at least three month’s validity and a current driving licence or a valid International Driving Permit.

Ze eindigen met de volgende waarschuwing ( zijn de maximale straffen)

The penalties for driving offences should be clearly understood. For example, driving without a proper licence may involve severe penalties. Experience has shown that such penalties might be as much as a three year jail sentence for driving unlicensed, up to ten years imprisonment for driving unlicensed and causing an accident, and up to twenty years imprisonment for driving unlicensed and causing an accident resulting in death. Actual penalties are, of course, determined by the police and the courts.

gr.
Ton.

Tsjah… Zonder risico’s is het niet. Maarja, soms doe je eens dingen in het leven die niet helemaal volgens de regeltjes zijn, hè Ton? :wink: Houdt het leven een beetje spannend zeg maar.
Maar voor jou geldt dat misschien niet.

In ieder geval, volgens mij was dat maar een kleine tip en lijkt het me leuker om de discussie verder te houden bij Marco zijn reis.
Waarom ik vanuit Bangkok wilde: dan kun je eerst zuid-Thailand doen, en na Myanmar het noorden? Maar dat is natuurlijk maar een idee.

Je bent zeker welkom om eens langs te komen om even door een paar Lonely planets door te bladeren. Laat maar weten.

Sera,

Ik vind ook dat we het bij de reis van Marco, moeten blijven.
Maar is het toch heel reëel om ook de de voor en tegens van "iets spannends te doen "te vermelden.
Denk dat iemand "Marco bijv. " dan een goede afweging kan maken toch?

Het zijn niet mijn regeltjes , maar wetten in een land waar je op vakantie gaat, denk dat je je daar aan moet conformeren?
Je kan toch niet zeggen , ik ben in jullie land op vakantie en jullie wetten doen er niet toe ik doe wat ik wil.
Kan toch niet?

Maar wanneer je deze regeltjes, zoals jii ze noemt, overtreed kunnen de gevolgen heel groot zijn.
Ik denk dat ik dit wel mag vermelden.

kijk ook even naar wat er afgelopen jaar is gebeurd met het meisje in Australië, mocht het land niet uit vanwege een auto ongeluk.

Over de laatste opmerking over de Lp, met wat tips. laat ik me niet uit, maar heb daar wel me gedachten over dat dit niet allemaal klopt.

Ik vind het jammer dar je reageert op een tegen argument.

Schrijf nu alleen over ViN zeker omdat er om deze redenen touristen vast zitten in vietnamese gevangenissen.
Ook vele duizenden die boetes hebben moeten betalen

Dus na dit gaan we verder naar de reis van Marco.

gr.
Ton.

Ja hoor, natuurlijk is het goed om de voors en tegens te vermelden… Ik vond het alleen nogal een uitgebreid betoog. Mensen kunnen zelf ook nadenken en hun keuzes afwegen. Maar op zich heb je geen ongelijk.

Hoi Ton,
Vriendelijk bedankt! Maar wat een lappen tekst haha, een paar regels was wellicht voldoende geweest! Maar mooi dat je dit aangeeft, want het zou zonde zijn als me dit zou gebeuren, want ik heb toch wel wat andere plannen met m’n leven :wink: Dus daarvoor dank! En ben wel een beetje zoals Sera, soms moet je gewoon dingen doen of ervaren en de keuze daarin maak je natuurlijk altijd zelf. Maar het verhaal zit in m’n achterhoofd en ik zal er wellicht nog wel aandenken als ik in Vietnam of ergens anders ben. (Hoop trouwens niet dat ik eraan denk als het toch mis is gegaan haha, maar dat verwacht ik niet). Soms is het goed om toch wel wat voorbereis op reis te gaan, maar hou er ook wel van om alles lekker op me af te laten komen en go with the flow! En sera, ik heb trouwens de Lonely Planet van Zuid-Oost Azië al in huis, maar als je nog andere tips hebt, sta ikd aar zeker voor open!

Groeten,
Marco