Sulawesi

Hallo reizigers!

Ik vertrek 3 februari, 3 maanden naar sulawesi. De eerste 2 maanden om vrijwilligerswerk te doen bij het tasikoki wildlife centre bij manado en de laatse maand om rond te reizen. Op het forum lees ik alleen verhalen over bali, java en sumatra.

Is er iemand die mij wat kan vertellen over sulawesi? Het liefst over het noorden.
Ik reis alleen en eerlijk gezegd, vind ik het best spannend allemaal. Iemand goede tips en do’s and dont’s?

Groetjes! :dag:

Hallo,

Leuk dat je er vrijwilligerswerk gaat doen! Is het dan in het Tangkoko National Park of nog ergens anders?

Ik ben vorig jaar in dezelfde periode in 5 weken van Manado (noorden) naar Makassar (zuiden) gereisd. Eerst een tweetal weken in het noorden doorgebracht en Manado een beetje als overgangsplek gebruikt. Ik vind het wel een bijzondere stad met heel grote tegenstellingen en gekke plekjes (maar ongetwijfeld vertellen velen dat het een vieze, ongezellige stad is; ik hou wel van de sfeer van steden en het verkennen van de minder bekende plekken). Heerlijk om een hele ochtend op de Pasar 45 en aan de haven rond te hangen en iets te eten aan de stalletjes langs het water!
Daarnaast heb ik een 4tal dagen op Bunaken doorgebracht - heerlijk relaxed; ben ik twee dagen naar Tangkoko national Reserve gegaan (als je vrijwilligerswerk daar niet is heb ik er alleszins een heerlijk gastvrij en authentiek logeeradres bij Bobby in Batu Putih); heb ik 5 dagen door het Minahasa hoogland gezworven: mooie waterval en vooral een heel leuk dorpje (Desa Kali), Tomohon is dik in orde - de grote markt de moeite - Gunung Lokon was toen te gevaarlijk aan het sputteren - wel Gunung Mahawu op geweest. Hele mooie streek en ook een leuk logeeradres daar vlakbij in Kinilow.
Ik ben daarna ‘afgedaald’ naar Gorontalo - daar een paar dagen verbleven - en dan naar de Togeans gevaren. De moeite waard, maar 'k weet niet of het jouw bedoeling is om zover naar het zuiden te trekken.
Het is zeker haalbaar in die periode van 4 weken, maar je moet zelf weten of je vooral ter plekke wil blijven of toch ook tijd in vervoer wil steken. Om dat laatste een beetje te beperken heb ik het vliegtuig genomen van Manado naar Gorontalo (is pak duurder dan de bus, maar ik vond het voor éénmaal nog te doen).

Als je nog iets zou willen weten, laat maar een berichtje
Groeten en goede reis.

Hoi Stijn,

Bedankt voor je reactie!! Ik ga vrijwilligerswerk doen bij het Tasikoki wildlife centre. Ongeveer 30 km van Manado. Van gehoord, of geweest?

Bunaken staat zeker op mijn lijstje! Waar heb jij geslapen, en was het betaalbaar? Ik zit er aan te denken een duikcursus te doen, mist ik genoeg geld heb natuurlijk.

Tangkoko national reserve wil ik ook graag heen, dus als je een link of adres hebt van waar je geslapen hebt, graag!

Ik denk dat ik wel in het noorden blijf, maar wie weet wat er allemaal op mijn pad komt!

Is het makkelijk om contact te maken met andere reizigers en wellicht een stuk samen te reizen? Ken je een plek waar veel backpackers komen?

Zo, dit zijn wel even genoeg vragen denk ik.

Groetjes Els!

Hallo Els,

Toen ik daar was niets gehoord over Tasikoki. Veel plezier daar!

Voor Tangkoko heb ik heerlijk gelogeerd bij Bobby Lambaihang (email: macaca_nigra@yahoo.co.id) en zijn vrouw en dochtertje. Zijn homestay (net als de andere) is in Batu Putih en daar naartoe heb je geen openbaar vervoer. Hij is me komen halen met zijn pick-up bij het busstation voor Bitung. Alternatief is een lift naar Batu Putih versieren wanneer de inwoners terugkeren van de markt rond de middag of tegen 16u.
Als je hem contacteert, doe hem alleszins de groeten van Stijn uit Belgie!

