Tijdens Carnaval in RIO!?!?!

Hallo,
bij mijn reis door Zuid-Amerika wil ik tijdens carnaval in de buurt van Rio zijn. Zal ik het wel proberen om er daadwerkelijk heen te gaan? Iedereen zegt altijd dat het dan zo druk en gevaarlijk is… volgens anderen kan ik ook naar dorpjes in de buurt gaan, dat dat even leuk is…
Heeft iemand een ervaring hiermee?

Michelle

Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of de mensen die dergelijke dingen over Rio en Carnaval vertellen niet heimelijk jaloers zijn, zo van als ok niet kan dan zal ik het hem of haar ten zeerste afraden.

Nee het is niet gevaarlijker dan in andere periodes en nee, in dorpjes rondom Rio is het zeker niet net zo leuk/interessant.:vak02:

Hoi,

Ik heb zelf carnaval gevierd in Olinda in het noorden van Brazilië. Wel heb ik aardig wat gelezen over het carnaval in Rio.

Het is wel degelijk gevaarlijker dan normaal maar dat geldt voor elke grote mega-happening in de wereld waar zoveel mensen op klein gebied bij elkaar komen. Dat gold ook voor Olinda en het naastgelegen Recife. Grootste gevaar is zakenrollerij maar er gebeuren ook wel gewelddadigere dingen. Maar als je goed oplet waar je wanneer heen gaat (vraag rond en lees overgevaarlijkere gebieden), en alleen wat geld voor die dag bij je draagt en goed wegstopt onder je kleding, dan moet het goedkomen. In Olinda (tijdens carnaval dus) had ik een klein digitaal cameraatje dat ik continu in mijn hand hield met het snoer om mijn pols, als ik de camera niet gebruikte had ik hem in mijn broekzak met nog steeds dat snoer om mijn pols. Maar als ik foto’s maakte, werd ik door veel Brazilianen gewaarschuwd dat ik moest oppassen en dat dat gevaarlijk was. Kennelijk worden soms wel mensen beroofd (met of zonder geweld) die duidelijk een camera bij zich hebben.
Uiteindelijk is alles goed gegaan. Je kunt hier veel van mijn foto’s zien en ook filmpjes (via de link bovenaan).

Het grote verschil met Rio is dat je in Rio een kaartje voor een tribune moet hebben en dat daar een praaloptocht voorbij komt die nergens ter wereld zo groot en extreem is. Je schijnt ook wel goedkope kaarten te hebben met best nog goed zicht, vraag daar eens naar in het Lonely Planet forum… ik weet de details niet. Normale kaarten zijn best duur geloof ik.

In Olinda lopen muziekbands door de straten en ook wel enkele grote praalpoppen, maar niet zo spectaculair, maar wel heel low key en leuk want je kunt ze gewoon vanaf de stoep toehoren en achter ze aan lopen en meedansen. Het is superdruk en één groot feest met diverse muziekstijlen en telkens andere bands die voorbij komen. Zelf vond ik dat superleuk!! Zie mijn filmpjes.
In Recife zijn op de eerste zaterdag van carnaval enkele doden gevallen door de verdrukking van menigten in de hitte en door gevechten. Kortom je moet echt wel wat beter oppassen dan normaal.
Het noordoosten van Brazilië is ook hartstikke mooi en leuk.

In Salvador is het een soort tussenvorm: ook met tribunes, maar wat minder spectaculair dan in Rio; en goede mogelijkheden om zelf in een muziekband (bloco) mee te doen als danser of drummer ofzo. Je betaalt daar wel geld voor.

Accommodatie is in Rio, Salvador, Olinda tijdens carnaval ongeveer 10x zo duur als normaal. Dit is niet overdreven en geen grap. Een hotelletje dat normaal 10 dollar per nacht kost, is dan 100 dollar. Ook is het zo dat de meeste hotels / hostels in Rio alleen voor 5 of 7 nachten achter elkaar een kamer of bed verhuren. Veel raakt nu al (!!!) vol geboekt dus als je besluit te gaan, ga dan snel op zoek naar accommodatie.

