Vragen over (rondje via) Sulawesi

He medereizigers,

Ik sta op het op om een ticket te boeken naar Indonesie. Ik heb ongeveer 6 weken en ik zit te denken aan een rondje Lombok, Flores, Sulawesi en Bali. Of eigenlijk was ik van plan om in Sulawesi te beginnen.

De lonely planet zegt dat dit rondje in een maand te doen is (minder dan ik er over zou moeten doen). Wat denken jullie?

En heeft iemand ervaring met Sulawesi? Is het duur om er rond te reizen? Kan ik beter alleen het noorden doen? (ik wil er gaan duiken). En maakt het volgens jullie nog uit waar ik begin met de trip?

thanks, R

Sulawesi is duur als je transport exclusief voor je eigen gebruik inhuurt. Er is beduidend minder concurrentie onder chauffeurs dan op bijv. Bali, de aanschaf en onderhoudskosten van autos zijn er hoger, benzine / diesel is er duurder en dat houdt dus de prijzen hoog.

Als je gebruik maakt van “publiek” transport, dan is e.e.a. net als in de rest van Indonesie erg goedkoop.

Buiten duiken in het noorden van Sulawesi (bijv. Manado, Bunaken, Lembeh) zul je tijdens je reis zeker Gorontalo moeten aandoen om echt hele mooie en aparte duiken te maken.

Vliegtickets tussen de grote(re) steden zijn ook niet echt duur.

Centraal Sulawesi is op dit moment weer onrustig en zou ik zeker vermijden / overslaan.

Thanks mp,

Dat is handige info. Hoe weet je dat van die onrust?
Wat is dan het alternatief? Van Manado naar Makassar vliegen of andersom?
Dan moet ik dus een trip rondom Manado maken. Dit kan allemaal in een kleine 3 weken totaal?
Hoe duur is het ongeveer, vliegen last-minute? En zijn duikcursussen daar even duur als in de rest van Indonesie.

Een hoop vragen, maar ik moet even goed plannen anders loop ik uit budget…

Over die onrust op Midden Sulawesi weet ik simpelweg uit de lokale kranten en het nieuws hier op TV.

Je kunt heel goed vliegen: Amsterdam - Singapore - Manado - Makassar - Bali - Lombok - Singapore - Amsterdam.

Mogelijkheden en prijzen van binnenlandse vluchten vind je o.m. hier: http://ticketindonesia.info/nl/index.php Last-minute vliegen is over het algemeen duurder dan langer vantevoren boeken, enige uitzonderingen daargelaten.

Een trip van 3 weken rondom Manado is wel erg lang. Een paar dagen Bunaken, een paar dagen Lembeh, een paar dagen Noord-Sulawesi over land, hooguit een dag of 10 - 12.

Ja, duik-cursussen zijn in Bunaken net zo duur (rond de Euro 275 - 300,- all included ) als in de rest van Indonesie. In Lembeh is men niet zo ingesteld op duik-cursisten, meer op de iets ervaren duiker die bijv. geinteresseerd is in onderwater fotografie.

Ok, thanks. Ik heb even gekeken, maar het kost toch behoorlijk wat extra om via Sulawesi te vliegen. Kan ik wel goedkoop een boot nemen vanaf Makassar naar Flores? Is dat aan te raden?

En ik zou dan Togean moeten skippen ivm het feit dat het moeilijk bereisbaar is?

Ik twijfel nu toch steeds meer of ik Sulawesi niet moet laten zitten. Ook omdat het ws best duur is in m’n uppie.

Woon je trouwens zelf in Sulawesi?

Voor boottijden moet je op de site van Pelni zijn. De meeste boten gaan slechts twee keer per maand.

Advies over midden Sulawesi kun je op de site van het ministerie van buitenlandse zaken vinden, maar over het algemeen zijn hun adviezen zeer conservatief en vaak te globaal.

Hmm…dat is wat ik dacht, t wordt heel snel ontraden om ergens naar toe te gaan…

Ik bedoel eigenlijk, heb je jouw info van die site? Een negatief reisadvies woedt snel gegeven.

Mssn hou ik het als 2e 3e bestemming, als het duurder is dan de overige eilanden