Een vraag die velen zich zullen afvragen die met het idee in hun hoofd zitten om naar Spanje(of waar dan ook) te vertrekken…
Zo ook ik…
Ik (22) zit eraan te denken om voor langere tijd (zeker meerdere jaren) naar Spanje (canarische eilanden of zuid spanje) te vertrekken.
Ik heb in 2011 5 maanden nabij Madrid als au pair (incl. taallessen) gewerkt, dus van de taal weet ik nog wel redelijk wat (je pikt het sowieso daar wel weer op)
Heb een diploma MBO toerisme, dus het liefst zou ik wel in een hotel willen werken.
Wat raden jullie aan, gewoon solliciteren via de mail? of hoe/wat/waar/wanneer waar moet je allemaal aan denken (appartement/kamer, verzekeringen, bankzaken etc)
Ik zit hier eigenlijk met hetzelfde. Ik ben klaar met mijn opleiding en ik heb al eens in Spanje gewoond om de taal te leren. Ik ben nu weer in Nederland (inmiddels al meer dan een jaar).
Solliciteren vanuit Nederland lijkt me lastig. Stel dat je wordt uitgenodigd voor een gesprek? Ik ben eens van Den Haag naar Dronten gegaan voor een sollicitatiegesprek en de treinreis kreeg ik daarbij nog keurig vergoed (hoefde van mij niet, maar ze wilden het per sé vergoeden). Je gaat niet even op en neer naar Tenerife voor een sollicitatiegesprek. Ik denk dat je alleen kans maakt als je een tijdje in Spanje bent (desnoods een maandje, op veel plekken kun je al kamers huren voor 200 euro per maand) of als je bij een Nederlands bedrijf gaat werken dat in Spanje gevestigd is. In dat geval kun je bij het bedrijf solliciteren en wellicht in Nederland op gesprek komen om, als je wordt aangenomen, daarna naar Spanje te verhuizen.
Daarnaast is de jeugdwerkloosheid inmiddels opgelopen tot een historische 55%. Hoe kijk je daar tegenaan? Je wilt in principe een arbeidsmarkt op die helemaal verrot is. Ik hoop van harte dat het je lukt. Spanje blijft een fantastisch land. En ik wil het zeker niet ontmoedigen. Sterker nog, ik heb dezelfde ambities als jij, maar het is lastiger dan ooit.
seizoens werk ben ik niet naar op zoek, zoals ik al zei, voor meerdere jaren (heb tevens al stages gelopen op campings, beviel me niet helaas.)
Joho nog niet geprobeerd, maar moet zeggen dat ik de site echt ontzettend vaag vind. Kom er niet echt wijs uit.
Voetballer: Wist niet dat je werkloosheid daar ook zo hoog lag. jammer! Waarschijnelijk word het zo nog moeilijker. Ik ga in ieder geval op zoek! Misschien wel bij een nederlands bedrijf als standplaatshost, zodat ik al connecties kan leggen daar.