Sulawesi tips?

Ik heb een reisroute met een grove planning opgesteld. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie hiervan vinden. We willen met het openbaar vervoer reizen. Wat zouden jullie schrappen, wat zouden jullie toevoegen, is het haalbaar met het openbaar vervoer, ergens korter of juist langer verblijven etc. Kortom: Alle reacties zijn van harte welkom!! Brand maar los.
Daarnaast heb ik een aantal wat specifiekere vragen. Deze heb ik onder de onderstaande reisroute geplaatst. Mochten jullie willen en ook antwoord kunnen geven op deze specifiekere vragen…heel graag!!

Dag 1: Amsterdam- Jakarta
Dag 2: aankomst Jakarta
Dag 3: Jakarta – Makassar
Dag 4: Makassar – Rantepao (Tana Toraja)
Dag 5: Tana Toraja
Dag 6: Tana Toraja
Dag 7: Tana Toraja – Tentena (Posomeer + Saluopa waterval)
Dag 8: Tentena (Posomeer + Saluopa waterval)
Dag 9: Tentena – Ampana
Dag 10: Ampana - Togian islands (voorkeur: Malenge): om 22 uur vaart nieuwe boot (Tanjung Api), maar waarschijnlijk alleen van ampana naar dolong (8uur)
Dag 11: Togian islands
Dag 12: Togian islands
Dag 13: Togian islands
Dag 14: Togian islands: om 7 uur vaart nieuwe boot (Tanjung Api), maar waarschijnlijk alleen van dolong naar bumbulan (5uur) behoorlijk eindje ten westen van Gorontalo)
Dag 15: Gorontalo – Doloduo of Kotamobagu voor het Bogani nani wartebone national park
Dag 16: Bogani nani wartebone national park
Dag 17; Bogani nani wartebone national park
Dag 18: Bogani nani wartebone national park – Kotamobagu – Tomohon
Dag 19: Gunung Lokon of Gunung Mahawu
Dag 20: Tomohon – Tangkoko Batuangas dua saudara nature reserve (waarschijnlijk via Manado)
Dag 21: Tangkoko Batuangas dua saudara nature reserve
Dag 22: Tangkoko Batuangas dua saudara nature reserve
Dag 23: Tangkoko Batuangas dua saudara nature reserve – Manado
Dag 24: Manado of indien nog ruimte over Bunaken
Dag 25: vlucht Manado - Jakarta
Dag 26: vlucht Jakarta - Amsterdam

Specifiekere vragen:

Is het ook mogelijk om vanuit Jakarta rechtstreeks naar Rantepao te vliegen?

Is het een risico om pas de dag voor vertrek van de internationale vlucht terug naar Amsterdam vanuit Manado terug te vliegen naar Jakarta?
Adviseren jullie voor de nationale vluchten (Jakarta-Makassar en Manado-Jakarta) een bepaalde maatschappij?

Hebben jullie nog specifieke adviezen/tips met betrekking tot het openbaar vervoer van bestemming naar bestemming?

Het ministerie van binnenlandse zaken adviseert om het gebied tussen Tentena en Poso te mijden, maar als we vanuit Tentena naar de Togian islands willen, kunnen we denk ik ook niet anders als reizen via de route Tentena Poso. Is het daar werkelijk nog gevaarlijk om te reizen met het openbaar vervoer?

Op de Togian islands denken wij een voorkeur te hebben voor Malenge. Wat is jullie advies?
Wij hebben behoorlijk wat dagen ingepland staan op de Togian islands. Dit komt omdat we uitgegaan zijn van een nieuwe boot, de Tanjung Api en deze vaart alleen op die dagen. Eigenlijk zouden we het liefst daar 1 of 2 dagen vanaf willen halen, maar dat zou betekenen dat we met andere boten zouden moeten varen, waarvan we twijfelen aan de kwaliteit en veiligheid. Weten jullie hoe het gesteld is met de kwaliteit van de andere boten die daar varen en hebben jullie mogelijk tips?

Is het een relatief rustige zee tussen tussen Ampana – Togian – Gorontalo of juist een ruwe zee?

We zouden ook graag naar Bunaken gaan, maar deze past nu op voorhand even niet in de planning. We zijn snorkelaars, maar geen duikers, houden van natuur en houden wel van rust. Als er een keuze gemaakt zou moeten worden tussen de Togian islands en Bunaken, waar gaat jullie voorkeur dan naar uit?

Ook spreekt Lore Lindu National Park ons aan, maar dit park ligt van de route. Is er iemand bekend met dit park en wel of niet doen? Zo ja, op welke wijze adviseren jullie dan de reisroute aan te passen?

Ik hoop dat jullie weer de moeite willen nemen om te reageren. We zouden er heel blij mee zijn!

Als ik jullie reisschema zie krijg ik alweer heimwee! Maar terzake :

Vliegen op Rantepao is vrijwel onmogelijk. Vergeet maar.
Van Manado naar Jakarta en de volgende dag naar Amsterdam is o.k.
Je vliegt waarschijnlijk met Garuda (probeer een deal met ze te maken
voor de binnenlandse vluchten als je met ze vliegt vanuit Amsterdam
op Jakarta.) (Niet geschoten is misgeschoten.)

Als je het ministerie volgt kan je beter thuisblijven. Zou er een negatief reisadvies zijn dan betekent dat dat je reisverzekering het recht heeft je
kontrakt met ze nietig te verklaren. And that’s it.

Natuurlijk zijn er spanningen rond Poso maar als reiziger merk je er weinig van.

Het eiland Malenge ken ik niet . Ik ging van Wakai (snel weg) naar Kadidiri en daarvandaan met de longtail naar het Robinson Crusoe eilandje Tapai.
Eigenaresse de chinese uit Wakai. Dus afzien voor wat betreft het eten.

