Raad nodig! Moet ik het doen of niet?

hola,

Ik ben van plan in spanje te gaan wonen en werken. Nu heb ik een baan gevonden op de site in malaga, en heb gesolliciteerd aan de hand van mijn cv en foto en blijkt dat ik een geschikte kandidaat ben, en kon mijn spullen inpakken en komen.en dat ging me te snel. Dus ik heb voorgesteld om eerst alles op een rijtje te zetten en dan zou ik eind oktober komen.
Maar nu ben ik bang dat als ik hier alles opgezegd heb en bereid ben om naar spanje te gaan,ik heb wel twijfel, want ikheb geen contract gehad, geen sollicitatiegesprek en over mijn loon was het ook zo vaag, er werd alleen gezegd dat alles word geregeld. wat moet ik doen om toch zekerheid te hebben??

xx—

Hallo,

Als je het graag wilt, dan zeker doen!

Houd altijd in je achterhoofd dat wanneer het niet bevalt je binnen enkele uren vliegen weer in nederland bent.

Hoi chica_sabrina,

Welkom op het Spanje forum van Wereldwijzer.nl.

Jij bent de enige die de uiteindelijke beslissing kan nemen, maar persoonlijk geloof ik niet dat je zo’n kans een tweede keer krijgt. In het ergste geval flopt het, maar dan kom je gewoon weer terug, zoek je nieuw werk en ben je een hele gave ervaring rijker.

Mijn mening: doe het! Iets wat zo op je pad komt, kan haast niet misgaan! :wink:

Liefs,
Carolina

hey meid,
Als ik jou was zou ik het gewoon doen gewoon voor gaan, bevalt het niet, dan vind je zo weer een andere baan of je gaat terug naar Nederland zo ver is het niet.
Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde gehad als jij, ik had dan wel een sollicitatie in Nederland gehad, maar had ook geen contract eigenlijk helemaal geen zekerheid, maar ben gewoon gegaan en alles is goed gegaan ik woon nu 3 maanden in de costa del sol vlakbij Malaga.
Als je meer wilt weten kun je me ook mailen [EMAIL=“beijaflor80@hotmail.com”]beijaflor80@hotmail.com
veel succes
groetjes

Nou ik vind het nogal wat om zo alles (heb je hier n baan? woning? etc.) op te geven voor n baan waarbij je nog nooit n sollicitatiegesprek hebt gehad, ze hebben je aangenomen op basis van n foto en cv? doen vaag over het salaris? de rest is ‘geen probleem’?
Kun je niet een paar dagen die kant op om eens een gesprek te voeren? Als je alles opgegeven hebt kun je niet zo gemakkelijk terug, ja natuurlijk gaan er vluchten genoeg maar dan heb je en n teleurstellende ervaring achter de rug en moet je in NL weer opnieuw beginnen met misschien de angst dat je het een volgende keer niet meer durft.
Bereid je vertrek goed voor. Ga eens kennismaken met de mensen waar je gaat werken, praat met collegas en informeer voor n woning. Woningen in Malaga zijn duur dus bij ‘geen probleem’ moet je er dan maar vanuit gaan dat je de woning ruim kunt betalen? Vaak is dat niet zo en belandt je ergens in n kamertje 3 hoog achter of in n vreselijke buurt.
Succes!!!

Beste Sabrina,

Ik denk dat je je gevoel moet volgen. Zegt jouw gevoel… niet doen. Doe het dan maar beter niet. Ik vind het nogal een risico om zo alles op te geven voor iets dat betrekkelijk “vaag” blijft". Persoonlijk zou ik de gok wagen, maar dat wel van een aantal dingen laten afhangen: hoe goed zijn je baankansen in Nederland mocht het misgaan? Kan je eventueel terug bij je oude werkgever? Kan ik het huis in Nederland voor de eerste periode niet aanhouden? Dure oplossing, maar geeft veel zekerheid en ben je eenmaal geïnstaleerd en bevalt het verkoop je de boel alsnog. Is er geen optie om eerst op gesprek te gaan? Houdt men het na aanvraag voor nadere toelichting nog altijd vaag? Wijgeren ze een contract op te stellen na enig aandringen? Check het bedrijf eens als dat mogelijk is… Staat het ingeschreven in het handelsregister (Kamer van Koophandel zegmaar), enz… Ik heb niets met Spanje dus ik weet niet precies hoe het daar geregeld is, maar probeer eens wat dingen uit te zoeken en je een goed beeld te vormen. Op basis daarvan kan je een beslissing nemen.

Groetjes en succes,
Wouter v. Kuijk

P.S.: Houdt ons op de hoogte, hè!

Hou er wel rekening mee dat de salarissen hier veel lager liggen dan in Holland en de huren zijn hier voor buitenlanders best hoog en je hebt geen huurbescherming zoals in Nederland.Verder is het een heerlijk land om te wonen.Succes.
Hanna

Bij een emigratie naar Spanje komt zoveel kijken, dat ik je idd zou adviseren om eens twee weekjes daarheen te gaan om face to face een gesprek te hebben met je nieuwe werkgever en alles ter plaatse uit te zoeken. Vraag eens goed na wat “het komt allemaal in orde” betekent.

Persoonlijk zou ik je willen adviseren om de stap wel te nemen, maar niet hals over kop. Als die werkgever je echt wil, dan kunnen die twee weekjes er ook nog wel bij. Ook hij heeft er baat bij om kennis te maken. Misschien heb je hier in Nederland nog wel wat vakantiedagen die je kan opnemen? Na die twee weken zal je echt wel een duidelijker gevoel hebben over deze beslissing.

Heee :slight_smile:
Ik vroeg me af wat je nou uiteindelijk heb gedaan…
Groetjes Maartje