Waar de eerste nacht...

Hallo allemaal,

De reis is geboekt. 17 januari gaan we met z’n tweeen naar Cuba. We vliegen op Holguin met Arke en hebben alleen een vlucht geboekt.

Het plan is om op het vliegveld een auto te huren en dan naar het hotel te rijden waar we 2 nachten willen verblijven. Daarna naar santiago en misschien een binnenlandse vlucht naar Havana.

Nu mijn vraag: Ik vind het erg moeilijk om een begin hotel te vinden. In Holguin zijn niet echt veel hotels en de hotels die er zijn zijn niet echt goed aangeschreven. We willen als eerst even tot rust komen dus het mag best wel een wat duurder hotel zijn. Of is het ook goed te doen een hotel te vinden dichter bij de zee?

Zijn er mensen met tips?

Wij horen graag van jullie.

Groetjes A.

Het barst van de hotels die niet goed zijn aangeschreven, meestal komt dat door het eten :hihi: of door mensen die klagen dat er geen verbinding is naar de stad terwijl er een bushalte voor de deur is (echt waar, veel gezien) maar goed, een bed en airco hebben ze bijna allemaal. Voor vertier moet je buiten het hotel zijn, en dat geldt voor elk hotel in Cuba.

Je zou Holguin kunnen verlaten, wat eigenlijk geen gek idee is en naar Guardalavaca rijden, persoonlijk ben ik er geen liefhebber van, maar de hotels zijn er beter. Het is wel juist verder weg van Santiago, maar je zou een tocht langs de kust richting Baracoa kunnen maken.

Als je Santiago de Cuba hebt gezien vraag ik me wel af of het zin heeft om naar Havana te gaan. Havana is natuurlijk een hele andere stad, waar je je een paar dagen kunt vermaken, maar het is maar de vraag of het stadsleven je trekt in Cuba terwijl je over een heleboel mooie plaatsen heen vliegt.

Wat je kunt doen, is vanuit Santiago de bus pakken naar Camaguey, het is een behoorlijke tocht, maar vanuit daar kun je aangenamere tochten maken. Camaguey is de moeite waard voor enkele dagen en je verbindt makkelijker met plaatsen zoals santa spiritus, santa clara en Trinidad (ook een wel een behoorlijke tocht).

Hoe lang zijn jullie van plan te blijven, en vanaf welk vliegveld vliegen jullie weer terug?

He Rumba,

Bedankt voor je snelle antwoord. We komen aan in Holguin en vertrekken er ook weer (14 dagen).

Is het makkelijk om daar alles te regelen, of kunnen we beter dat al in nederland doen. Wij zijn een tijdje geleden in Thailand geweest en daar hadden we alleen een hotel voor twee dagen gereserveerd en verder alles dar geregeld.

Omdat dit een land is waar ik helemaal niks van weet wil ik toch wel wat zekerheid (zeker omdat wij alle twee geen spaans spreken).

Het plan is om hier dan een hotel te reserveren (misschien dan in Guardalavaca) voor twee nachten en bij aankomst op het vliegveld een auto te huren (we komen om 18:00 uur aan). Dan willen we als eerst het oosten bekijken en daarna doortrekken naar het westen (mijn vriendin is helemaal gek van dans, dat is ook de reden dat we er naar toe gaan). Havana is dan toch wel een stad waar we naar toe moeten gaan (misschien niet noodzakelijk voor de dan, maar om er rond te lopen).

We zouden met de auto alles kunnen doen. Oosten daarna met de auto alle plaatsen aan doen onder weg naar Havana. Laatste dagen in Havana. Auto daar inleveren. Nog 1 nacht in Holguin en daarna weer terug.

André

Iets in Thailand regelen gaat een beetje makkelijker dan in Cuba, de voorwaarden van de autohuur krijg je vrijwel zeker in het spaans gepresenteerd, en zo kan het best zijn dat er verteld wordt dat er geen auto’s beschikbaar zijn terwijl er een heel wagenpark klaar staat. Meestal komt het wel goed, maar het is Cuba, niets is zeker, Delta Loyd zou er een mooie reclame van kunnen maken.

