mn vriend en ik vertrekken volgende week voor twee maand naar Cuba. Ons plan is om twee weken rond te trekken, en de andere weken in Santa Clara door te brengen voor een project aan de universiteit.
We landen in Varadero, en gaan eerst ons bagage naar onze (vastgelegde) casa in Santa Clara brengen alvoor we er op uit trekken.
Mijn vraag is nu, je leest overal dat het verplicht is om een hotel te boeken, maar die in Varadero zijn zo duur… Zijn er geen hotels in de buurt van varadero?
We kunnen ook de eerste nacht doorbrengen in Santa clara in een hotel (denk ik?), maar je moet de bus een dag op voorhand boeken, dus dat kunnen we dan niet doen, wellicht?
Ten eerste natuurlijk welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer. Ik hoop dat je het hier naar je zin zult hebben en een antwoord op je vragen zal krijgen. Sorry dat ik zo laat reageer, ik hoop dat ik nog op tijd ben voor je vakantie.
Wat betreft een hotel voor de eerste nacht. Het is niet werkelijk verplicht, maar de Cubaanse regering houdt controle over waar een toerist verblijft. Hoewel casa particulares geaccepteerd zijn en zeker ook legaal zijn, is het nog steeds niet echt verstandig te vermelden bij aankomst.
Ik slaap nooit in een hotel op Cuba, altijd in een casa. de laatste keren heb ik zelfs ook geen nepvoucher meegenomen van een hotel. Mij is het ook nooit gevraagd waar ik verblijf. Maar mochten ze ooit iets vragen, zorg ik altijd dat ik een bestaande hotelnaam in mijn hoofd heb, die ik kan vermelden.
Dus nee, de eerste nacht in een horel is echt niet verplicht, maar het is handig een hotelnaam te weten die je kan opnoemen, mocht je gevraagd worden waar je verblijft…
Ik wens jullie een hele goede reis! Geniet ervan, Cuba is een heel speciaal land. Ik hoop dat jullie het zo ervaren als ik altijd doe: mooi, bijzonder en uniek. Laat naderhand eens weten hoe het geweest is!
Hallo ik ben Thomas uit Vlaanderen en zou graag voor vijf weken naar Cuba op reis gaan en proberen zoveel mogelijk te weten te komen over het land. Binnenkort zou ik graag er iets opstarten zoals een eigen danscafe ergens in Cuba. Graag had ik enige nuttige informatie gekregen omtrent documenten en veiligheid, ik vertrek halverwege juli tot halverwege augustus. Maar ik sta eveneens op wereldwijzer voor een reisgenoot/e te vinden die mee wilt met mij, want alleen is maar alleen.
Groetjes vanuit Vlaanderen
Thomas
Het is voor buitenlanders niet toegestaan ‘iets’ op cuba te beginnen.
De buitenlandse bedrijven die er zitten zijn vaak joint-ventures met de cubaanse overheid
Cuba is het veiligste land om te reizen, maar je moet beseffen dat je altijd als rijke toerist beschouwd zal worden. Over het algemeen zijn er vrijwel geen problemen, zeker daar het toerisme zeer beschermd is, maar met belangrijke feesten bijvoorbeeld is het niet aan te raden om met veel merkkleding en dure sieraden over straat te gaan.
Wat Cubaplaza zegt is zeker waar. Buitenlanders mogen geen eigen bezit hebben op Cuba, wil je iets beginnen zal dat altijd op naam moeten van een Cubaan/Cubaanse. Verder schrijf je dat je 5 weken wilt gaan. Dat kan niet op een toeristenvisa, want die zijn maar voor 1 maand geldig. Cuba is een prachtig land, maar geen gemakkelijk land om voor langer te blijven.
Ga er eerst eens heen op vakantie, kijk alles goed aan en zie dan verder.
Offtopic @ kolbike: Hahahaha, sweet Igor! Vind het ook leuk jouw naam hier weer zo veelvuldig te zien. Heb je gemist op het forum!
Ik zie trouwens dat mijn antwoord hier niet geheel correct is… Hoewel het toeristen visa inderdaad een maand geldig is, kan het ter plaatse wel nog één keer verlengt worden met max. een maand (als ik me niet vergis), dus 5 weken moet dan geen probleem zijn.
Ik ben twee jaar geleden naar cuba gegaan…en had alleen de naam van mijn casa op papier staan… De douane deed toen best moeilijk… na een hoop acteerwerk van de douanier en veel slijmwerk van mijn kant mocht ik er wel door.
Ik denk niet dat het veel uitmaakt of je meteen een casa boekt of eerst een hotel en later een casa ( casa’s zijn legaal, dus naar mijn weten heeft de regering er niets tegen, ze betalen alleen een absurt hoge belasting van 100 dollar per maand).
Dus wat mij betreft boek je wel meteen een casa, maar heb wel een adres…daar voorkom je problemen mee.
hotels zijn veeeeeeeeeel duurder…en minder leuk.
casa’;s moeten niet duurder zijn dan 20, anders is het veel te duur. Rond 10 moet zeker lukken.
Groeten van joost
( en geniet ervan…want het is een fantastisch eiland, en bezoek zeker vinales en baracoa!!!