Ik heb besloten om in september alleen op reis te gaan voor nog onbekende tijd. Ik wil starten in Thailand en dan Laos, Cambodja doen en verder… misschien Vietnam, misschien Maleisië, wie weet zelfs ook Indonesië. Daarna door naar Australië om daar te reizen en te werken. Alles staat open. Dat is heel fijn en die vrijheid lijkt me heerlijk, maar levert ook wel wat onduidelijk/onzekerheden op.
Eigenlijk zou ik het liefst een enkeltje naar Thailand kopen. Volgens mij moet ik dan een visum aanvragen, maar dat vind ik geen probleem, dat is geloof ik rond de 30 euro dacht ik. Als ik dat niet doe, moet ik bewijzen dat ik voor 30 dagen het land weer uit ga. Ik zou dan ergens een ticket heen kunnen boeken (waarvan ik wel de datum zou kunnen veranderen en gewoon over land de grens over kan gaan binnen 30 dagen), maar omdat ik geen idee wat mijn plan is en hoe lang ik waar wil blijven en via welke weg ik naar Australië ga, is dat niet handig. Dus het liefst zou ik gewoon tegen de tijd dat ik naar Australië wil gaan, dan een ticket kopen. Maar weet niet of dat financieel gezien onhandig en dat de tickets dan echt gigantisch duur zijn? Natuurlijk ben ik ook dan flexibel en komt het niet op een dag, week of zelfs meerdere weken. En zijn er nog mensen die goede tips hebben over het vinden van goedkope tickets (voor mijn part via omwegen)?
Visa en dat soort dingen regel ik wel van te voren, ik zorg dat ik van ieder land op de hoogte ben van wat daarvoor geregeld moet worden.
Hebben jullie verder nog zaken waar ik op moet letten als ik op deze manier wil reizen? Wellicht dat ik, naarmate september dichter bij komt (en ik de zenuwen krijg haha), nog wat meer structuur in mijn reis ga aanbrengen, maar voor alsnog voelt dit het best.
visum(tourist-for 60 days) is free -tot 1/4/11-als actie om het toerisme hier in Thaild weer wat op te krikken.
Eigenlijk alles wat je vraagt staat al uitgekauwd in
-elke praktsiche reisgids
-of Landen forums-dan die landen. Vooral Thaild (ja, daar ben ik nu) wordt belaagd door steeds weer dezelfde vragen en steeds weer dezelfde antwoorden. Iedereen bedenkt vantevoren ook nl. hetzelfde.
-wel maak je je zorgen om de verkeerde dingen. Als je een visum niet tevoren regelt-dan kom je gewoon dat land of zelfs de plane erheen niet in. LEES eerst een heel precies wat Ozzieland (dat verre Australie) aan inreisregels stelt-dan is dat hier in deze buurt nog super-easy (=de omgeving, Laos, Camb=de geijkte schaapjes-bekpek-route). Vliegtickets worden niet astronomisch duur-er is hier AirAsia-kijk gewoon eens op hun site wat ze allemaal doen en heenvliegen-de tak XL naar OZzieland-en bekijk gewoon wat prijzen voor volg. week/maand/over 6 mnd. dan heb je een idee daarvan. via airasiaplus.com kan je een overzicht krijgen van wanneer het cheap-tsjiep is.
Als je rondreisd wat ik ook doe dan kun je niet alles tot in de puntjes regelen. Dit is onmogelijk dit komt omdat je nooit weet hoe dingen lopen. Het kan best zijn dat je het ergens ontzettend leuk vind en langer in een land wilt blijven.
Vanaf 1 april 2010 kun je trouwens weer een gratis visum krijgen voor Thailand. Dus dat spaart je dan 30 euro uit. Let wel op dit zou zomaar weer kunnen veranderen in Azie weet je het nooit.
Verder zul je later als je besluit naar een land te gaan uit te zoeken via internet wat de visa vereiste zijn.
Als je bv wil gaan werken in Australie en je dus een Working Holiday Visa wil gaan aanvragen en je komt het land in met een one way ticket zul je 3200 euro op je bank moeten hebben staan om te bewijzen dan je je eigen reis uit weer kunt bekostigen. Ze letten in Australie heel goed op mensen die alleen reizen en jong zijn vooral op het gebied van genoeg banksaldo. Als je dit geld niet heb zul je een vliegticket moeten hebben waaruit blijkt dat je uit reist.
Verder gewoon alles over je heen laten komen en steeds goed op letten of je een visum nodig hebt voor een land.
Ik reis trouwens al 2.5 jaar rond zonder een erg vaste planning. Behalve als ik een bewijs nodig heb het land uit dan heb ik vaak wel een vliegticket geregeld.
Sorry, een beetje laat, maar bedankt voor jullie reacties. Ik heb toch nog even gekeken naar wereldtickets, maar denk dat losse tickets boeken toch prettiger is voor mij. Lekker de vrijheid! Ik zal zeker letten op zaken als visa e.d.