In Olinda en Salvador kun je nog gokken op het vinden van een homestay (bij gezin thuis) ter plaatse, ook dat is niet goedkoop (zeker 25 dollar voor een matrasje op de grond, wellicht niet in een kamer die op slot kan). In Rio zou ik het daar niet op gokken omdat dat zo gigantisch populair is en de eventuele homestays waarschijnlijk ook al lang volgeboekt zijn door Brazilianen of andere mensen die er eerder bij waren.

Hier nog twee handige links:
- Accommodatie tijdens carnaval
- Hoe carnaval was in de diverse steden de afgelopen jaren

Kortom, het is een grote beslissing met veel gevolgen, niet zo van: goh ik kijk tegen die tijd wel waar ik zin in heb.

Veel plezier! Boa viagem,
Cécile

Voor diegenen die in Salvador carnaval willen vieren …

Wij bieden een rustig gelegen gastenkamer voor 2 personen (B&B-formule) in onze privé-woonst,
gelegen in het Bairo do Carmo (op 5 minuten stappen van het Pelourinho, 300m van het fameuze Convento do Carmo.

En we organiseren tegelijk uitstappen naar het typisch koloniaal historische stadje Cachoeira en het bijhorende rurale Recôncavo (onze vorm van eco-toerisme, los van de klassieke toeristische circuits), evenals naar het Nationaal Park Chapada Diamantina, als naar Mangue Seco en Praia do Forte (Cocos-kust) tot aan de eilanden Morro de São Paulo en Boipeba (Palm-kust).

Stuur gerust een PB of mailtje voor meer info.

Tropische groet

Ixke

Ik vond Rio super, maar heb geen vergelijkingsmateriaal. De optocht is niet zo duur BTW, voor 70 reais heb je prima zitplaatsen. Voor 5 reais, staanplaatsen tussen de Brazilianen.

Verder zijn er tijdens de carnavalsperiode dagelijks bloco’s waar je gratis carnaval kunt vieren!

Oke dankjewel! maar waar koop je die tickets voor die optocht dan? toen ik gister ging kijken zag ik allemaal tickets voor minimaal 100 amerikaanse dollar haha…

Ja, ook graag gedaan hoor!

Officieel bij de Bradesco bank op de Rio Branco, volgens mij twee weken vantevoren en dan moet je een paar dagen ervoor terug om de officiele tickets te halen.

Die van R$5,- kun je op de dag zelf voor in de rij bij de Sambodromo gaan staan.

En in en om het Sambodromo worden heel veel kaartjes verkocht door handelaren op de dagen zelf. Bekijk wel eerst de prijzen op internet voordat je veel te veel betaald. http://liesa.globo.com/ bij ingressos, maar nu zie ik nog geen prijzen staan. Wij hadden een stoel (cadeira) in sector 6 of 13 voor iets van 40 euro en zaten 7 rijen van de stoet af.

Voor vragen over Rio kun je altijd een berichtje sturen!

Oh ja en als je flink wat geld betaald, mag je zelf ook in de parade meelopen. Daarvoor kun je contact opnemen met een sambaschool.

haha dankjewel voor je uitgebreide hulp;)
ik ben nog niet zo goed met forums en ik zit ook te quoten en vanalles maar natuurlijk waardeer ik het hoor:D
ik moest alleen ff snel zijn vanochtend dus sorry dat ik niet heb gereageerd.

Ha ha nou gelukkig maar, en veel plezier als het lukt om naar het carnaval in Rio te gaan, het is natuurlijk wel iets unieks. En de Brazilianen kunnen erg goed feesten.

En heb je dit gezien? Sophie Hilbrand die meedanst op de parade in Rio!
KLIK HIER

waar heb jij dit zitplaatsen dan gekocht? Via internet of daar ter plaatse? Iemand bekend met deze website http://www.rio-carnival.net/sambodromo/sambodromo.php ? Lijkt mij de officiele verkoop, maar dus best prijzige kaarten.

