Hallo,
mijn vriend en ik hebben vliegtickets gekocht naar Jakkarta voor een maand.
We waren eigenlijk van plan om daar direct een binnenlandse vlucht naar Sulawesi te pakken ipv op Java te blijven. Maar ik vind hier precies nergens informatie over Sulawesi.
Iemand die daar al geweest is? Tips? De moeite?
Ik ben 5 jaar geleden in het zuidelijke deel van Sulwesi geweest, zie www.ikreis.net/main.php?cid=181. Ik vond het de moeite, maar ik kan uit bovenstaande post niet opmaken wel deel van het eiland je wilt zien, en waar je van houdt?
Het idee was om naar ujung pandang (het noorden van Sulawesi dus) te vliegen en met de rugzak en openbaar vervoer rond te trekken van guesthouse naar guesthouse. Het is dus zeker niet de bedoeling om er een strand- of duikvakantie van te maken. Een dagje luieren op een mooi strandje mag er gerust bij zitten, maar we zouden vooral veel van de natuur/cultuur gezien willen hebben. We hebben niet zoveel zin in veel drukte en echt toeristische dingen, vandaar dat we niet op Java of Bali zouden willen blijven hangen.
Daar ben ik niet geweest. Als je niet wilt duiken lijkt het zuiden me mooier.
Ujung Pandang is inderdaad het zuiden (ik was even het noorden kwijt
En het lukt mij jammer genoeg niet om je link te openen.
probleempje met de server, dit zal waarschijnlijk binnen een paar uur opgelost zijn.
Hallo,
Als je met de Garuda naar Jakarta vliegt zou je een binnenlandse vlucht met korting moeten krijgen. In dat geval zou ik Jakarta Manado vliegen en van het noorden af Sulawesi doortrekken.
BV : met de bus ( een uur of tien ) naar Gorontalo (overnachten in Hotel Melati-Pak Alex spreekt nederlands) dan met de boot ( drie x per week ) naar de Togian Islands om je Robinson Crusoe te voelen. ( Boot naar Wakai en dan een longtail naar Kadidiri en event. het eilandje Taipi).
Dan met de boot naar Ampana - bus naar Poso - verder naar Rantepao. Daar zeker een kleine week blijven (guesthouse Monton- Josef is voormalig gids)
Dan richting Makassar (Uj. Pand.) Keuze uit twee routes.
Al met al een prachtige reis en je ziet het “echte” indonesie. Uitrusten in Bali!
Goede reis.
Klinkt als een mooi route. Maar is een maand niet wat weinig om heel sulawesi door te trekken? Geen idee hoe vlot het openbaar vervoer daar werkt.
Openbaar vervoer is verschillend al naar gelang het droge of regenseizoen.
Maar 1 1/2 week noord + Togian Islands en
1 1/2 week Rantepao + het Zuiden…moet je toch een goede indruk geven van
dit nog niet zo toeristiese eiland met gemixed culturen en prachtig landschap.
Het grootste tijdprobleem is de boot (hoop jullie kunnen zwemmen!) van en naar de Togian eilanden.
Ik heb vroeger 3 maanden in Sulawesi rondgetrokken na mijn studententijd als deel van een langere reis in ZO Azie. Dit was in het jaar 1997, dus al wel een tijdje geleden. Vermits je toen 2 maanden in Indonesië kon verblijven, heb ik na 2 maanden de overtocht gemaakt met de Pelni boot (de Tilongkabila) van Bitung (Noord Sulawesi) naar Davao (in de Filippijnen) en daarna terug voor nog een maand. Spijtig genoeg is het nu niet meer mogelijk om makkelijk vanuit Sulawesi naar de Filippijnen te geraken.
Ik heb echt schitterende ervaringen in Sulawesi. De hoogtepunten voor mij persoonlijk waren:
- trektocht van Mamasa naar Rantepao door de bergen (3 dagen zonder een auto tegen te komen !!)
- wandelingen naar de dorpjes rondom Rantepao (en bijwonen van de begraaf ceremonies)
- 2 weken op de Togian Islands
- trektocht naar en in de Bada vallei (Monolieten)
- Enkele dagen rondom Tentena
- Lore Lindu nationaal park
- vulkanen beklimmen in Minahasa (rond Tomohon)
- Snorkelen en duiken op Siladen en Bunaken
Het klopt inderdaad dat er relatief weinig informatie beschikbaar is over Sulawesi, maar laat je hierdoor zeker niet afschrikken. Je vindt er overal accommodatie en de mensen zijn er super vriendelijk. Het is ook een eiland met een grote variëteit aan mensen (Moslim in het Zuiden - nabij Makassar), animistisch rondom Rantepao (Centraal) en Christen in het noordelijk deel (Minahasa).
Sulawesi bezit relatief weinig dieren maar er zijn wel veel endemische soorten. Voor meer informatie hierover, lees zeker het boek van Alfred Russel Wallace (zie hieronder).
Enkele interessante boeken die deels over Sulawesi gaan zijn:
- Eilanden van vroeger (Aya Zikken)
- Het Maleisische eilandenrijk (Alfred Russel Wallace)
Wij gaan zelf dit jaar naar Sumatra, maar ik wil later zeker nog voor langere tijd naar Sulawesi teruggaan. Voor mij heel Sulawesi een heel speciaal plekje.
