Laat ik me eerst even voorstellen als nieuweling op dit forum:
Ik ben Nina, 22 jaar en ben gek op verre reizen. Ik ben in Australië geweest en zeer binnenkort ga ik 3 weken naar Thailand. Maar inmiddels ben ik al weer verder aan het kijken voor de volgende plek waar ik graag naar toe wil: Zuid Amerika. Vooral Peru, Chili en de Paaseilanden lijken mij mooi. Ik kan ivm met mijn werk niet langer dan 3 weken vrij krijgen.
Mijn vraag daarom, is dit te doen? Met bijvoorbeeld het openbaar vervoer? Zou ik dan veel binnenlandse vluchten moeten boeken? Is dat duur?
Welke plekken mag ik absoluut niet missen? Ik houd vooral van natuurlandschap.
Ik heb zelf eens rondgekeken op het internet en de mooiste plekken lijken mij:
Machu Picchu, Peru
Parque Nacional Manu, Peru
Woestijngebied in de buurt van Calama, Chili
Torres del Paine, Chili
Paaseiland
Het grensgebied tussen noord Chili en Bolivia lijkt mij ook erg mooi, kent iemand daar wat mooie plekjes? Daarnaast zou ik ook graag de zoutwoestijn in Bolivia willen bezoeken, maar ik betwijfel of dat lukt in een periode van drie weken? Ook weet ik niet of je makkelijk “even” de grens over kan steken tussen Chili en Bolivia?
Dusss… ik ben heel benieuwd wat jullie van mijn plannen vinden en of jullie mij tips en informatie kunnen geven!
Hay Nina,
Je kan beter een keuze van een gebied maken want de afstanden daar zijn enorm. Er zijn zoveel mooie dingen te zien in Zuid Amerika, dat het fijn is om een beetje tijd te nemen i.p.v. er doorheen te vliegen. De 2 highlights van Chili en Bolivia kan je goed combineren, je kan vanaf de San Pedro de Atacama woestijn zo met een 3 daagse tour over de zoutvlaktes naar Bolivia. Wel mag je maar 1x per jaar 3 maanden Bolivia in, die grens mag je niet vaker oversteken vanuit een ander land. Zelf vond ik de route van Salta (Argentinie) naar de Atamaca woestijn ook erg mooi. Dit kan je denk ik wel in 3 weken doen, als je meer dingen wilt zien wordt het wel krap aan, in Bolivia zou je nog naar Potosi en/of Sucre kunnen gaan (vliegen vanaf La Paz of Santa Cruz). Openbaar vervoer is wel riskant voor maar 3 weken, je moet rekening houden met blokkades (vooral Peru en wellicht Bolivia) of ja ik zou geen busritten van 15-20 uur doen, maar vliegen is ook weer prijzig. Vooral de paaseilanden (rond 400,-), volgens mij kan je daar beter een keer een stop maken als je een wereldticket hebt. Of je doet alleen Chili, met Santiago, Torres del paine, paaseilanden en Atacama woestijn, door de afstanden zal je dit dan toch allemaal vliegend moeten doen in 3 weken.
Torres del paine zou je ook kunnen combineren met de Perito moreno gletsjer en Ushuaia (Argentinie), van Buenos Aires kun je daar ook makkelijk heen vliegen (plaatsje bij gletser: el calafate).
Je moet je ook indenken dat de meeste dingen zoals Machu Pichu en Torres del paine een aantal dagen kost om te bezoeken, afhankelijk of je ook een trekking wilt doen. Maar goed net zoals Machu pichu hebben wij bijv. in 1 dagje gedaan, maar met reistijd en overnachtingen in dat dorp daar ben je toch weer 2 a 3 dagen kwijt.
Heel veel succes met plannen! en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel! Groetjes Antoinet