De carnavalsoptocht in Rio is zonder enige twijfel de grootste en mooiste, en tevens de meest extravagante. En ook de oudste (in traditie) bij mijn weten.

Je moet er van houden, natuurlijk. Wegens het competitie-element is het ook strikt georganiseerd, ik heb begrepen dat b.v. Savador met ¨gewone¨ straatoptochten (bloco´s) veel spontaner is, en waar je gewoon aan kan meedoen zonder opgelegde kleding enz. En dus ook stukken goedkoper.

De sambascholen hebben sterke banden met de wijk waar ze vandaan komen. Het is net als met voetbalclubs eigenlijk, je bent er fan van, of niet…

Het carnaval van Rio trekt veel mensen van elders. Alles zit vol, dus vergeet maar dat je goedkoop terecht kan, tenzij je erg lang van tevoren reserveert. Als ik het goed begrepen heb, geldt dat ook voor kaarten voor het sambodromo. Op de zwarte markt is het duur.

Ik denk niet dat Rio in deze tijd gevaarlijker is dan anders. Met veel mensen op straat, en een beetje sociale controle, verwacht ik eigenlijk het tegendeel.
Je moet alleen wel, zoals altijd eigenlijk, wat streetwiser zijn dan normaal in Nederland. Geen donkere en/of vrijwel lege straten inlopen bijvoorbeeld. Neem in dat geval een taxi.

Ik had graag mijn woonplaats Petropolis aanbevolen, als verblijfplaats. Het is maar 60 km van Rio, een uurtje met de bus, maar inderdaad moet je dan naar Rio voor het carnaval en dat lijkt me een onaantrekkelijk idee, terug midden in de nacht.

Ik heb de kaarten ter plekke gekocht. De website is zeker niet de officiele website, ze geven zelfs de verkeerde sectoren aan waar de zitplaatsen zouden zijn. Dit moet zijn sector 6 en 13, kijk op http://liesa.globo.com/

ik heb alle tips en adviezen gelezen en ook nog even gevraagd aan onze contactpersoon bij Kilroy en zij adviseerde mij toch wel om van te voren kaarten te kopen, zodat je zeker weet dat je er bij kunt zijn.

Nu zie ik op de website www.rio-carnival.net (volgens mij officiele verkoop) kaarten rond de 148 of 168 euro voor vak 12 of 13 in het sambodrome. iemand ervaring met deze website en met dit vak??

ik vind het een behoorlijk bedrag, maar aangzien ik ook prijzen zie van over de 1500 euro is het misschien nog acceptabel.

Of heeft iemand nog een supertip voor mij?

Groetjes Pascal

Sorry, reactie hierboven niet gelezen dat het niet de offiele website is. Iemand dan goede ervaringen met een website om kaarten te bestellen?

De officiele kaarten zijn nog niet te koop. Ik kan tegen die tijd een seintje geven? Ik had ze toen twee weken van tevoren gekocht. Maar echt de staanplaatsen kun je alleen op de dag zelf voor in de rij staan, dus het zal nooit gebeuren dat je niet naar binnen kan. Sommige hostels bieden ook een pakket van 5 dagen inclusief een kaartje voor de optocht aan, misschien ook een optie?

1 like

Een seintje geven zou heel fijn zijn, door al die website’s weet ik niet meer wat nou wel of niet betrouwbaar is. Die website waar ik het over had, staan de kaarten sinds dit weekend op. Heb je enig idee wanneer ze dan wel te koop zijn? En als ik bijvoorbeeld wel een kaartje koop op de website die ik noemde, betekent dit dan dat het een valse is? Of heb jij ook geen idee hoe dat ddan werkt?

via een hostel, is misschien ook een optie. ik zal vast rondneuzen… ik zou wel graag een tribune plaats willen, en ik vind het moeilijk om te gokken om vlak van te voren nog een kaartje te krijgen, maar misschien ben ik ook te voorzichtig hoor.

Bedankt voor je snelle reactie in ieder geval.