Twee weken om het oosten en westen te zien is erg kort, Cuba is een zeer langwerpig land, je praat praktisch over de afstand van Amsterdam tot Madrid alles daar tussenin bekijken is zo makkelijk nog niet. De wegen in Cuba zijn misschien nog niet zo slecht, maar er zijn weinig grote verbindingswegen die de route bespoedigen. Er zijn wel voldoende binnenlandse vluchten, ook de kleinere vliegvelden kunnen je een uitkomst bieden, zij hebben alleen maar binnenlandse vluchten, terwijl Havana, Holguin, Santiago en Varadero ook internationaal vliegen.

Normaal gesproken zijn 2 a 3 nachten voor een locatie toch wel minimaal, een kleine plaats zou je met 1 nachtje kunnen doen. De eerste keer in Havana zou ik toch zeker 3 nachten pakken. Tel daar 2 nachten Guardalavaca bij op dan zijn er nog maar 9 nachten over van de totale reis.

Helemaal geen auto hebben in Cuba is trouwens geen ramp, het alternatief is gebruik maken van Viazul; http://www.viazul.com/ruta/26/Varadero-Santiago%20de%20Cuba de beste bussen die ik tot nu toe in latijns amerika heb gezien.

Voor wat betreft de dansen, in Cuba heb je interessante clubs voor de dans. In Havana zitten er rond de Malicon meer dan genoeg om weken te kunnen blijven dansen, ook in Santiago de Cuba kun je op verschillende plaatsen terecht, hoewel de keus aanzienlijk kleiner is maar Santiago heeft wel een uitbundig carnaval (helaas in een andere tijd, volgens mij eind juli) camaguey kent verschillende pleinen en clubs waar gedanst wordt (de 3 grootste steden) kleinere plaatsen zoals Trinidad hebben een gezellig plein met dagelijkse live muziek, er is ook een discotheek in een grot te vinden. De locals maken het feest aan het strand. Het is de moeite waard om een alternatief pad te vinden om het toerisme een beetje te mijden, meestal is op de muziek af gaan het beste idee.

Er is altijd wel ergens een casa de fiesta of een casa de la trova te vinden waar je terecht kunt, cubanen zijn ook prima in het aanbevelen van andere gezellige plaatsen dus dat komt heus goed.

He Rumba (of iemand anders) misschien kan iemand mij helpen.

Ik probeer nu als eerst een paar dingen te regelen. De bedoeling is om bij aankomst een makkelijk hotel te vinden in Holguin. Daar slapen we dan twee nachten en gaan dan met een binnenlandse vlucht naar Havana. Daar blijven we vier nachten en gaan dan weer met een binnenlandse vlucht terug naar Holguin. Daar huren we dan een auto en reizen dan die omgeving door.

Het “probleem is niet de hotels. Die kunnen we hier gewoon reserveren. Alleen het reserveren van een binnenlandse vlucht is bijna onmogelijk. Gewone reisbureau’s doen dat niet en ik heb wel iets gevonden van het Cuba Travel Network, maar dat vertrouw ik niet.”

Ook een auto huren zou daar bij kunnen. Is het verstandig om daar gewoon heen te gaan en op het vliegveld een ticket te halen? En een auto ook? Of weet iemand een reisbureau of site die dat wel doet.

Graag jullie reacties.

Alvast bedankt André

Cuba Travel Network is toch de gebruikte boekingsmodule, als alternatief is wellicht Solways te gebruiken, maar is omslachtiger. Cubana de Aviacion en Aerocaribbean, die de meeste vluchten uitvoeren zullen ook wel boekingen aanbieden, maar dat gaat dan of op het vliegveld of (beperkt) via telefoon.

Waar ik geen ervaring mee heb maar wel betrouwbaar lijkt is http://vuelos.idealo.es