Ik denk dat jullie iets teveel dagen op de Togians hebben gepland. En die nieuwe boot??? De zee is relatief rustig. (veel vliegende vissen) Ik nam de oude boot van Wakai s’avonds naar Gorontalo. Natuurlijk teveel mensen aan boord, maar in Indonesie pas je je europese eisen aan.
Bunaken is de top voor de duikers. Togian Islands voor de snorkelaars.

Selamat jalan

Hallo fcochius,

Bedankt voor je antwoord, hier hebben we wat aan.
Weet jij toevallig ook wat de beste plek op sulawesi is voor jungle trekkings?
En waar we de meeste dieren kunnen zien?

Vanuit Palu worden de meeste trekkings georganiseerd. Maar dit ligt
buiten jullie geplande route. Wat jullie allemaal in die ruim drie weken willen doen…??? Houd er rekening mee dat vertrektijden van bussen en boten zeer onbetrouwbaar zijn. Sulawesi is niet Java of Bali. Dus moeten jullie een keuze maken. Tana Toraja en omgeving ? Tentana en omgeving? Togian Islands.?/ Palu en trekking? /Manado en Tomohon en als er tijd over is - en die IS ER NIET - Bunaken. Sorry ik probeer alleen duidelijk te maken dat op papier het er leuk uitziet maar het realiseren ervan is iets anders. Vooral als je gebruik gaat maken van openbaar vervoer.

PS Het piepkleine eilanje bij Togian Islands Kadidiri heet Taipe. (typfout)
PS Om tijd te winnen is een vlucht van Gorontalo naar Manado aan te raden. Met een primitief vliegtuigje maar sneller dan die bus.

Ik neem aan dat je Lore Lindu National Park bedoeld?

Is dit park mooier qua jungle en beesten dan bijvoorbeeld Bogani nani wartebone national park of Tangkoko Batuangas dua saudara nature reserve

Wellicht moeten we er anders voor kiezen om niet richting Manado te gaan. We missen dan wel de vulkanen geloof ik.

Hoe meer wij ons er in verdiepen, gecombineerd met jouw opmerking Fcochius, komen wij tot de conclusie dat het waarschijnlijk inderdaad teveel is om hetgeen we willen in 3,5 week met het openbaar vervoer te bereizen.

Dan toch keuzes maken, maar het dilemma is welke. Okee, ik begrijp dat Tana Toraja een must is, althans als je de verhalen van reizigers op internet leest. Dat zou dan aanvliegen op Makassar betekenen. Maar waar moeten wij onze reis dan in gaan korten? We zijn natuurliefhebbers, wandelaars, avontuurlijk, houden van ruige natuur, jungles, vulkanen, zien graag wilde dieren, maar doen ook graag even een snorkelparadijsje aan. Het lijkt erop dat de meest ongerepte natuur gelegen is in het midden van Sulawesi, snorkelparadijsje Togian islands, maar daarentegen de vulkanen, Tomohon eo, Tangkoko in het noorden. Dat maakt het zo lastig kiezen.

Een mogelijkheid zou kunnen zijn om van Tana Toraja, Rantepao, via Pendola, Tentena, Poso, Ampana door midden Sulawesi te reizen tot aan de Togian Islands en dan vanuit daar naar Palu. Zou o.a. dit een goede optie kunnen zijn en dan vanuit Palu evt. Lore Lindu aandoen of levert dit dan toch spijt op, omdat we dan zoveel moois in het noorden laten liggen? Een andere mogelijkheid: Makassar-Rantepao-Makassar en dan een vlucht naar Manado om het noorden aan te doen, maar dan missen we weer een groot gedeelte van centraal Sulawesi.

Hebben jij/jullie adviezen wat het beste bij ons profiel aan zou sluiten?

Makassar - Rantepao - Makassar en dan naar Manado zou ik afraden. ook vanwege het kostenplaatje en omdat makassar voor mij niet m’n favoriete
stad is. Een suggestie :
Makassar - Sengkang (vissen op het Tempe meer - wat een relax - en een zijdeweverij bekijken) Dan Sengkang - Rantepao ( een cultuur op zich en misschien een begrafenisceremonie en/of trekking ) De eigenaar van guesthouse Monton heet Joseph en is een van de eerste gidsen in T.Toraja.
Door naar Pendolo. Het meer oversteken en vanuit Tentena de jungle in.
Van Tentena naar Poso en de volgende dag naar Ampana (haal je niet in een dag) (een keer was Poso - Ampana een busrit van 10 uur!)
Boot naar Wakai. Als de goden meewerken gaat er een x per week een boot van Wakai naar Gorontalo. (s’avonds - aankomst Gorontalo 6 uur in de morgen. Dan of het vliegtuigje naar Manado en daarvanuit Noord Sulawesi doen of de bus.

Nogmaals : veel plannen kan je niet en moet je het op je aflaten komen.
Tickets kunnen altijd veranderd worden. Toch?

1 like

Hoi, het is alweer een paar jaar verder maar ik ga met partner in febr 2018 naar Sulawesi. Wij hebben eigenlijk dezelfde interesses en ben dus erg benieuwd hoe jullie reis uiteindelijk is geworden. We zitten ook te denken aan een privé chauffeur voor de reis van Makassar naar Poso of Palù en daar te vliegen naar Manado. Van daaruit vliegen we weer naar huis. We heen “maa” 3.5 week dus tips zijn zeer welkom!, ik hoop dat er reizigers zijn die ins kunnen helpen?!
Groetjes Elles.

ik ben vorig jaar naar prachtig Sulawesi geweest.
Kijk eens bij Tari Travel, die kan veel voor je regelen, prima tips zodat je zelf van je vakantie kan genieten.