Iemand ervaring met route Rantepao-poso, Ampana op Sulawesi???

Hallo,

April/mei 2010 willen wij zo’n 6 weken reizen door Indonesie, dit als onderdeel van onze reis van een jaar.

Ons oog is op Sulawesi gevallen. We willen er zo’n 2,5 tot 3 weken heen. Reisschema:

• Vanuit Flores met de boot naar Makassar
  • Makassar met bus naar Rantepao
  • van Rantepao met bus naar Poso, van Poso met bus naar Ampana
  • van Ampana boot pakken naar Togean Islands
  • van Togean Islands boot pakken naar Gorontalo
  • van Gorontalo bus pakken naar Manado
  • van Mandao vliegtuig pakken naar KL

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze route. Tevens lees ik veel (maar meestal verouderd) over de route Rantepao- Poso- Ampana. Sommigen raden aan deze route niet te doen, maar weer terug te gaan naar Rantepao en dan het vliegtuig te pakken naar Manado. En van Manado dan naar Gorontalo en dan naar Togean Islands en dan weer zo terug. Maarja dat lijkt me ook best een omweg…

Ik hoor het graag!!

Groeten,

Marja

Hallo Marja,

De Trans-Sulawesi Highway van Makassar naar Manado heb ik in 1995 kunnen afleggen. Fantastisch, Tentena, Poso en een oversteek naar Palu tussendoor. In januari 2008 weer eens terug gegaan naar Rantepao in Tana Toraja, voor mij een van de mooiste streken van Sulawesi. Treurig was het toen te vernemen dat de nog steeds durende religieuze onlusten in Tentena en Poso deze streek tot een onveilig gebied maakt. Ik raad je aan dit te vermijden. Ook Buitenlandse Zaken geeft hierover nog steeds een negatief reisadvies :

Ministerie van buitenlandse zaken : Reisadvies Indonesië
Nog steeds geldig op 13 juni 2009.
Laatst gewijzigd op 12 juni 2009.
Onveilige gebieden
Gezien de veiligheidssituatie wordt ontraden naar Centraal-Sulawesi te reizen. In Centraal-Sulawesi wordt reizen ontraden tussen het meer van Tentena en de stad Poso. Het gebied wordt reeds enkele jaren geteisterd door geweld en bomaanslagen. De situatie blijft gespannen, met af en toe geweldsuitbarstingen. Regelmatig zijn er bommeldingen.
In het verlengde hiervan wordt ontraden om over land te reizen langs de zogenaamde Trans-Sulawesi Highway van Makassar naar Manado v.v. op het traject Tentena-Poso. Het toeristische gebied Toraja in de provincie Zuid-Sulawesi is veilig voor bezoek.

Heel jammer deze langdurige situatie, ik hoop op betere tijden en dat je met deze informatie je eigen plan kunt trekken.

Hans

Nou dat klinkt niet zo goed helaas! Dat wordt vliegen >>>

Bedankt!!!

Hallo Marja,
ik zag je vraag over reisadvies door Sulawesi en daar kwam uit dat je het gedeelte zou willen gaan vliegen maar het is prima te doen! Ik heb precies hetzelfde traject afgelegd als jij van plan bent op Sulawesi en het is echt geweldig over land! Ik weet niet hoeveel tijd je hebt om te reizen door Sulawesi maar Rantepao en de omgeving moet je echt zien en de begrafenissen daar. Ik ben in plaats van Poso naar Tentena geweest, dat ligt vlakbij aan het zelfde meer maar is ook prachtig. De situatie is al jaren stabiel in de omgeving. Ik geloof in 2004 voor het laatst onlusten en wel heftig ook, het heeft zeker zijn sporen achtergelaten bij de mensen. Maar je hoeft nergens bang voor te zijn daar! Er wordt helemaal niet meer gevochten of aanslagen gepleegd en de vlam dreigt ook niet in de pan te slaan. Ik wil niet zeggen dat je het advies van het ministerie van Buza niet serieus moet nemen maar dit heb ik ondervonden en van mijn familie in Sulawesi gehoord. Enige waar je wel rekening mee moet houden is dat vanaf de Togean eilanden naar Gorontalo er niet zo vaak een boot gaat, eens per week. Maar het is wel de geweldigste plek van de wereld!! Al helemaal om even bij te komen en je slaapt er met twee personen voor iets van4 euro pp inclusief het lekkerste eten de hele dag. En van Manado kun je naar KL goedkoop met Airasia. Als je in Makassar aankomt en vervoer zoekt naar een hostel niet teveel betalen! Ze houden nogal van oplichten. Ik weet niet of je nog van plan bent dat traject af te leggen mocht je vragen hebben stel ze gerust. Veel plezier met je reis iig!
Mvg Gayan

Ik zie dat het laatste bericht over de Trans-Sulawesi highway dateert van dec 2009.:slapen:
Ik wil graag volgend jaar mei met m’n vrouw ook van Makassar naar Manado rijden.:vak01:
Ben onervaren v.w.b. Sulawesi … hoe hoog zou het daggemiddelde zijn als je het rustig aan zou willen doen? Is de 1800 km te doen in een week ?:was:
Is het inmiddels alweer redelijk veilig?:beef:
Is er een 4 wd drive te huur in Makassar , die je kan achterlaten in Manado?
Wat zouden de kosten daarvan zijn?:crybaby::crybaby::crybaby:

Wie kan me helpen … wie heeft hier ervaring mee, tips, hints en advies ?!
:wereld::smile:

Hallo Bkkflyer,
Dank voor de snelle reactie :cheer:.
Ik ben vorig jaar naar Bali en Flores geweest.
Ga a.s. oktober naar Bali en kalimantan.
We zijn erg gesteld op onze privicy, en rij dus liever zelf:wereld:.
Plan is om de 1800 km in ongeveer 1½ week af te leggen; gezien jou antwoord moet dat mogelijk zijn. Uiteraard willen we wel de “highlights” zien onderweg, we hebben dus geen haast:vak02:.
Is er iemand die weet of je in makassar een 4wd drive kan huren en die kan achterlaten in Manado?
Tips, hints en advies zijn zeker welkom, hoor.
Geneer jullie niet en bedelf me maar met raad!:vak01: