hoi,
Met kerst en nieuwjaar ben ik samen met een vriendin in Colombia. iemand ervaring hiermee? wordt kerst bv groots gevierd? is alles dan dicht en worden er dan geen tours gegeven? het zou zo maar kunnen dat we dan Le ciudad perdida in de planning hebben. of is dat niet mogelijk tijdens feestdagen?
en hoe wordt nieuwjaar gevierd? leuke tips?
Groeten, Marjolein
Kerst in Zuid Amerika is maar 1 dag en daar merk je als reiziger op zich niet zoveel van, behalve de vele lichtjes en versieringen in m.n. de steden. Het is echt een familie aangelegenheid. De meeste trips en tours zullen wel ‘om’ de Kerst (en ook nieuwjaar) heen gepland worden, misschien ook omdat de meeste reizigers dat zo plannen. Vrij veel winkels zijn 's ochtends gewoon open trouwens. Tussen Kerst en Oud en Nieuw heb je de Férias in Cali, soort jaarlijkse feestweek, op zich leuk om te bezoeken, maar ik zou m’n reisroute er ook weer niet voor omgooien (ik was daar toevallig op dat moment in 2011).
Oud en Nieuw is gewoon een (zuip)feessie net als in de rest van de wereld, al dan niet gemixt met een sausje van lokale gebruiken (in Ecuador poppen verbranden, in Peru geel ondergoed dragen).
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit waar je op dat moment bent, met leuke mensen om je heen kan het altijd en overal gezellig zijn. Er is ook in Colombia vast een ‘place to be’ voor oud en nieuw, waar je met tienduizenden bij elkaar staat, maar of dat nou altijd zo leuk is… Ik was vorig jaar in Cusco (Peru) en ik het was verschrikkelijk (ook omdat ik bestolen was). Het jaar daarvoor was ik in het vrij rustige Cuenca (Ecuador) en het was onverwachts een geweldige avond, gezellig en gemoedelijk met een mix van allerlei nationaliteiten.
Was dit jaar bij de overgang nog bij de familie van mijn vriendin in Medellin.
Kerst en nieuw is voor de Colombianen wat de zomervakantie voor ons is. Dat betekent sloten natilla, en massa’s buñuelo’s, aangevuld met Ron en Aguardiente.
Zowat iedereen heeft dan wel een paar dagen vrij, schoolvakantie ook. Mensen koken op straat Sancocho, en wat je echt overal ziet is vuurwerk. Elke avond worden er massa’s afgeschoten. Niet de grote vuurwerken zoals wij ze kennen met Nieuwjaar (al kan dat in Bogotá misschien anders zijn), maar wel de jongens van de wijk die zelf schieten.
Om dat te kunnen betalen zie je overal levensgrote poppen langs de weg. De jongens van de wijk houden wagens en bussen tegen, en gaan rond om geld, waarmee ze dan vuurwerk kopen. Volgens de traditie wordt dat vuurwerk in zo’n pop gestoken, die dan later wordt aangestoken. Er heerst een soort prestigeslag (toch tussen de wijken van Medellin) rond wie het meeste vuurwerk afsteekt, dus verwacht niet al te veel slaap.
Daarnaast zie je regelmatig nog vuurlantaarns, al zijn die vrij verboden wegens elk jaar wel een paar huizen in de fik. En overal lichtjes natuurlijk. Medellin ziet er 's nachts helemaal anders uit in die periode. Check bv ook de Alumbrados op de rivier. Heel erg kitsch, heel erg mooi, maar om er speciaal voor naar Medellin te reizen?
Kerstmis start al met El día de las Velitas, in het begin van december. Dan worden de kaarsjes aangestoken. De laatste week voor Kerstmis wordt er dan in familieverband elke avond gebeden en liedjes gezongen. Heel erg leuk als je bij een familie logeert, want die verwachten dat je voorzingt. The joy :biggrin: Supergrappig zijn ook hun ‘kerststallen’ onder de boom. Dat zijn heuse landschappen waarin écht alles geposteerd wordt, inclusief de dinospeeltjes van de jongste.
De dagen zelf: dat begint normaal steeds in familieverband, maar 's avonds gaan de jongeren meestal uit, net zoals bij ons. Als de familie over een finca beschikt, gaan ze vaak een weekje naar daar om de feestdagen door te brengen.
Geen idee of er tours naar Ciudad Perdida te vinden zijn op de jaarwisseling. Je zal sowieso wel feestjes hebben in Taganga (als je met andere backpackers wil vieren) of in Santa Marta. Ik zou zelf eerder eens gaan kijken of er niets te beleven valt in Parque Tayrona, lijkt me leuk. En als je het liever wat groter wil, zie dan dat je in Cartagena bent. Ik vermoed dat er daar wel vanalles te beleven valt.
bedankt voor jullie reacties. ik heb een mailtje gestuurd naar een van de organisaties die tours doet naar le ciudad perdida met de vraag of we rekening moeten houden met kerst en ze zeggen dat ze gewoon doorgaan tijdens kerstdagen.
we vliegen namelijk op 12 dec naar Bogota en gaan dan via San gil naar de Caribische kust waar we eerst de 5 daagse track naar ciudad perdida willen doen en daarna is het plan een paar dagen te relaxen in NP Tayrone aan het strand. Dus de track zal dan idd net voor of ook nog tijdens de kerst vallen.
mochten jullie nog leuke ideeen hebben hoor ik het graag!
In Bolivia werd kerstavond (24e) in de kerk uitgebreid gevierd met preken, gezangen, en ook hadden alle volwassenen heel schattig een soort kribbetjes met kindeke Jezus gemaakt (barbiepoppen of andere poppen in schoenendoosjes enzo) en die gingen ze heel voorzichtig en serieus bij het altaar leggen. Ik vond het wel bijzonder om dat mee te maken.
Ik heb geen idee of kerstavond in Colombia ook zo gevierd wordt in de kerken, maar zal toch wel? Is ook hartstikke katholiek. Ik zag in januari/februari dit jaar in Colombia zelfs op de gekste doordeweekse dagen overdag allerlei kerkdiensten en drukte in de kerken.
En zelfs in Nederland wordt kerstavond nog uitgebreid gevierd in kerken.