Sulawesi_informatie gezocht

De reiskoorts slaat weer toe en nu heb ik het plan opgenomen om Indonesia weer eens te bezoeken-en dan m.n. Sulawesi-was daar nog nooit. Heb de basiskennis uit de bekende reisgidsen zoals Lonely PLanet, maar die zijn vele jaren oud. Op dit moment wil ik graag te weten komen:
1,beste reistijd, ivm moesson- kan rond mei/juni of einde sept (in ieder geval na de Ramadan en Hari Raya-al weet ik dat delen van SW RK=katolik zijn. Dus voor of ruim na het zomerhoogseizoen.
2.wil overland hele eiland afreizen-van Manado naar Ujung Pandang-met omweggetje via rantepao=Tana Toraja. KAN dat inmiddels qua wegen/buslijnen etc? HOeveel tijd hiervoor inplannen? Heb geen interesse in duiken of langs de zee/beach verblijven.
3.heeft iemand een globale indruk van hoe SW zich verhoudt tot de andere delen van Indonesia qua infrastructuur en prijspeil? Ik ken Sumatera, java en Bali vooral. MOet ik dit als ‘‘ver weg en onontgonnen’’ beschouwen of is dat ook al lang weer achterhaald?

In principe is het in mei juni tot eind september droge tijd, maar daar is de laatste jaren weinig peil op te trekken. De Ramadan is in 2010 van 11 augustus t/m 9 september. In Tanah Toraja en in Menado wonen veelal Christenen. Tijd in plannen, net zo lang als je zelf wilt natuurlijk, hangt ervan af hoeveel je wilt zien, ik zou het rustig aan doen, in ieder geval het e.e.a. zo ruim plannen dat als je jezelf op een bepaalde plek senang voelt je daar iets langer kan verblijven. Ujung Pandang heet allang weer Makassar, daar heeft pres. Habibi voor gezorgt want die kwam uit die buurt (Pare-pare) In Sulawesi is de infrastructuur, m.u.v. rond de grote steden slechter dan op Java, alles is op Java beter en goedkoper, daar zorgen de Javaantjes wel voor. Wat heet ver weg en onontgonnen, we leven in 2009, de wereld is klein. Het lijkt me wel verstandig een redelijke kennis van het bahasa Indonesia te hebben, want dat beheerst men vaak niet, dat maakt je reis al veel gemakkelijker. Je kan ook varen tussen bepaalde plaatsen, raadpleeg de dienstregeling van de Pelni.

terimah kassi, mas, bisa bicara bahasa-al zal het wel weer ophalen zijn.
Heb verder gezocht en kreeg via forum lonelyplanet wat betere info:
1.noordstaart: goede weg Manado-Gorontalo, luxe bussen
2.zuidweststaart: de bekende route (nu dus weer ) MKSR-UP, dito.
3.daartussen blijft het behelpen-slechte weg, deelstukken met maar 1 bemo/colt/dag-dus veel overnachten in losmen ertussen nodig. Veel jungle nog-en veel malaria. Daarom gaat er nog steeds een boot Gorontalo-Pagaimana=geen Pelni, vanaf daar in 1 dag naar Rantepao, via Ampanan (of zoiets).
4.valt me tegen-had wat gehoopt dat er inmiddels wel een soort net als Trans-Sumatera Highway zou zijn met luxe ANS/ALS Bas ekspres. Nou-niet dus.
moet me nog eens flink op het hoofd krabben of dit voor mij de moeite waard is.
untuk kembali lagi, yah.

Er is nog niet eens een Trans Java Highway, wat dat betreft lopen ze daar eeuwen achter. Zo te lezen schrikt het avontuur je erg af. Gewoon naar Bali voor 3 weekies toh. :smiley:

Kijk eens op de rubriek Foto albums en type bij zoeken : Zuidoost-Sulawesi. je vindt daar mijn zoektocht naar de sensatie van de ruwe, onbedorven charmes van Zuidoost-Sulawesi.

Groeten, Hans Hanekamp

Dat is deze:

http://hans-hanekamp.wereldwijzer.nl/fotoalbums/zuidoost-sulawesi

en is zeer de moeite waard

Bij deze ook mijn reisverslagen van Sulawesi:

tidak-mas.
avontuur niet-maar wel steeds meer primitip. Als ik achteraf terugkijk op wat al die lange reizen-ook door veel andere asia-landen, nou echt ‘‘opleveren’’ dan worden je eisen hoger. Op Bali heb ik het nooit langer dan een weekje uitgehouden-misschien wel door die Balimensen (trrrransporrrt, cool drrrrink, misterrrrr). Op Java wilde het wel lukken-hoewel ook daar genoeg hey misterrrrrrr.
gewoon niet zo snel met je oordeel klaarstaan. Op avontuur door Japan-ZuidKorea-China waar je een totaal-analfabeet bent, voldoende komfor en ook nog genoeg om het eye te pleasen.
en het was alleen maar om wat te polsen.