24 april 3 weken backpacken in Sulawesi

Hoi hoi, wie of wie heeft er reistips voor Sulawesi? We willen zeker naar Tana Toraja - Bunaken - Togian islands en/of Bunaken en Tangkoko. We hebben verder nog niets vast gelegd. Zijn de binnenlandse vluchten makkelijk en goedkoop te boeken? Hoe duur is ongeveer een privéchauffeur, is het ook makkelijk te bereizen met openbaar vervoer? Alvast super bedankt voor iedere tip! Groetjes Ellen

Hallo,
3 weken van zuid naar noord sulawesi heb je minimaal nodig. Binnenlandse vluchten zijn vaak onbetrouwbaar en je mist daardoor
enorm veel. Mijn route was : vliegen op Makassar ( 2 dg. ) met de bus naar Singkang (2 dg.) en het Tempe meer (!) Met de bus naar
Rantepao (5 dg.) Met de bus via Palope naar het Poso meer (2 dg.) Met de “boot” naar de andere kant en door naar Poso. Zo snel mogelijk
daar weg naar Ampana omdat er geen boot meer ging van Poso naar de Togian Islands. 1 nacht in Ampana omdat je de enige boot
s’morgens niet haalt. Dus boot van Ampana naar Wakai. Snel door met de longtail naar Kadidiri. He ,he ! Nog niet helemaal het Robinson Crusoe
gevoel ? Je ziet het piepkleine eilandje Taipi van af het strand Kadidiri liggen. Een zestal hutten. Echt the end of the world.
Je moet terug naar Wakai om de boot naar Gorontalo te nemen. (gaat 1 x per week?) Natuurlijk veel te veel passagiers. Neem geen hut. Bloedheet
en naast de machinekamer. De boot vertrekt aan het eind van de middag, begin avond en is de volgende morgen vroeg in Gorontalo.
(2 dg.) Met de bus naar Manado ( 2 dg. om een en ander te regelen) en snel weg naar Tangkoko. (relax) Vlucht van Gorontalo naar Jakarta.
Het was voor mij het echte Indonesie met prachtige landschappen en het Robinson Crusoe-ge
voel…wel een flink aantal jaren geleden. Zeker gaan, maar niet te veel willen. De infrastructuur is belabberd en neemt veel tijd.
Goede reis.
Hoop dat je er iets aan hebt. En laat je niet afschrikken door Wild west verhalenn

Hallo, Ben net terug uit Sulawesi, een heerlijk eiland waar het zeker niet toeristisch is ( in het binnenland 5 tegengekomen in deze tijd, hoogseizoen natuurlijk meer)
Je kunt met de bus, gaat goed van en naar de grote steden.
Het kost je echter veel tijd, de wegen zijn slecht.
Het zuiden is nog prima, maar hoe noordelijker je komt hoe groter de afstanden en hoe slechter de wegen.
Ik heb ea met prive chauffeur gedaan vanwege de tijd.
Makassar 2/3 dagen, leuk is een fietstocht te maken richting Goa. Ook de oude haven is de moeite waard met de prachtige boten en bedrijvigheid.
Het Maros gebied is prachtig om met een bootje door te varen (liefst door een plaatselijke roeier, dan hoor je de stilte :wink: )
Daarna ben ik naar Malino gegaan voor een trekking, mooi gebied.
Via Sengkang naar Rantepao, hier kun je verschillende dingen doen.
De prachtige dorpen bezoeken, vragen waar er een ceremonie is, dit is echt zo apart om mee te maken, laat je wel het een en ander uitleggen zodat je
de in onze ogen wrede manier “begrijpt”.
Je kunt van Rantepao uit een trekking maken van 2 dagen (of 3) door dorpjes en je slaapt dan in een prachtige homestay, primitief maar heel goed te doen.
De natuur is prachtig en onderweg vriendelijke mensen die het geweldig vinden dat je er rond wandelt.
Er zijn verschillende traditionele begraafplaatsen, waaronder de kindboom, heel indrukwekkend.
Daarna ben ik via Pendolo (overnachting daar want over de afstand doe je nogal lang) met de boot naar Tentena, daar 3 nachten gebleven en scooter gehuurd
om de mooie watervallen te bekijken, naar het strand te gaan.
Van daaruit kun jeeen excursie maken naar de Bada Vallei (park Lore Lindu) er is maar 1 weg die er naar toe gaat, dus afhankelijk hoe die is doe je er 4 uur over
om er te komen.
Daar is een prachtige natuur, vogels en begroeiing.
De aantrekkingskracht zijn natuurlijk de megalieten.
Terug via Tentena en door naar Ampana, daar kun je met de boot 's morgens om 10uur naar de Togian Island.
Ik was op Bomba, je kunt er snorkelen en duiken.
Er is niet altijd elektriciteit .
je kunt daar een paar dagen doorbrengen als je van rust houdt.
Ik ben via Poso terug gegaan met een binnenlandse vlucht naar Makassar.
Had de 3 weken nodig omdat ik niet van hot naar her wilde vliegen zonder genoten te hebben van het prachtige eiland.
Mocht je echt noordelijker willen dan raden ze aan om dat idd met een binnenlandse vlucht te doen (ong 70 euro) de weg ernaar toe is lang en niet zo
interessant.
Ik heb genoten van Sulawesi, je moet geen luxe willen en er ontbreekt nogal een iets op een hotelkamer.
Maar zulke aardige behulpzame mensen.
Ik heb het een en ander daar geregeld en de trekking in Rantepao van hier uit omdat ik dat zeker wilde.
Maar kan ook daar.
heel veel plezier.

Hoi
Wij gaan van de zomer naar Sulawesi en nu las ik dat jij deels de zelfde route doet dus heb wat vragen:) Ben je van Makassar naar Maros naar Sengkang met de bus gegaan ? Of taxi? Hoelang duurde dit en evt wat kosten dat ?
Ben je ook van Sengkang naar Rantepao gegaan met de bus ? Of taxi? En hoelang duurde dit en evt wat kosten dit ?
Hoop dat je me kan helpen
Groetjes Daan

Hallo Daan,
Ik ga in Februari 3,5 week naar Sulawesi. Wil hebben bedacht om dicht bij het vliegveld in Makassar te slapen, waar weten we nog niet, en Dan dagtocht Bantimurung en de volgende dag bus naar Rantepao. Ter plekke gids regelen om daar een paar dagen Ronda te trekken. Vervolgens bus naar Tentena. Daar jungle trekking in Lore Lind NP maken van paar dagen. Vandaar naar Ampana met de boot naar Togian. 2 daagjes snorkelen en de nachtboot naar Gorontalo. Daar jungle trekking, heb Ik al geregeld. Vandaag Tomohon en Bogani NP. Vliegen Dan vanaf Manado naar Jakarta-Amsterdam.
Ik zag dat jij in 2016 bent geweest dus Ik hoop dat jij tips hebt voor ons.
Ik hoor heel graag van je.
Groetjes Elles.
familie.meester@hotmail.nl