Gebruik de zoekfunctie misschien eens hier op het forum, er zijn hier trouwens ook enkele Nederlanders actief in RIo en omgeving, aan wie je rechtstreeks vragen kunt posten ivm carnaval, hotel, pousada of andere huurvorm.
Als je naar het noord-oosten zou reizen heb je in Salvador (Bahia, de zwarte parel van Brazilië) zelfs een cultuurhistorische rijke plaats & gids waar je in het Nederlands terecht kunt :hihi:
Ga je nog meer noord-waarts zou ik steden als Recife & Olinda, Manaus, Belem, Fortaleza en Natal ook niet links laten liggen.
Precies: BUITEN de steden! Ik kan je bijvoorbeeld van harte het Chapada Diamantina national park aanraden, op 7 uren met de bus vanuit Salvador da Bahia. Je kunt je daar zeker 4-5 dagen prima vermaken met natuurlijke poelen en glijbanen in de rivier, zwemmen onder watervallen, grotten bekijken, snorkelen in grotten, op tafelbergen klimmen voor mooi uitzicht. Eventueel kun je het gebied ook verkennen per mountian bike of te paard. En dit alles is te doen vanuit het leuke, veilige, gemoedelijke dorp Lençóis, met mooie koloniale architectuur en veel goeie restaurants. In Lençóis kun je allerlei dingen boeken: toertjes met een busje en gids, of paarden of mountainbikes… of een gids die je meeneemt naar watervallen of poelen op loopafstand. (Eventueel kun je ook proberen die zelf te vinden.)
En zoals Ixke al zei is ook in Salvador van alles te beleven (o.a. veel verschillende stranden), maar ik zou je echt aanraden om juist het natuurschoon van Brazilië te gaan zien.
Bijvoorbeeld de Pantanal schijnt ook heel erg mooi te zijn, en je ziet daar meer dieren dan in het Amazonegebied. Ik ben zelf niet in de Pantanal geweest (keuzes keuzes…) maar ook Brazilianen zijn er altijd lyrisch over.
Succes met alle keuzes. 3 weken is niet veel voor zo’n gigantisch groot land, dus hou het bij een paar gebieden, en zoek van tevoren uit hoeveel het kost om te vliegen, of hoeveel uren het met de bus is.
Misschien is het ook niet (veel) duurder om een open jaw ticket te kopen: heen vliegen naar Rio, en terug naar huis uit Salvador. Op die manier hoef je maar 1x van Rio naar Salvador te reizen.
Let op dat accommodatie tijdens carnaval in Rio gigantisch duur is, ongeveer 10x zo duur als normaal (geen grap… een hotelletje dat normaal US$10 kost, is dan $100) en dat je vaak voor minstens 5 nachten moet boeken. Sommige reizigers boeken dan 5 nachten, en ‘verkopen’ 2 of 3 nachten door aan andere reizigers. Bijvoorbeeld op het Lonely Planet forum vind je wel dat soort verzoeken.
Carnaval is ook leuk in Olinda: daar is het een kleinschaliger volksfeest en gaat het niet om prijzen winnen. Je kunt daar heel makkelijk met de optochten mee lopen. Zie foto’s op mijn site, ook van Lençóis en Chapada Diamantina national park.
Jouw vraag is té algemeen. Hetzelfde als wanneer er iemand vraagt, valt er iets te doen in Europa? Geef in ieder geval aan naar welke regio´s je wilt gaan, waar je interesse ligt en wat jouw budget is.
En ik ga regelmatig met bezoekers naar Chapada Diamantina, met mijn voertuig. De reiziger heeft aldus begeleiding in zijn eigen taal (die toevallig ook mijn moedertaal is), en hij beschikt tegelijkertijd over een wandelende database van leuke plaatsjes en uitstapjes in de Chapada Diamantina :zon02:
Vragen over de fameuze “Braziliaanse Grand Canyon” altijd welkom dus.
dat wou ik zo ongeveer aan Ralph laten verstaan in mijn eerste antwoord aan hem, maar ik wist niet of ik dat met zoveel woorden mocht vermelden van je :hihi: