Ken jij SULAWESI? Drop hier je beste tips!

Ik ga over een kleine maand naar Sulawesi. Buiten de bekende trekpleisters als Toraja, Togean en Bunaken ben ik op zoek naar plekken waar je verder echt moet zijn geweest.

Graag zo veel mogelijk leuke tips!

Ik zelf vind bira erg leuk maar dan moet je vanuit makassar gaan . Sulawesi is echt geweldig .

Zag dat je vorig jaar ook al tips voor Togean zocht, heb je daar nog prive reacties op ontvangen?
Ik ga in november naar Sulawesi en ben zelf op zoek naar ervaringen over accomodaties van mensen die er eerder waren!

Hi energy,

Nou ik heb inmiddels wel wat mensen gesproken over de togeans en ken iemand die er zelfs gewerkt heeft dus daar heb ik wel wat goede verhalen over gehoord! Wanneer vertrek je?

Gr Pieter

Ik lees nog weinig oven dit eiland op het dit forum.
Zelf ga ik in maart 2016 naar Sulawesi en de volgende route uitgestippeld.
Makassar -Maros trip-
Malino rijstvelden, wandeling
via Sengkang naar Toraja gebied om daar een paar dagen wandelend rond te trekken.
Pendolo, Tentena, van daar naar de Badavallei voor een paar dagen trekking.
uitrusten in Bomba, snorkelen wandelen…
Terug vliegen naar Makassar.
3 weken in totaal.
Er zitten een paar lange reisdagen in maar ook veel wandelingen.
Zie dus alleesn het zuiden van het eiland omdat ik niet alleen maar rond wil vliegen maar het land beleven.
Ik ben benieuwd…
Nog opmerkingen??
Henria

Hi Pieter,

Ik vertrek 29 oktober voor 4 weken :slight_smile:

Hi Henria,

Dank voor je tips! Ik ga eens even googlen! Als je nog tips wilt van iemand die er al geweest is; stuur me in december even een priveberichtje :wink:

Gr Pieter

Drop hier je beste tips!

Dan lees ik dat er tips via prive berichtjes worden gestuurd. Misschien zijn er meer mensen geinteresseerd in die tips en dan zou het fijn zijn als ze openbaar gedeeld kunnen worden.
Wij gaan in 2016 (okt.) naar Sulawesi en willen via Makassar ->Sengkang (daar slapen en boottocht over tempe meer maken)->Toraja bezoeken en via Mamasa terug. De bedoeling is met de bus. Ook ik ben geinteresserd in tips. Wat zijn de kosten van vervoer, een locale gids huren, wat kost dit etc etc. Natuurlijk heb ik al heel veel informatie gevonden op internet maar veel van deze informatie is ook alweer gedateerd.
Dus ben benieuwd of er tips vanaf 2015 zijn.
Hatelijk dank.

Hi Annelies en anderen, via de email nieuwsbrief kwam ik dit topic tegen. Als Sulawesi liefhebber vond ik dat ik moest reageren :-).

In maart 2012 ben ik samen met mijn vriendin 4 weken op Sulawesi geweest en vanaf Manado in het noorden over land, via de Togeans, naar Makassar getrokken. Zie hieronder in 3 etappes ons reisverslag;

http://paulaenroel.waarbenjij.nu/reisverslag/4194468/selamat-datang-di-indonesia
http://paulaenroel.waarbenjij.nu/reisverslag/4205980/togean-islands-relaxen-voor-gevorderden
http://paulaenroel.waarbenjij.nu/reisverslag/4215422/last-but-definitely-not-least

Belangrijkste tip, plan niet al teveel vantevoren maar ga gewoon met de flow mee. Alles is goed ter plekke te regelen. Vervoer, eten, accomodatie etc. kost relatief zeer weinig, dus maak je daar niet al te druk om.

1 like

Hallo,

Ik zou heel graag tips willen voor de beste reiswijze om Sulawesi te bereizen. Wij hebben 3.5 week, landen op 24-02-2018 in Makassar en vertrekken vanaf Manado naar Amsterdam.
Openbaar vervoer of privé chauffeur (wat kost dat?) en wat is de beste route. Wij zijn gek van natuur, vogels en dieren. Willen denk ik naar, Tempemeer, Mamasa, Toraja, Kete Kesu, Pendolo: daar meer met boot oversteken als dat kan, vanuit Tentena jungletocht/ Lore Linde NP. Dan door naar Poso.
Twijfel omdat wij snorkelen dit doen bij de Togean islands of Bunakan. Vliegen naar Manado en daar naar Tangkoko NP of bogani Nani Wartebone NP bij Gorontalo, dan dus als het kan vliegen van Poso naar Limboto.
Oftewel uitdaging! Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen������������. Alvast bedankt! Groetjes Elles

Hallo Elles

Als je op mijn reislogger gaat kijken en Annelies intikt dan kom je mijn hele verslag van Sulawesi tegen.
Scroll helemaal naar beneden en dan zie je ook de kosten die we hebben betaald.
Sulawesi is erg mooi, makkelijk te reizen en ga vooral met het lokale vervoer, dat hebben wij ook gedaan en is heel goed te doen. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel. Veel plezier.

