Hallo!
Mijn vriend en ik willen in oktober graag drie weken rondreizen in sulawesi.
Door minbuza wordt t volgende gezegd
Gezien de veiligheidssituatiewordt reizigersgeadviseerd extra waakzaamheid te betrachten*in Centraal-Sulawesi,*met name in het gebied tussen het meer van Tentena en de stad Poso. Dit gebied werd enige jaren lang geteisterd door geweld en ook nu nog blijft de situatie gespannen.
Wie heeft hier ervaring mee?
Sulawesi moet ontzettend mooi zijn, dus hoor graag jullie reactie.
Bedankt!
selamat pagi!
Sinds 2007 is het er rustig en leiden de religieuze, ethniese en ekonomische spanningen niet meer tot bomaanslagen en brandstichtingen.
Vanaf 1996 bezoek ik regelmatig Sulawesi en vindt een negatief reisadvies
voor de streek daar overdreven en weet ook niet wat je aanmoet met “extra waakzaamheid”.
De oversteek over het meer naar Tentana is genieten, daarentegen snel weg uit Poso. Of richting Palau of de Togian eilanden vanaf Ampana.
Drie weken Sulawesi inkl. Togian is niet alteveel. Probeer dus niet je programma vol te laden. De busritten duren eindeloos en vertrekken met
vertraging of de dag zelf helemaal niet. Hati Hati.!
Sukses.
Ik heb het idee dat Minbuza weinig oog heeft voor het feit dat het in Midden-Sulawesi al weer jaren rustig is. Ben er in 2002 geweest, op het hoogtepunt van de onrust, maar ook toen was het redelijk veilig, temeer daar de ongeregeldheden tussen moslims en christen plaats hadden en nooit tegen toeristen waren gericht. Ben net terug uit het gebied en heb het te doen met de lokale bevolking die de toeristen maar niet ziet terugkeren en daardoor dus werk en inkomsten mist. Gewoon gaan, het is een van mijn favoriete gebieden in Indonesie, schitterende natuur, de mooiste riffen, vriendelijke mensen en dus door het nog altijd negatieve advies weinig toeristen, die zitten boven op elkaar in Bali.
Ook wij hebben absoluut geen problemen in Sulawesi en centraal Sulawesi ondervonden. Volgens de lokale mensen zijn de problemen maar van korte duur geweest, bepaalde relschoppers en al lang verleden tijd. Zoals Henk zegt, het is inderdaad heel treurig voor de bevolking dat hierdoor al het toerisme uit dit gebied is verdwenen.
Schitterend gebied van zuid Sulawesi naar centraal Sulawesi is mijn persoonlijke favoriet geworden. Maar met openbaar vervoer vond ik het erg moeizaam, lange reisdagen. Wat vooral jammer is, dat je onderweg allerlei mooie plekken overslaat. Ik was blij dat we het zelf met een privé chauffeur deden. Ook dan is het van Rantepao naar Poso meer een lange rit.