Waar kerst en oud&nieuw vieren?

Hoi,

De titel zegt het al. Waar kan ik in Peru het beste/leukste kerst en oud&nieuw vieren? De komende 4 tot 6 weken ben ik in Peru en nou dacht ik voor de feestdagen aan Arequipa of Cusco. Wie heeft ervaring? En tips.

Groeten,
Inge
www.tochgedaan.nl

Hoi Inge,

Kerst is echt een familiefeest in Peru. Als reiziger krijg je daarom waarschijnlijk niet zoveel mee van kerst, omdat alle peruanen dan met hun familie aan het eten zijn. Dat is vooral kerstavond zo. Op eerste kerstdag is alles eigenlijk alweer bijna normaal, kerstavond is hier veel belangrijker.
Nieuwjaar wordt daarentegen wel flink gevierd. Cusco is een hele leuke plek om dan te zijn. Je gaat simpelweg naar de plaza de armas en feest is gegarandeerd.

PS: let om 12 uur op nieuwjaarsnacht eens op op alle gebruiken die de peruanen dan hebben en vraag er eens naar (als je een beetje Spaans praat). De peruanen zijn heel bijgelovig en om 12 uur is HET moment om dat te zien.

GrDonny
Proyecto Peru: Spaans cursussen en vrijwilligerswerk in Cusco

1 like

Ik ben het eens met Donnie; Kerst zal waarschijnlijk een saaie dag worden als je geen vrienden hier hebt aangezien alles dicht is en men Kerst thuis viert in besloten kring. Peruanen zijn wel heel gastvrij en als je vrienden of kennissen hebt hier en ze horen dat je (nog) geen plannen hebt, zullen ze je zeker wel uitnodigen om met hun Kerst te komen vieren ondanks dat het inderdaad een echt familiefeest is. Dat iemand met kerst alleen is, vinden ze maar helemaal niks….

Nieuwjaar in Cusco is inderdaad erg leuk op de Plaza de Armas.

Lima is met Nieuwjaar redelijk saai / doods aangezien iedereen naar de stranden ten zuiden van Lima gaat, een normale dag in het jaar is er meer te doen dan nu juist met Nieuwjaar (waarschijnlijk een van de saaiste dagen om uit te gaan in Lima zelf na Kerstdag dan :)). Voor de feesten (disco’s / bars) ten zuiden van Lima moet je meestal van te voren al entreekaartjes kopen en de meesten mensen gaan in groep. Als je alleen reist, is Cusco absoluut leuker dan Lima.

Veel plezier,

CuscoPeru.NL
http://www.cuscoperu.nl/

1 like

Dankjulliewel! Met Oud&Nieuw ben ik dus in Cusco en de kerst vier ik op Skype, haha. Nee hoor, familie uit Nederland komt langs. Zijn er restaurants open op 25 december, zodat ik ook met mijn familie op eerste kerstdag of kerstavond kan eten :slight_smile:

Groetjes,
Inge
www.tochgedaan.nl