In Bunaken heb ik gelogeerd in Daniels homestay. Is één van de goedkopere, maar eigenlijk prima en zeer leuk! Doordat hij niet zo duur is vind je er meestal een bende backpackers bij elkaar; daar ben ik er de meeste tegengekomen! Je kan er uiteraard duiken bij de duikschool, maar ik ben er gewoon gegaan om te snorkelen - even leuk.
Als je daarheen wil, kan je in de haven van Manado Simon zoeken (bij het afdakje van de kaartende en spelende venten) - met hem wat onderhandelen voor een gratis overzet als je in Daniels logeert - anders beetje betalen.

In Tomohon is Onong’s palace een aanrader: site http://www.tomohon-onong.com/. Zeer mooi zicht vanop hun restaurantterras en heel vriendelijke mensen! Daarvlakbij is ook Highland Resort, maar die zijn iets chiquer en dus ook duurder.

Ik kijk nog es in mijn ‘herinneringen’ of ik nog tips vind, maar dit is toch al iets …

Groeten en goede vlucht
Stijn

2 likes

Het staat genoteerd Stijn! Super bedankt! En ik zal ze de groeten van je doen!

Hallo Elsio,

Ik ga in september drie maanden stage lopen bij een weeshuis in Amurang. Dat is ongeveer 50km vanaf Manado. Op dit moment kan ik jou nog niet veel vertellen hierover, maar ik kan je terzijnertijd een bericht sturen met wat do’s en don’ts.

Graag hoor ik van jou als jij al wat tips hebt verzameld.

Groeten Joe

Hallo Elsio en Joe,

Ik ga begin februari met mijn vriendin naar Sulawesi. We vliegen op Makassar en willen daar vandaan met de bus naar Rantepao.
Heeft iemand informatie over het busvervoer en nog tips voor een gids te Rantepao? Vanuit Rantepao willen we naar Centraal Sulawesi. Alle tips en eventueel homestay adressen zijn welkom. De laatste paar dagen willen we in de buurt van Dongala doorbrengen aan de kust. We vliegen vanaf Palu terug naar Makassar. Totale tijdsduur 16 dagen daar. Heeft iemand tips of adviezen?

Groetjes Marion

Hallo Marion,Ik zou je graag van goede adviezen willen voorzien, nu is zuid Sulawesi niet het gebied waar ik ben geweest. Voor mijn studie zat ik drie maanden in de buurt van Manado. Wel zijn er drie mensen uit mijn klas naar Makassar geweest. Zij hebben daar ter plekken een bus geregeld naar Tana Toraja. De kosten van deze busreis weet ik niet. In Manado kun je kiezen uit Micro’s en grotere bussen. Micro = 2.000 rupiah. Grote bus = 10.000 rupiah. Of taxi uiteraard.Ik werkte op een weeshuis in Amurang en daar zaten veel kinderen uit Poso. Dat is centraal Sulawesi. Tijdens mijn verblijf is het daar onrustig geweest, bomaanslag in de week van 29 oktober. Het zal vast wel goed gaan, maar er heerst daar meer onrust. Tip om te lezen voor vertrek Jihad met Sambal van Steph Vaassen. 10 euro bij Bol.com en dit boek beschrijft zij vele facetten die je zult gaan tegenkomen in Indonesie. Mocht je ervoor kiezen om te gaan reizen naar het noorden, dan wil ik je graag van goede adviezen voorzien. Met Lion air vlieg je gemakkelijk naar Manado.Ik zit nu in Balikpapan (Kalimantan) en dit is voor mij een grote omschakeling. De vriendelijke mensen in Manado, naar de iets minder vrolijke mensen in Balikpapan. Ik ben mijzelf nu aan het verdiepen in mijn volgende stap. Succes met de keuzes. En wat de keuzes ook zullen zijn het zal jullie vast goed gaan bevallen.Groet,Joe

Hallo Joewilliam,

Bedankt voor je reactie. Manado gaan we niet redden omdat we de 22e terugvliegen naar Makassar vanaf Palu en daarna naar Lombok. Het reisschema kan niet te vol gepropt worden vanwege mijn gezondheid. Maar ja misschien kunnen we daar ook nog een keer naar toe. Kom ik graag bij je terug!
Ik heb op de site van het ministerie gekeken, daar stond dat je extra waakzaamheid moest betrachten.
We zoeken zoveel mogelijk na, maar er is niet erg veel informatie over Centraal Sulawesi.
Ben wel benieuwd hoe het is in Kalimantan. Veel succes daar.

