Sulawesi

Wie heeft er ervaring met public transport over Sulawesi van zuid naar noord.
Ik ben alleen en vrouw. Wil graag veel zien onderweg.
Op 8 augustus ben ik klaar met werken op Bali en wil graag naar Pulau Bunaken om te gaan duiken, maar eerst nog 2 weken trekken door Sulawesi, liefst low budget.

Beste Marianne,

Ik kan je helaas niet helpen, want heb precies dezelfde vraag. Heb ook twee weken de tijd in Sulawesi en vraag me af of het mogelijk is, en aan te raden, om dan van Zuid naar Noord te reizen. Voorbij Rantepao, staat er in de reisgidsen die ik heb namelijk niets bijzonders meer. Behalve de Togean isles, en dan natuurlijk duiken in Noord-Sulawesi.

Ik vraag me af of het mogelijk is om in twee weken vanaf Makassar, naar Rantepao, naar de Togean Isles, naar Manado (voor duiken) te reizen. Het lijkt mij misschien ook wel wat ambitieus.

Anders blijf ik in Zuid-Sulawesi en zou ik graag willen weten of er daar ook ergens stranden te vinden zijn!

Alvast bedankt, en Marianne, als je ergens wat te weten komt houd ik me voorbehouden.

Merel

Hi! Ik ben op zoek naar info over Sulawesi, vooral transport en dingen die niet in de reisfolders staan. Heb je de reis gemaakt? En zo ja,… kan je er alsjeblieft wat over kwijt? Dank.

Ik heb in een auto met gods en chauffeur door Sulawesi gereisd. Doordat mijn moeder mee reisde, wat het iets minder primitief dan normaal :wink:

Bij deze een link naar mijn verslag: IkReis - Rondreis Sulawesi: een reis langs de hoogtepunten van het zuiden

1 like

Hallo reizigers!

Ik vertrek 3 febr naar sulawesi. Eerst 2 maanden vrijwilligerswerk bij het tasikoki wildlife centre bij manado en dan nog een maand rondtrekken en dan wil ik in het noorden blijven. Jullie posts zijn wat aan de oude kant, maar misschien zijn jullie inmiddels weer terug. Dan ben ik zeer benieuwd naar jullie ervaringen. Ik reis alleen en dat vind ik best spannend. Het liefst wil ik in hostels blijven zodat ik andere reizigers kan ontmoeten.

Ik hoop wat van jullie te horen!!

Hallo reizigers,

Ik vertrek begin februari naar Makassar en heb dezelfde vragen over het openbaar vervoer aldaar. Ik zie hier geen antwoorden, heeft iemand informatie hierover dan hoor ik het graag.

Tot horens.

Geachte ,
Einde Juni vertrek ik met mijn gezin (3 personen ) naar Sulawesi ,een deel van de andere eilanden hebben we reeds gedaan ,dus het is niet de eerste keer dat we die richting uitgaan maar Sulawesi in ons onbekend . Ik zit met de zelfde vragen als jullie ,ik veronderstel dat jullie ondertussen terug zijn van de reis .Zou iemand me enige info kunnen geven over verplaatsingen van Noord naar zuid of andersom en misschien ook nog andere tips en do’s ?
Wij reizen low budget .
Alvast bedankt ,Maxcorso

Bij deze nogmaals een links naar mijnreisverslag van Sulawesi.

Daarin schrijf ik:

… Daarom maar een rondreisje met gids geboekt, welke ook nog eens Nederlands spreekt. Geen slechte deal, zeker niet wanneer blijkt dat anderen die ter plekke alles regelen bijna net zo veel kwijt zijn per dag :slight_smile:

Ik vond Sulawesi dus tegenvallen qua goedkoop backpacken. Je kan niet met de bemo naar een dorp (of misschien wel, maar dan kan je niet dezelfde dag terug), dus je zit om wat te zien vast al gecharterd vervoer. Daar hangt een prijsje aan.

Tussen de steden rijden echter gewoon bussen. Dat is niet duur.