Hallo allemaal,

Heeft er iemand ervaring met het Tentenameer overvaren, is dat überhaupt mogelijk, en kun je vanuit Tentena makkelijk jungeltochten regelen? Opties hostels?
Ook opties hostels en gids in het Toraja gebied?
Alvast bedankt!
Groetjes Elles

Hoi Elles

Wij verbleven in Rantepau in Homestay Rosalina (RP 200 per nacht) Dit bestaat sinds 2015 en is erg netjes. De eigenaar Enos, een heel vriendelijke man, weet alles over de omgeving en geeft je heel veel informatie over alles. Wij hebben veel gebruik van hem gemaakt qua lokaal vervoer. Batutumonga is erg mooi en dit hebben we met de chauffeur gedaan van Enos. Echt een aanrader.We hebben een begrafenis ceremonie in het dorp Labo meegemaakt en dit is ook indrukwekkend. Ook hebben we ketekesu bezocht. Dit alles gewoon met de bemo’s die rondrijden. Hopenlijk heb je wat aan deze informatie.

Hoi Annelies,
Zeker dankjewel. Had jij de homestays van tevoren geboekt of hoeft dat niet? Ik ga zeker dez homestay opschrijven bij Rantepeau om daar heen te gaan. Is jouw ervaring dat het regelen van uitstapjes en vervoer om verder te komen prima ter plaatse te regelen is? En ik hoop ook zo dat we een begrafenis kunnen meemaken, klinkt wel raar maarja.
Ben jij ook vanaf Makassar eerst via het Tempemeer naar Torajaland gegaan? En zoja met lokale bus hoe lang deed je daar over? Alvast bedankt, fijn weekend! Groetjes Elles.

Hoi Elles

Homestay Rosalina beviel ons uitstekend, ze hebben ook een heel groot balkon waar iedereen 's avonds weer aanschuift en de dag doorneemt, heel gezellig. We werden in Makassar bij ons hotel opgehaald met de bus (bus Mangalla en geregeld door een werknemer van hote Paramount/hele aardige vent) Kosten voor 2 persone RP 280.000, de bus was lekker comfortable en we hebben voor de dag gekozen omdat we dan konden genieten van het uitzicht. De reis duurt ruim 10uur maar is absoluut geen straf, je ziet veel mooie natuur onderweg en ze stoppen ook om te plassen en een hapje te eten. We werden bij homestay Rosalina afgezet, wil wil je nog meer.
Ik heb thuis wel alles uitgeplozen maar niets geboekt en we hadden geluk dat er een kamer vrij was (soms kan het ook vol zijn) De eigenaar Enos kan je werkelijk alles vertellen en goeie tips geven zonder dat hij aan je wil verdienen. Wij hebben er voor gekozen om met het lokale vervoer te gaa, dat vonden wij veel leuker. Niets is makkelijker dan een chauffeur te regelen die je overal naartoe brengt en als je budget dat toelaat, ben ik de laatste om te tegen te houden maar je kunt ook voor RP 10.000 een bemo pakken aan de weg. Wij vonden dat veel leuker. Alleen toen we naar Batutumonga gingen wat in de bergen ligt zijn we met de chauffeur van Enos gegaan want er gingen daar geen bemo’s naartoe maar en ik weet niet meer wat we betaald hebben maar dat viel erg mee. Een prachtige plaats en ik vond het zeer de moeite waard. Ook zijn we op een ochtend met de chauffeur de sunrise wezen bekijken en we gingen weg om 4.00uur. De tongkonanhuizen zijn ook indrukwekkend. Je moet zeker een begrafenisceremonie gaan meemaken, ik vond het indrukwekkend (maar je moet er wel tegen kunnen dat ze een varken en buffelo ter plekke slachten) maar de mensen zijn zo mooi gekleed en het is echt de moeite waard. Wij zijn met de bemo naar het dorp Labo geweest, het laatste stukje moet je lopen (1,5-2km schat ik) maar het is het waard. Na Toraja zijn we met de bus naar Sengkang/Tempemeer gegaan. In Uluale moesten we uitstappen en toen moesten we een auto zien te regelen die ons het laatste stuk naar Sengkang zou brengen. De chauffeur wilde ons afzetten en vroeg eerst RP500.000 maar ik heb het weten af te dingen naar RP300.000 en dat was nog teveel en aan het eind vd rit heb ik dan ook RP200.000 betaald. We zijn met een boot (in het hotel geregeld met een gids erbij) het meer op gevaren en bij een mevr. zijn op in haar huis wat op het water dobbert binnen geweest en wat gegeten. Het was leuk, echter niet heel bijzonder. Ik kan nog heel veel maleise woorden en dat heeft me soms goed geholpen maar ook jij zult je wel redden. Je kunt natuurlijk ook op de heenweg eerst naar Sengkang gaan , wat je maar wilt.
Zo…ik hoop dat je wat aan mijn informatie hebt. Het is echt niet moeilijk reizen in Sulawesi, ik zou zeggen…lees je vooral thuis goed in. dat heb ik ook gedaan. Ik heb zelf een map aangemaakt waarin ik allerlei aantekeningen hebt vermeld. Wij hadden 3 eilanden bezocht: Papua-Sulawesie en Sumatra. Nou de groetjes maar weer en schroom niet om te vragen.