Groetjes Marion

Hallo Marion,
16 dagen om een behoorlijk stuk van Sulawesi - het mooiste eiland van Indonesie - te bereizen is aan de korte kant,
maar ok. Ik kan me het volgende reisschema voorstellen.
Aankomst Udjung Pandang (Makassar ) en de volgende dag met het busje naar Sengkang. Daar een bezoekje aan
een zijdeweverij of/en een tocht over het ondiepe Tempe meer. (Visje eten bij een vissersfamilie op hun floating huis)
Door naar Rantepao voor een verblijf van een korte week. Eventueel een trekking door de omringende heuvels en
als die er is een begrafenisritueel. Via Palope naar Pendola - overnachting aan het Posomeer - en over het meer naar
Tentana voor een of twee dagen en dan door naar Poso waar je snel weg moet wezen om uiteindelijk in Palu aan te komen.
Houd er rekening mee dat in februari de regentijd is en landverschuivingen aan de orde van de dag zijn zodat bussen zeer
onregelmatig rijden en zeker niet op tijd. S’avonds kan het in Rantepao fris/koud zijn dus…fleezejasje mee.
Jullie zullen er zeker geen spijt van krijen Sulawesi te bezoeken. Mooi landschap, interessante kultuur en rituelen en een mix van
vriendelijke mensen.
Sukses

allo Fcochius,

Dank je wel voor je reactie en advies.Wij denken aan het volgende reisschema:
2 nachten Makassar (even acclimatiseren en fort Rotterdam bekijken)
1 nacht Sengkang
eventueel 1 nacht Bambapuang
5 nachten Rantepao
1 nacht Pendolo
4 nachten Tentena
1 of 2 nachten Palu / Donggala

Heb je nog andere adviezen voor ons en eventueel goede hotels/pensions? Alles is welkom.

Groetjes Marion

Marion,

Na een hele tijd nog es aan het neuzen op wereldwijzer en zie je plannen.
Ik logeerde in Tentena in Tando Bone bungalows van Annelies van Hagen, een Nederlandse uit Overijssel. Een prachtige plek! Het ligt een beetje buiten Tentena aan het Posomeer. Zij of haar echtgenoot, varen met de prauw naar het vasteland om je af te halen. Het is iets duurder dan de goedkope homestays, maar in februari kan je wel onderhandelen over een lagere prijs.
Zie ook de website http://www.tandobone.net/
Jl. Setia Budi 18
94663 Tentena
Sulawesi Tengah
Indonesia
Our Bookings-office in Tentena:
Tel. and Fax
+62 (0)458-21322
Mobile phone
+62 (0)852-4110 6266 ******+62 (0)852-4110 6266

De Saluopa waterval in de buurt van Tentena is zeker de moeite; een leuke rit ernaartoe met een gehuurde scooter trouwens!

Groeten en goeie reis!
Stijn

1 like

Beste reizigers,

Wie heeft er een individuele reis gemaakt door het Indonesische Sulawesi?

Ik ben specifiek op zoek naar tips voor de route van Ampana (ferry point Togean Islands) naar Rantepao (Tana Toraja’s).
Is dit te doen? En in welk tijdsbestek.

Overige tips over Sulawesi zijn ook van harte welkom.

Het plan is om 2 1/2 week door Sulawesi te reizen vanuit Manodo dan vervolgens daar in de omgeving rontrekken om de ferry (15u) of speedboot (iemand ervaring?) te nemen naar de Togean Islands.
Vanuit hier vervolgens met de boot naar Ampana waarna de ‘zoals ik heb gelezen’ moeilijke reis naar Rantepao volgt.

Vanuit Rantepao reizen we naar Makassar waar we de reis eindigen.

Wie kan mij vrouw 28 en mijn reismaatje vrouw 29 aan informatie helpen?

Met name qua transport en haalbaarheid

Groetjes,
Debby