Jenny ,
Ik had naar je site gaan kijken ,nu vermoed ik dat onze plannen zullen wijzigen omdat >>>vliegen van Singapore op Sulawesi enorm duur is ,dus zullen we vliegen op Kuching ,Maleisie .Heb jij op dat deel van Maleisie en Kalimantan enige ervaring met vervoer en dergelijke ?
Misschien kunnen we op Kalimantan oversteken met een ferry naar Sulawesi ?
Ik bedoel alles kan en niets moet :wink:
Want op dit forum is er zeer weinig info ivm Sulawesi en Kalimantan … niet ?
Alvast bedankt voor het snel antwoorden ,Groeten Jo

Daarin schrijf ik:

Ik vond Sulawesi dus tegenvallen qua goedkoop backpacken. Je kan niet met de bemo naar een dorp (of misschien wel, maar dan kan je niet dezelfde dag terug), dus je zit om wat te zien vast al gecharterd vervoer. Daar hangt een prijsje aan.

Tussen de steden rijden echter gewoon bussen. Dat is niet duur.
[/QUOTE]

Ik ben alleen op Sarawak geweest, dus de omgeving van Kuching. Zie mijn verslag. Sabah heb ik niet bezocht.

De grens tussen Maleisisch Borneo en Indonesisch Kalimantan is vaak gesloten voor touristen. Ik zou er niet op gokken dat je op Kuching kan vliegen en verder kan reizen. Daarnaast is reizen op Kalimantan heel duur, omdat je overal (boot)vervoer met charteren.

De boot van Kalimantan naar Sulawesi gaat 1-2 keer per maand. Zie de site van Pelni.

Jenny , hartelijk bedankt voor de informatie ! :chin:

Ik heb gereisd in 2008 van Zuid naar Noord in 4 weken.
Eerste 10 dagen met een chauffeur gedaan tot centraal sulawesi net voorbij Poso lake,
en rest met openbaar vervoer.
Maar er rijden vanauit Makkassar veel bussen richting Tana Taroja, en verder.
Voordeel van chauffeur is dat je makkelijk rijd van de ene uithoek naar de andere.

Ik vond het reizen niet heel duur, Bali bijvoorbeeld is een stuk duurder.

Sulawesi heeft heel veel indruk op me gemaakt.
Vooral Tana Toraja. Fantastisch.
Zo indrukwekkend hoe ze daar leven in de schitterende huizen en de begrafenisrituelen.
Schitterende natuur. En nog niet overlopen door toeristen.

Langs de kust schitterende witte verlaten stranden en super snorkelspots.

Tangkoko national park (vanuit Manado te bereiken) waar de Tarsius leeft,
en de zwartste lavastranden die ik ooit heb gezien.
Echt een belevenis om nooit te vergeten.

Wij vlogen toen heel voordelig met air asia vanaf Kuala Lumpur naar Makkassar
en vanaf Manado weer terug naar Kuala Lumpur. Ca 50 euro per ticket.

Maar ik weet niet of die vluchten nog gaan.

Succes met plannen.

Gr Sandra:zon02:

Dank je wel Sandra voor de informatie ,
Grtz ? Jo

Beste reizigers,

Ik ben benieuwd of jullie nog actie zijn binnen wereldwijzer…

Wie heeft er een individuele reis gemaakt door het Indonesische Sulawesi?

Ik ben specifiek op zoek naar tips voor de route van Ampana (ferry point Togean Islands) naar Rantepao (Tana Toraja’s).
Is dit te doen? En in welk tijdsbestek.

Overige tips over Sulawesi zijn ook van harte welkom.

Het plan is om 2 1/2 week door Sulawesi te reizen vanuit Manodo dan vervolgens daar in de omgeving rontrekken om de ferry (15u) of speedboot (iemand ervaring?) te nemen naar de Togean Islands.
Vanuit hier vervolgens met de boot naar Ampana waarna de ‘zoals ik heb gelezen’ moeilijke reis naar Rantepao volgt.

Vanuit Rantepao reizen we naar Makassar waar we de reis eindigen.

Wie kan mij vrouw 28 en mijn reismaatje vrouw 29 aan informatie helpen?

Met name qua transport en haalbaarheid

Groetjes,
Debby

Hoi Debby,

Wij zijn plannen aan het maken om van Makassar via Rantepao door te reizen naar de Togean Islands.
Kun jij ons zeggen hoe jij dit geregeld hebt en hoeveel tijd je er voor uit moet trekken.
Mvg Stema