Als je wat avontuurlijk aangelegd bent, zeker doen !!
Mocht je toch een pootje willen baden in de zee kan ik je Bira in het zuiden aanraden. In de tijd dat wij er waren hebben we maar liefst 4 toeristen gezien, 2 NL en 2 DU. Meer wil je er toch niet zien
Mooie zee, helder water leuke ondiepe stukken met koraal waar je lekker kunt snorkelen. Je kunt er ook duiken maar dat zul je wel een brevet moeten hebben i.v.m. de stroming die daar is (voor snorkelen ongevaarlijk).
Wij zaten meteen aan de zee (konden we induiken als het iets dieper was haha) en de accommodatie bestond uit kleine hutjes op palen, heel leuk en aangezien het zo rustig was kon er veel van de prijs af. Uiteraard goede keuken en vriendelijke gozer.
Hallo!
Het zuiden van Sulawesi is absoluut de moeite, probeer er vooraf achter te komen of er een begrafenis is gepland (dit weten ze al lange tijd van te voren i.v.m. de rituelen en de lange tijd dat gewacht wordt voor iemand ook echt begraven wordt) zo’n begrafenis bijwonen is echt een onvergetelijke ervaring! Wellicht kun je vooraf contact zoeken met een hotel/hostel om te vragen of er iets gepland is, zo ja dan mag je dit absoluut niet missen!
Maar waarom ik eigenlijk reageer is omdat nog niemand iets over het zuiden van sulawesi heeft gezegd. Dit is echt de moeite waard. Ben hier zelf een aantal maanden geweest i.v.m. vrijwilligerswerk maar om te reizen is het echt indonesie-anders. In de maanden dat ik er was heb ik misschien (buiten de 4 blanken die er wonen) nog 4 andere blanken gezien (dit is bij de duikresorts in de buurt van manado natuurlijk wel net anders). Het is ook een heel ander deel indonesie qua natuur, vaak veel meer bloemen en vanwege het vulkaanachtige landschap gewoon anders dan de rest van Indonesie. Busverbindingen zijn onregelmatig maar te doen, eventueel kun je ook een mini busje voor een dag of een paar dagen voor je laten rijden. Dit kost echt niet veel en je kunt gaan en staan waar je wilt (je leven wagen door zelf te rijden zou ik niet aanraden).
tips in die regio:
- de markt in tomohon (zoiets zie je nergens anders, google maar en je vind enkele resultaten)
- manado tua voor het " ik heb mijn eigen eilandje" gevoel of bunaken
- tangkoko batuangas dua saudara nationaal park
trekken in de omgeving om bijvoorbeeld de waruga’s te zien (graven) of steden in de omgeving is ook een aanrader.
Veel succes met de keuzes voor je reis!
Ps. tickets kun je heel gemakkelijk boeken bij airasia. Binnenlandse vluchten heb ik destijds vaak gewoon een dag van te voren geregeld. Je had destijds adam air en lion air die het goedkoopst waren. Ik denk dat ik voor de meeste vluchten maar iets van 25 euro heb betaald
Goh wat een goed tips staan er beschreven zeg! Allen zeker de moeite waard en net te doen in een maand. Heb zelf door Sulawesi gereisd met het locale vervoer, wat me best zwaar viel vanwege de grootte van Sulawesi. Dit is echter wel de meest authentieke en leuke manier!
Ik ben bij Makassar begonnen en bij Gorontalo geëindigd. De plaatsen die me bij zijn gebleven, zijn:
[ul]
[li]Pantai Bira
[/li][li]Sengkang
[/li][li]Rantepao
[/li][li]Kadidiri
[/li][/ul]
Helaas had ik geen tijd om het zuidoosten te ontdekken, omdat de infrastructuur erg achterblijft. Het staat nog steeds om mijn verlanglijstje. Veel plezier alvast!
dom dom ik heb bij het tweede deel zuiden van sulawesi gezet…bedoelde natuurlijk noorden!
Hartelijk bedankt voor de tips over Sulawesi. Wij gaan in juli 3 weken naar Sulawesi en Bali. Op Sulawesi hebben we een beperkte tijd, waarschijnlijk 2 tot 2 en een halve week. Daarom zullen we ook binnenlandse vluchten willen maken. Heeft er iemand ervaring met deze vluchten en moeten deze van te voren in Nederland worden geboekt? We komen aan in Manado en willen graag verder naar het zuiden, in ieder geval de Toraja’s-streek bezoeken. Kunnen we ter plaatse nog gemakkelijk een vlucht nemen of is reserveren noodzakelijk?
En naar welke steden kun je vanuit Manado rechtstreeks vliegen?
Bij voorbaat dank,
imhed.
Je kunt vanaf Manado heel gemakkelijk laat tickets boeken, bijvoorbeeld (als het allemaal nog bestaat) adam air of lion air die vliegen veel en heel goedkoop je kunt in ieder geval vliegen op makassar, er zijn nog andere vliegvelden op sulawesi maar daar kan ik je helaas niet veel over zeggen. Veel plezier!