Waar in Japan zou je het liefst willen wonen?

Ik zal vast niet de enige zijn bij wie tijdens een vakantie weleens het gevoel is opgekomen dat ik mezelf ergens best zou zien wonen. Vaak niet eens zozeer vanwege de bezienswaardigheden van een plaats, maar meer door de algehele sfeer.

Bovenstaand dan ook een rijtje met wat grotere en bekendere steden van Japan, maar laat je hierdoor uiteraard niet beperken. Stel dat je naar Japan emigreren, waar zou je dan het liefst willen wonen? En waarom?

Ik ben de eerste die een stem heeft uitgebracht zie ik. :vrede:

Ik vind Kyoto een hele prettige stad om te verblijven en zou er wel willen wonen.
Er hangt een bepaalde sfeer die moeilijk te omschrijven is.
De stad is redelijk vlak en weinig hoogbouw zodat het uitzicht vanaf bepaalde plekken ruimtelijk is.
Ik zou me er niet opgesloten vinden mede door de afwezigheid van veel hoogbouw.
De vele toeristen, die ze overigens een beetje zat zijn daar, zouden me misschien nog kunnen tegenhouden om er te wonen.
Mooi centraal gelegen, je bent zo in de andere grote steden.

Hoewel ik me daar heel aardig in kan vinden heb ik zelf voor twee andere steden gekozen:

Om met de runner-up te beginnen: Tokyo. Een voor de hand liggende keuze wellicht, want het is en blijft toch het absolute middelpunt van Japan. Een stad die eindeloos kan fascineren, waar verveling onmogelijk lijkt. Die wellicht wat tekort schiet op historisch vlak, maar daarvoor heeft de omgeving genoeg te bieden. En uit praktisch oogpunt: zowel het lokale openbaar vervoer als de vliegverbindingen zowel binnenlands als naar de rest van de wereld zijn nergens in Japan beter. Ik ben ook niet bang dat de drukte en massaliteit me tegen zouden gaan staan, Tokyo heeft volop gelegenheid dat eventjes te ontvluchten. Eigenlijk heeft de stad maar één groot nadeel: het klimaat. Gedurende de zomermaanden zal ik het toch serieus moeilijk hebben, tot het punt dat het mijn functioneren echt in de weg zou staan.

Mijn eerste voorkeur zou mede daarom toch naar een andere stad uitgaan: Sapporo. Hoewel ik uit ervaring weet dat het daar 's zomers ook echt snikheet kan worden is dat in vergelijking met Tokyo altijd nog een stukje minder extreem en sowieso kortstondiger. Daar staat uiteraard wel de winterkou tegenover, maar daar heb ik aanzienlijk minder problemen mee. Dat is echter niet de enige reden dat ik die stad wel zie zitten. Hoewel Sapporo over relatief weinig echte bezienswaardigheden beschikt en sowieso een vrij korte historie kent heeft de stad wel een heel aangename sfeer. Het komt weliswaar over als een echte metropool (en met zo’n 2 miljoen inwoners is het dat uiteraard ook), maar toch voelt het eerder relaxed dan hectisch. En uiteraard is de natuur van Hokkaido nooit ver weg. Daarbij komt dat Hokkaido een culinair paradijs is, iets wat in Sapporo meer dan waar ook tot uiting komt. Alleen al in Susukino zitten genoeg eetgelegenheden om nooit twee keer bij dezelfde tent te hoeven eten. Nadeel is uiteraard wel de wat minder centrale ligging, maar dankzij de goede vliegverbindingen vanaf New Chitose Airport zie ik dat niet als onoverkomelijk.

Bij de steden ten westen van Tokyo zal het klimaat alleen maar een groter probleem vormen, en hoewel ik steden als Hakodate, Aomori of Morioka op zichzelf best zou zien zitten zou ik daar de relatief lastige bereikbaarheid toch een bezwaar vinden.

Uiteraard zal de keuze als ik die zou moeten maken toch moeilijk zijn.
Als ik dan denk aan de rondreis die we op Shikoku hebben gemaakt is daar ook wel een plek waar ik zou willen wonen.
Het is maar net wat je wilt; het gemak van een grote stad waar altijd wat te beleven is of wat minder drukte en meer natuur.
Een stad als Kochi is kleinschaliger maar biedt toch hetgeen wat ik zou wensen.
Takamatsu zou dan nog weer een betere keus zijn als ik moest kiezen; je bent dan ook zo weer op het “vaste land van Japan”

De hitte ontlopen in Japan is vrijwel onmogelijk in de zomer; Hokkaido is dan inderdaad nog de beste plek.
Zo heeft ieder deel van Japan toch zijn voor- en nadelen.
Dus een uiteindelijke keuze, als ik die zou moeten maken, is moeilijk! :hihi:

Heel lastig! Plaatsen waar ik me op m’n gemak voelde: Kyoto,Yokohama,Hirosaki,Kanazawa,Hakodate,Fukuoka.
Maar als ik zou gaan emigreren dan zou ik gaan voor… Ik kan nog niet kiezen en zou er eerst eens rustig over na moeten denken.
En daar komt nog bij dat je samen moet gaan kiezen,maar dat even ter zijde.

Matsuyama, Takamatsu en Nagasaki hebben voor mij een speciaal plekje. Ik zie mezelf daar best ooit wonen! Kyushu en Shikoku hebben sowieso wat mij betreft een heerlijk sfeertje.

Osaka! Waarom? Dat ligt gewoon lekker centraal en je bent dus redelijk snel in Kyoto en Kobe. Maar misschien is een stad in het noorden van het land ook wel leuk. Daar ben ik nog niet geweest en is dus wel een goede plek om dat deel van Japan te ontdekken :slight_smile:

Het is even geleden dat iemand hier iets heeft gepost, maar ik vind Tokyo echt zo geweldig.
Goed openbaar vervoer.
Mooie parken
Veel eetgelegenheden.
De rust die er heerst.

Dus voor mij Tokyo :hippie:

In het verlengde hiervan een stukje artikel waarom Japan aantrekkingskracht heeft op 20’ers en 30’ers (zoals ik). Heb zelf drie keer door Japan gereisd en denk dat het land tien keer leuker is om als toerist te bezoeken dan er serieus te integreren. De rigide regeltjes met bijbehorende sociale druk zijn vermoedelijk voor mij veel te benauwd. Zou denk voor Osaka kiezen, waar ik het gevoel heb met een net iets rommeligere omgeving heb te maken dan in de andere grote steden van Japan.

Na mijn eerste bezoek afgelopen juni weet ik zeker dat ik de grote steden te druk vind. Mijn keuze zou dus Hakone zijn.

Ik nomineer ook een andere stad: Matsue (en op de 2e plaats Kochi)
Stukken kleinschaliger dan de bekendere grote steden, maar de mensen zijn heerlijk relaxed. In beide plekken vonden we de mensen spontaan (spontaner dan in andere delen van het land).

Maar voor mij geldt: ik kom graag in Japan op vakantie, maar om er te blijven wonen… dat trekt niet echt.