Carnaval Rio 2012

hallo,

Mijn vriend en ik vertrekken 5 oktober voor een half jaar reizen. We beginnen in Azie en 2 januari komen we in Chili aan. We eindigen in Brazilie en onze vlucht vertrekt na het carnaval weer vanaf Sao Paulo. Nu zit ik me af te vragen welke plek/stad het leuk/mooist is om het carnaval te vieren. Is Rio spectaculairder dan in SP of zijn er nog andere steden waar ik niet zo snel aan denk. Ik hoor het graag.

En ik verwacht dat ik ook kaartjes moet hebben om het goed te kunnen zien, waar kan ik dit het beste regelen? Want ik ga er vanuit dat dit ruim van te voren moet net zoals een hotel/guesthouse??

Tips zijn welkom!

Groetjes Pascal

Salvador, in Bahia (noordoosten), is eveneens een bestemming die bijzonder in trek is !

Of Recife, heb een voorkeur voor straatcarnaval.

Cheers!

Uiteraard zeg ik Rio…

ditto:vak02:

Inderdaad, de optochten beginnen weken voor carnaval en gaan door tot weken na carvaval. Doei Salvador :dag:

OK, Rio is dus favoriet! Ik denk dat we daar ook wel voor gaan. Heeft iemand tips hoe ik het beste aan kaarten oid kom? Ik neem aan dat ik dit ruim van te voren moet regelen? En heeft iemand nog een tips voor een leuk ‘relatief’ budget (als het kan in die periode :wink: hostel??

Hier staat hoe http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=100793

Als je liever naar een dorp gaat waar je midden tussen de vele bands kunt lopen en het 10 dagen lang één groot feest is voor alle leeftijden, zonder dat je er geld voor hoeft te betalen of op een tribune hoeft te zitten, overweeg dan Olinda. Ik heb me er super vermaakt en vond het geweldig om gewoon achter mijn favoriete muziek aan te kunnen lopen, of even te blijven staan in de steegjes om de bands te zien passeren… of urenlang zitten / staan en dansen op de trappen van het centrale kerkje en kijken naar het feestgedruis; overal is eten en drinken te koop.
Het ligt in noordoost-Brazilië een paar kilometer van Recife, wat weer een ruigere grote stad is en waar ook grote feesten zijn (meer voor de twintigers, die meer drinken en vechten).

Er zijn wel wat toeristen maar het zijn overwegend Brazilianen en ook dat vond ik superleuk.
In Olinda is de sfeer gewoon heel gemoedelijk en gezellig. Het is verder ook een mooi koloniaal stadje dat ooit kort in handen is geweest van Nederlanders.

In Salvador da Bahia was ik ook een paar dagen en daar waren veel meer zwaar dronken mensen op straat en dat je de hele tijd waarschuwingen kreeg om vooral je geld in je schoenen te verstoppen en verder helemaal NIKS mee de straat op te nemen omdat er zoveel gestolen wordt. En als je daar echt het carnaval wilt meemaken, moet je het ook vanaf tribunes bekijken, of zelf meedoen in een bloco (groep met muziek en dans), wat natuurlijk wel een leuke ervaring kan zijn maar wel behoorlijk wat geld kost.

Kortom Olinda is goedkoper, kleinschaliger, veiliger, gemoedelijker en heel erg Braziliaans. Accommodatie is wel, net als in de overige populaire carnavalsteden, 10x zo duur als normaal (echt niet overdreven, kamertje van US$10 is dan opeens $100 per nacht). Je kunt ook homestays vinden, ik zat voor US$35 per nacht in Olinda bij een dame in huis die kamers verhuurde tijdens carnaval; ik kwam ook een jongen tegen die ergens voor US$25 een kamer had gevonden.

Ik denk dat het carnaval in Rio meer een soort media-gebeuren is, heel erg georganiseerd en groots, maar ik denk daardoor ook afstandelijker.
Accommodatie is dus 10x zo duur als normaal en meestal moet je minstens 5 nachten achter elkaar betalen. Je kunt eventueel samen met iemand boeken (jij 2 nachten en de ander de overige 3 nachten ofzo), of een homestay zoeken (maar ik weet niet hoe makkelijk dat te vinden is in Rio).
Ik heb gehoord dat je ter plaatse nog wel kaarten voor de tribune kunt kopen, ook goedkopere, en dat je dan nog prima zicht hebt. (Ik zou wel een verrekijker meenemen.)

Foto’s én filmpjes (!) van carnaval Olinda enzo vind je via mijn website, zie handtekening > Photos > Brazil 2006.

Succes met je keuzes!

objektieve vaststelling : de criminaliteit tijdens carnaval in Salvador is in 2011 (opnieuw, voor het derde opeenvolgende jaar) gedaald, dankzij de massale aanwezigheid van politie en de honderden bewakingscamera’s , het betreft hier dus een duurzame en welkome trend !

Veiligheid op reis heb je voor een groot deel zelf in de hand (als je enkele basisregels kunt nastreven) evenals de fun uiteraard.

Wil je het carnaval op een meer volkse wijze meemaken dan is de tip van Cecilia ideaal : ga in de kleinere steden of zelfs dorpjes, het is een compleet andere sfeer, veel losser van de algemene commerce in de grootsteden.